Hej där
Kan jag använda min 6v tuta fast jag har opererat in en px-motor i min lvespa av äldre modell.
Kabelhärvan kommer från sip och jag har en 12v tuta nu som fungerar fint,men den gamla tutan är ju såååååååååå mycket snyggare.
mvh c
Funkar det med 6v tuta till en pxmotor?
Jag har ju en PX snurra i min touring och kör med original 6 voltstutan och den har funkat hur bra som helst nu i över två år...freeway wrote:men nu lästa jag ju inte riktig.
det ska inte vara en manick utan ett effektmotstånd....
men kan jag trots att det inte är en manick finna den på elfa eller är det anndra grejer som behövs+
Så jag tror inte det ska vara några problem..
"Bara det har motor så...."
De kära 6V tutorna är också olika hur de håller i ett 12V system och hur de kopplas in, serie eller parallellt, kommer det verkligen 12V över tutan när du trycker på knappen?wazobear wrote:Så jag tror inte det ska vara några problem..
Hur länge tutar du? Försiktigt svenskt eller tydligt sydländskt?
Tänk också på att det finns både likströms och växelströmstutor, från AC -> DC är enkelt, men vice versa inte lönt att modifiera.
Verkar dessutom som skillnaden mellan vissa nytillverkade 12V jmf med 6V-tutor endast är märkningen...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Ha ha ha, jag är nog mer av den svenska typen... tutar försiktigt och försynt som en gammal tant med rullator..calle wrote: De kära 6V tutorna är olika hur de håller i ett 12V system och hur de kopplas in, serie eller parallelt, kommer det verkligen 12V över tutan när du trycker på knappen?
Hur länge tutar du? Försiktigt svenskt eller tydligt sydländskt?
Verkar dessutom som skillnaden mellan vissa nytillverkade 12V jmf med 6V-tutor endast är märkningen...

jag var lite oroad då jag fixade till allt, så jag har mätt och grejat och Jo, den får 12 volt över tutan, den låter dock bra mycket mer än när jag hade 6 volt. Har för övrigt två tourings med precis samma setup, och ingen av de tutorna har behagat lägga av...
så med lite tur borde han ju kunna sätta dit den gamla tutan och ha 12 volt över den... (om han nu tutar som en gammal tant med rullator)
"Bara det har motor så...."
ha ha, tuta som en tant med rullator eller tuta så att en tant med rullator flyttar sig?
På min Sprint Veloce höll inte tutan för 12V dock, bara några dagar...och några andra gamla Vespor och Lambrettor vi modiferat till 12V där har också tutan pajat, men inte på alla.
På min Sprint Veloce höll inte tutan för 12V dock, bara några dagar...och några andra gamla Vespor och Lambrettor vi modiferat till 12V där har också tutan pajat, men inte på alla.
Mina scootrar: