trimma min vespa pk50 mer , men vad är värt och göra ?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
hampo
Nybörjare
Nybörjare

trimma min vespa pk50 mer , men vad är värt och göra ?

Post by hampo »

hej håller på att trimma min vespa pk50 nu och har hitils köppt en polini 75cc och håller på att få den portad till ca 180 grader i avgasduration och sen ska jag bygga ett avstämt avgas system till den hade jag tänkt ,

någon som har gjort det förut ? svårt och leda ut avgasröret ?

funderingar över kopplingen oxå , funderar på 4 lameller men vilket kitt bör man köpa? kommer som max aldrig köra över 90cc på min motor då jag ska försöka tävla lite med den och kommer inte in i någon klass om jag har över 90cc :cry:

som vissa vet så fins det även en fjärde växel på vespa pk50 som är en överväxel , har hört man kan fixa det till en vanlig växel? vad bör göras och inhandlas ? hitta ett kit på sip , men där var en hel låda , kan man inte bara köpa drevet och byta ut det ?

just nu har jag en 19.19mm delorto förgasare sittandes på den och undrar om det kommer räcka ? har en 21mm delorto förgasare oxå liggandes men då måste jag bygga nyss insug osv för att kunna ha den.

primär drevet kan man oxå byta ut har jag hört ? vad är standard på min motor och vad skulle vara lämpligt att byta till såfall?

funderar på en etanol konvertering oxå och har läst på lite om det , men är det någon som har gjort det här? ska vara lättare och ställa in och ska tåla rätt mycket mer än vad det gör med vanlig 95 oktanig bensin?

sista nu , tändningen , kommer min orginal tändning att funka bra med allt detta godiset i motorn ? eller bör jag satsa på en ny tändning ?
aryan
Lärling
Lärling

Re: trimma min vespa pk50 mer , men vad är värt och göra ?

Post by aryan »

hampo wrote:funderar på en etanol konvertering oxå och har läst på lite om det , men är det någon som har gjort det här? ska vara lättare och ställa in och ska tåla rätt mycket mer än vad det gör med vanlig 95 oktanig bensin?
Gammal tråd men. Jag jag etanolkonverterad en V50 och det fungerar mycket bra! Jag skrev om det i denna tråd http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =14&t=1302

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
spaxe
Entusiast
Entusiast

Re: trimma min vespa pk50 mer , men vad är värt och göra ?

Post by spaxe »

Jag skulle bestämt mej om jag ska ha bensin eller etanol och sen bygga vidare steg för steg.
Om du har 75cc ska du göra det komplett med kopplings lameller och all portning i motorblocket
som kan påverka inflöde och utlopp/avgas mm.
Post Reply