Ont i ryggen av scooter?
-
- Entusiast
Ont i ryggen av scooter?
Är det någon mer än jag som får j*vligt ont i ryggen efter en stunds scooterkörning?
Körställningen på min scooter är inte den bästa, man sitter som på en köksstol men utan ryggstödet. Misstänker att det är likadant med andra scootrar/vespor
Efter en halvtimme får jag så ont att jag får byta körställning hela tiden.
Någon som har någon idé/erfarenheter vad man kan göra åt detta (Ja, förutom att träna upp ryggmuskulaturen då)=), jag tänker mer på fiffigheter som ryggstöd eller vräkiga sadlar.
Körställningen på min scooter är inte den bästa, man sitter som på en köksstol men utan ryggstödet. Misstänker att det är likadant med andra scootrar/vespor
Efter en halvtimme får jag så ont att jag får byta körställning hela tiden.
Någon som har någon idé/erfarenheter vad man kan göra åt detta (Ja, förutom att träna upp ryggmuskulaturen då)=), jag tänker mer på fiffigheter som ryggstöd eller vräkiga sadlar.
-
- Entusiast
Jag har en ryggskada som plågat mig i två års tid. Jag har klarat teorin förra veckan men kommer inte förbi denFritte
Kan det kanske vara att du spänner dig?
Jag gissar på att det är ovana med bågekörning, du har väl nyss fått lappen?

Följde ditt råd och köpte ett njurbälte idag, testade det och skillnaden är marginell, kan vara för att jag är öm sedan igår.calle
skaffa enkelsistssadel
Apoteket har en stödkorsett men ett njurbäste ser tuffare ut och får dig också att sitta rakt och snyggt
Enkelsadel låter bra, men varför är en sådan bättre för ryggen än en "vanlig sadel"?
Jag kommer också att skaffa ett sådant då jag köpt MC, så länge är jag hänvisad till min moppe och det känns som overkill med ett sådant skydd till moped.Martin O
Jag använder ryggskena med inbyggt njurbälte. Lika självklart som hjälm.
Exakt, ont precis i svanken.exter
stela knän och så värk vid svanskotan.
Funderade på om man kan montera någon slags sissybar för föraren så att man kan avlasta ryggen, vad tror ni om det?
Hej!skrevspark wrote: skaffa enkelsistssadel
Apoteket har en stödkorsett men ett njurbäste ser tuffare ut och får dig också att sitta rakt och snyggt
Följde ditt råd och köpte ett njurbälte idag, testade det och skillnaden är marginell, kan vara för att jag är öm sedan igår.
Enkelsadel låter bra, men varför är en sådan bättre för ryggen än en "vanlig sadel"?
Den tar upp de hårda stötarna.
Jag har också en ryggskada men kör nästan alltid bra över 1000mil/år de senaste 20 åren, om jag inte tränar, inte kör med njurbälte eller stödkorsett eller kör med kass sadel så gör sig ryggskadan snabbt påmind, annars inga problem.
Här i Hong Kong är vägarna inte så jämna och jag kör oftast med korsetten från apoteket i Sverige: artnr 204549 apoteket.se
/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Jag har aldrig fått ont i ryggen av scooteråkning - däremot "träsmak" i rumpan av vissa scootersadlar vid långfärd (typ 20-30 mil nonstop). Jag tror mycket har att göra med den egna kroppen: vissa har ryggproblem, andra inte (jag har t ex alltid haft en stabil och väl fungerande rygg).
Mvh
/ Fredrik
Mvh
/ Fredrik
Ryggvärk vet jag inte heller direkt med mig att jag haft, snarare då nackont och träsmak...
Vanligast är dock att hjälmen börjar ge smärta på olika stället, till exempel i pannan, eller i nacken där fodret korvat sig lite och blockerar blodcirkulationen eller något liknande.
Sen brukar det göra ont där skalmarna (heter det så) på solglasögonen viker in bakom öronen, samt över näsryggen...
På lördag väntar åtminstone 500 km scooterkörning, den mesta delen i tokiga hastigheter, för att ta mig Rom -> Livorno (350 km), och efter färjan Bastia -> Corte (150 km), samtidigt som 95% av Italien tar industrisemester (Ferragosto) och korkar igen vägarna längs med kusterna... Vi får väl se hur det går, tror jag ska klippa håret innan
Vanligast är dock att hjälmen börjar ge smärta på olika stället, till exempel i pannan, eller i nacken där fodret korvat sig lite och blockerar blodcirkulationen eller något liknande.
Sen brukar det göra ont där skalmarna (heter det så) på solglasögonen viker in bakom öronen, samt över näsryggen...
På lördag väntar åtminstone 500 km scooterkörning, den mesta delen i tokiga hastigheter, för att ta mig Rom -> Livorno (350 km), och efter färjan Bastia -> Corte (150 km), samtidigt som 95% av Italien tar industrisemester (Ferragosto) och korkar igen vägarna längs med kusterna... Vi får väl se hur det går, tror jag ska klippa håret innan

