GS150 VS5T 1960 - vinterprojekt 2009/2010

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
tysken
Lärling
Lärling

GS150 VS5T 1960 - vinterprojekt 2009/2010

Post by tysken »

Nu är det dags: Min första renovering!
Inspirerad av bla. Pakas fantastiska återuppståndna GS150 och läsning av alla topics kring renovering skall jag nu bege mig ut på pilgrimsleden och lära mig allt om renovering...

Efter några månaders letande och lite tur hittade jag till slut rätt (?) objekt hos en äldre herre i Ludvika - en GS150 mod VS5T ifrån 1960. Med lite tips om vad jag skall kolla på ifrån Paka och Vespa Tecnica i bagaget tog jag familjen ut på en "dagsutflykt" till Dalarna för att kolla på Vespan.

Image
Image

Tyvärr kunde säljaren inte berätta så mycket om den. Han själv hade köpt den av ett dödsbo....wait a second - jag tror jag har hört detta förr... men eftersom Vespan är inreggad i registern och bara avställd så slog jag till.

Hemma i garaget var det dags att ta några sista foton innan jag började med isär plockningen...

Image
Image

Image

nota bene: Gaswire som är dragen utanför karossen... skall ge 2km/h extra

Image
Image
Image
hade gärna velat behålla original handtagen, dock är de för porösa...men de verka inte ha sett många händer...

Image
...650mil...mmmhh - anmärkningsvärt är kontaktknappen ifrån en stereoanläggning som ersätter de urkopplade tändningslåset... hemma meken var framme igen

Dags för : SCHLACHTFEST !!!

Image

med lite "tysk" ordning...
Image
Image
Image
Image
Image

....och sedan började jag skrapa bort lite av den kostiga "bitumen aktiga" geggan under fotbrädan: Efter 2 CD fodral och 3 finger naglar kom originalfärgen fram...

Image
Image

Finns det lösningsmedel som kan ta bort detta...finns ju en del kvar...

.......to be continued

/Tobias
"Blech und Freude Rollerjungen"
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Heja Tysken! Kul med ett GS-projekt! Grattis och välkommen ned i GS-träsket!

Underredsmassa tas enklast bort med en kraftig avfettning som man kan ta bort asfaltsrester med. Finns på mackarna och även i miljö-vänlig modell. Shells funkade bra för mig, fast det var några år sedan jag köpte den. Lycka till!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Sen tar vi väl fram färgbortagningsmedlet och får fram orginalacken ? Jag kan visa lite fram i höst .... luktar dödsmysigt och man blir skyt i kolan av det :)
Hur svårt kan det va?
Post Reply