Inspirerad av bla. Pakas fantastiska återuppståndna GS150 och läsning av alla topics kring renovering skall jag nu bege mig ut på pilgrimsleden och lära mig allt om renovering...
Efter några månaders letande och lite tur hittade jag till slut rätt (?) objekt hos en äldre herre i Ludvika - en GS150 mod VS5T ifrån 1960. Med lite tips om vad jag skall kolla på ifrån Paka och Vespa Tecnica i bagaget tog jag familjen ut på en "dagsutflykt" till Dalarna för att kolla på Vespan.


Tyvärr kunde säljaren inte berätta så mycket om den. Han själv hade köpt den av ett dödsbo....wait a second - jag tror jag har hört detta förr... men eftersom Vespan är inreggad i registern och bara avställd så slog jag till.
Hemma i garaget var det dags att ta några sista foton innan jag började med isär plockningen...



nota bene: Gaswire som är dragen utanför karossen... skall ge 2km/h extra



hade gärna velat behålla original handtagen, dock är de för porösa...men de verka inte ha sett många händer...

...650mil...mmmhh - anmärkningsvärt är kontaktknappen ifrån en stereoanläggning som ersätter de urkopplade tändningslåset... hemma meken var framme igen
Dags för : SCHLACHTFEST !!!

med lite "tysk" ordning...





....och sedan började jag skrapa bort lite av den kostiga "bitumen aktiga" geggan under fotbrädan: Efter 2 CD fodral och 3 finger naglar kom originalfärgen fram...


Finns det lösningsmedel som kan ta bort detta...finns ju en del kvar...
.......to be continued
/Tobias