Nu var det kanske inte frågan om "Hur långt någon kan köra utan att få ont" utan "vad göra för att slippa få ont av att köra".
Exempel på sadlar med o utan ryggstöd finns här:
http://www.corbin.com/
Jag menar inte att du skall köpa en därifrån men se vad som finns & få idéer.
Exempel på sadlar med o utan ryggstöd finns här:
http://www.corbin.com/
Jag menar inte att du skall köpa en därifrån men se vad som finns & få idéer.
Vi som sitter mycket om dagarna, på kontoret, hemma i soffan och på Vespan, behöver ofta stretcha rygg och ljumske dagligen för att inte få ont i ryggen. Det finns en sena som löper framsida lår och upp mot ljumsken som tenderar att bli allt för kort av allt sittande, men om man stretchar den regelbundet så försvinner mycket av det ryggonda. Ett besök hos naprapaten kan göra underverk.
Stå upp!
Hej, försök att stå upp då och då!
Jo, jag är medveten om att det kan vara knivigt att göra det på en del scootrar med tanke på benvinkel, fötternas position etc. Men försök, det gör susen mot träsmak och stela muskler.
Jag ställer mig själv ofta upp på långfärd. T ex när jag rullar in i ett samhälle med 50-skyltar så passar jag på att stå upp och stretcha och gympa ben och rygg. Funkar både på min storscooter (hjälpligt) och min vanliga hoj (bra). Man ser kanske ut som ett fån som stretchar, knäböjer, vrider och "halvjuckar" genom en by i Småland - men vem bryr sig... :-)
Man kan stå upp i högre hastighet också, har visserligen inte prövat i högre fart än 110... ;-) Cross- och endurofolket står ju ofta upp och styr med ben/knän/fotpinnar, det är lite av en vanesak.
Jo, jag är medveten om att det kan vara knivigt att göra det på en del scootrar med tanke på benvinkel, fötternas position etc. Men försök, det gör susen mot träsmak och stela muskler.
Jag ställer mig själv ofta upp på långfärd. T ex när jag rullar in i ett samhälle med 50-skyltar så passar jag på att stå upp och stretcha och gympa ben och rygg. Funkar både på min storscooter (hjälpligt) och min vanliga hoj (bra). Man ser kanske ut som ett fån som stretchar, knäböjer, vrider och "halvjuckar" genom en by i Småland - men vem bryr sig... :-)
Man kan stå upp i högre hastighet också, har visserligen inte prövat i högre fart än 110... ;-) Cross- och endurofolket står ju ofta upp och styr med ben/knän/fotpinnar, det är lite av en vanesak.
Kan varmt rekommendera ryggskena med inbyggt njurbälte.
Det rätar, stödjer och gör susen både på scootrar och gamla stelbenshojar.
Kändes som en enorm skillnad när jag började använda den. Från att vara öm och sliten efter 15-20 mil, till rejäla långturer utan problem.
Byta ut sadeln vore ju en annan variant om det nu går på en så modern scooter. Verkar som många sadlar är alldeles för hårda och knappt tar upp några stötar och vibrationer överhuvudtaget.
Bra också och få veta att "Woodstock" inte... får ont och ryggen och det kan bero på kroppen...

Det rätar, stödjer och gör susen både på scootrar och gamla stelbenshojar.
Kändes som en enorm skillnad när jag började använda den. Från att vara öm och sliten efter 15-20 mil, till rejäla långturer utan problem.
Byta ut sadeln vore ju en annan variant om det nu går på en så modern scooter. Verkar som många sadlar är alldeles för hårda och knappt tar upp några stötar och vibrationer överhuvudtaget.
Bra också och få veta att "Woodstock" inte... får ont och ryggen och det kan bero på kroppen...

-
- Entusiast
Jag har redan kontakt med en sjukgymnast.
Lydde calles råd och köpte ett njurbälte, dock fungerar det inte fullt ut.
Jag har beslutat mig för att jag kommer att köpa en GT 200 eller 250 när jag har kortet i min hand, förmodligen kommer jag att behålla moppen som en året runt transport till och från jobbet (bättre att den rostar sönder än Vespan för 55.000) och använda Vespan på sommarhalvåret
Tror på idén med en bekväm customsadel och ryggstöd (ungefär som de fritte skickade mig)
Om någon känner till fler tillverkare av sådana skulle jag vara jättetacksam för länkar.
Lydde calles råd och köpte ett njurbälte, dock fungerar det inte fullt ut.
Jag har beslutat mig för att jag kommer att köpa en GT 200 eller 250 när jag har kortet i min hand, förmodligen kommer jag att behålla moppen som en året runt transport till och från jobbet (bättre att den rostar sönder än Vespan för 55.000) och använda Vespan på sommarhalvåret
Tror på idén med en bekväm customsadel och ryggstöd (ungefär som de fritte skickade mig)
Om någon känner till fler tillverkare av sådana skulle jag vara jättetacksam för länkar.
På modernvespa.com, ett lite lökigt amerikanskt forum för moderna vespor, lovordas corbin-sadlarna.skrevspark wrote: Tror på idén med en bekväm customsadel och ryggstöd (ungefär som de fritte skickade mig)
Dock ryggstödet som jag såg på sidan (det O-formade) hjälper dig dock inte; det är för passageraren.
Sen var det ju sådär lite lagom ap-fult

Men Victor, nu kollade du allt slarvigt. Så fult tycker jag inte att det var.victor wrote: Dock ryggstödet som jag såg på sidan (det O-formade) hjälper dig dock inte; det är för passageraren.
När jag såg att ett inlägg kommit från dig, trodde jag att du visste nån bra sadelmakare, du fick ju proffshjälp med din sadel.

Fritte in da house:
....Bilder på Corbin sadlar...
Corbin gör nog dom absolut bästa Custom Seats till många hojar, en polare har en Corbin i grå/silver skallerorm på sin V-Rod, brutalt läcker, kommer att så snart jag bestämt om jag behåller och lackar om Dee-Dee Ducati i vinter att beställa en Corbin i svart krokodil (fake men väl läder), ni vet väl vem som äger Corbin??? den legendariske Sonny Barger....

DP says: Honom åkte man hoj tillsammans med i Ventura County på 80-talet...
....Bilder på Corbin sadlar...
Corbin gör nog dom absolut bästa Custom Seats till många hojar, en polare har en Corbin i grå/silver skallerorm på sin V-Rod, brutalt läcker, kommer att så snart jag bestämt om jag behåller och lackar om Dee-Dee Ducati i vinter att beställa en Corbin i svart krokodil (fake men väl läder), ni vet väl vem som äger Corbin??? den legendariske Sonny Barger....

DP says: Honom åkte man hoj tillsammans med i Ventura County på 80-talet...
Den sadeln såg jag inte, men var bara inne under Vespa-sektionenfritte wrote:Men Victor, nu kollade du allt slarvigt. Så fult tycker jag inte att det var.victor wrote: Dock ryggstödet som jag såg på sidan (det O-formade) hjälper dig dock inte; det är för passageraren.
När jag såg att ett inlägg kommit från dig, trodde jag att du visste nån bra sadelmakare, du fick ju proffshjälp med din sadel.![]()

Den går väl an om man kör HD, men tyvärr Fritte min vän, det konceptet håller inte för en Vespa, vare sig för en klassiker eller en modern, fast det är ju bara 1 åsikt

Sadlarna ska dock vara hysteriskt sköna; Corbin nöjer sig ju inte med att klä om dem utan arbetar ju även med fyllningen, tror de använder sig av silikoninlägg

-
- Entusiast
Min iibland värkande korsrygg mår märkligt nog bättre efter långa scooterturer med ryggskydd med dubbla resårer. I onsdags körde jag 49 mil Vespa till Stockholm, därefter har jag åkt 30-40 mil till i Finland (Sauna Run, måste bara upplevas!) och ryggen mår bara bättre och bättre. Hoppas jag är helt botad efter 50 mil från Stockholm till Göteborg imorgon
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Nu handlar det liksom inte om att skrevspark på sin Vespa ska vara bildskön o kunna beundra sin spegelbild i passerade skyltfönster utan att även han skall få uppleva den sköna känslan av Vespaåkning.victor wrote:Den går väl an om man kör HD, men tyvärr Fritte min vän, det konceptet håller inte för en Vespa, vare sig för en klassiker eller en modern, fast det är ju bara 1 åsikt![]()

Prova hur du upplever originalsadeln innan du gör något som kanske både blir dyrt och ändå inte löser ditt problem.

En ombyggd topbox skulle kunna inkludera ett bekvämt ryggstöd och även falla Victor i läppen..