Elfel Rally 180

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Elfel Rally 180

Post by Vallejos »

Jag har problem med belysningen på min Rally 180. Jag handlade litet på EM Scooters o passade på att fråga Erik som var lika hjälpsam o trevlig som alltid. Han föreslog att jag skulle koppla in en batteriladdare på elsystemet för att kunna felsöka.
Kan någon förklara för mig hur jag kopplar in den för att det ska bli rätt? Jag bifogar en bild på kopplingsboxen.
Image

Jag försökte med att koppla in 6 V på gul o blå men då brummade det litet konstigt o belysningen uppförde sig ännu konstigare.

Som det är nu fungerar bara bromsljuset om jag har stängt av all belysning. Vid endast parkeringsbelysningen fungerar inte bromsljuset, ej heller med all belysning påkopplad. Bakljuset fungerar när all belysning är påslagen, men lyser starkt (i mina ögon ser det ut att lysa för starkt).

Tips på hur jag ska felsöka o hur jag ska koppla in 6 V mottages tacksamt.

/Anders
Gbg
Last edited by Vallejos on Wed 29 Jul 2009, 21:03, edited 2 times in total.
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

Här är elschemat.
Image
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Hej
Rally 180 har kortslutande omkopplare vilket gör att när du släcker en lampa så jordas lampans kabel från kopplingsboxen. Det funkar bra med spolar men mindre bra med batteriladdare som inte gillar att kortslutas.

Ska du felsöka med en laddar måste dels tändplattan kopplas bort i kopplingsboxen (eftersom spolarna kortsluter DC-spänningen från laddaren mot jord) och sedan måste alla lampor slås på. Anslut sedan laddaren till en kabel i taget (inte svart) och kolla.
Tänk på att laddaren måste orka lämna minst 6A @ 6V för att kunna tända alla lampor.

Själv tycker jag det är bättre att skaffa en multimeter från Claes Olson eller liknande för 2-300:- och mäta - då riskerar man inte att en kortslutning bränner batteriladdaren.

mvh/HB
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

Tack Henrik för ditt svar.
Jag har en multimeter liggandes. Jag ska ta o kolla igenom alla lampor så att alla fungerar. Jag kan mäta resistansen på alla kablar o se så att dom leder ström. Sedan kan jag mäta på kabel till chassie för att se om kabeln kan vara skadad o leda till jord. Längre än så sträcker sig tyvärr inte mina elektriska kunskaper :( Men om någon kan föreslå fler sätt att mäta skulle det vara bra. Förklara dock så att en el-amatör förstår :lol:
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

Startade upp Rallyn med en ny bakljuslampa. Den förra hade bränt. Ser att den lyser väldigt starkt, för starkt tycker jag, medan bromsljuset knappt syns när jag bromsar. Bakljuslampan håller i max en minut innan den bränner igen.
Ska kolla i lykthuset om det sitter en bränd lampa där som kanske kan orsaka detta problem. Enligt manualen ska det finnas pilot light, tail lamp, head light, front parking light.

Ljusswitchen har tre lägen.
I läge 0: lights off
I läge 1: pilot light and tail lamp on
I läge 2: head light, front parking light and tail lamp on

Kan vara så att front parking light kan ha gått. Ser inte mer än headlight fram... Får gå ned i källaren i morgon o lossa lyktglaset fram o kika in i lykthuset.
Pilot light, vad är det för belysning?
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Pilot lamp är motsvarande parkeringsljus men som du ser i elschemat sitter den på samma ledning som baklampan. Om pilot lamp gått sänder eller inte kontakterar får baklampan hela gula kabelns tillgängliga effekt och går sönder. Prova med multimetern så pilot lamp + hh-mätarlampan är hel. då belastas gula kabeln med 3.6W extra och spänningen borde sjunka.

mvh/HB
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

Mycket riktigt har parkeringsljuset gått. Ser också att det ska sitta en lampa i lykthuset som troligen indikerar om det är hel eller halvljus på. Den lampan finns dock inte med på elschemat. Det kanske inte har någon betydelse om den finns där eller ej?
Ska förbi EM Scooters i morgon o kolla med Erik om han har en sådan lampa. Ser ut att vara en spollampa av fattningen att döma.
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

Fick tag på en spollampa som passar rent fysiskt. Det blev en 3W 6V lampa. Nu ser resten av belysningen ut att fungera som den ska, ta i trä.
Har dock inte kollat att hastighetsmätarlampan fungerar.
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
Post Reply