Bromsbackar som sitter fast - har jag missat något, eller!?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Ronnie
Lärling
Lärling

Bromsbackar som sitter fast - har jag missat något, eller!?

Post by Ronnie »

Dags för att byta till nya, fräscha bromsbackar på min P200:a. Lätt grej som går på nolltid, tänkte jag. Har ju gjort det förut på andra scootrar.

Men så blev det såklart inte - bromsbackarna går nämligen inte att rubba. De sitter tvärstuck. Har dränkt dem i 556, prövat med värme, använt våld men ändå inte fått något resultat. De sitter så hårt att när jag försöker rucka på dem snurrar "pinnen" de sitter på med backarna- vilket känns skumt. Trodde den var gjuten...

Hur som helst - någon som har en aning om varför de sitter så jäkla hårt? Har varit med om bromsbackar som kärvat förut, men det här är ju löjligt.
Eller är det jag som missat något - skiljer sig sättet de sitter på från ex på en Touring så att det inte räcker att ta bort clipsen för att få av dem?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Bromsbackar som sitter fast - har jag missat något, elle

Post by Hedge »

De sitter så jäklarns hårt för att det under årens lopp smugit sig in bromsdamm, aluminiumoxid och rost mellan backen och pinnen.

Den enda sättet att få loss dom är att dränka med rostlösning, värma med gasol eller varmluftspistol och bända med skruvmejsel. Ibland kan det hjälpa om man även 'straffar' bromsbackarna, dvs tar en dorn och knackar på bromsbackarna, ner MOT blocket. Det kan bryta upp skiten som håller dom fast så att man kan börja vicka loss dom.

Rostlösing, stor portion tålamod, och metoderna ovan funkar.

Mvh

Guran
Ronnie wrote:Dags för att byta till nya, fräscha bromsbackar på min P200:a. Lätt grej som går på nolltid, tänkte jag. Har ju gjort det förut på andra scootrar.

Men så blev det såklart inte - bromsbackarna går nämligen inte att rubba. De sitter tvärstuck. Har dränkt dem i 556, prövat med värme, använt våld men ändå inte fått något resultat. De sitter så hårt att när jag försöker rucka på dem snurrar "pinnen" de sitter på med backarna- vilket känns skumt. Trodde den var gjuten...

Hur som helst - någon som har en aning om varför de sitter så jäkla hårt? Har varit med om bromsbackar som kärvat förut, men det här är ju löjligt.
Eller är det jag som missat något - skiljer sig sättet de sitter på från ex på en Touring så att det inte räcker att ta bort clipsen för att få av dem?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

ELLER så tar man fram Dremeln, gör ett jack i de gamla och knäcker dem...de skall ju ändå kasseras. Borde väl funka?

Går inte ens att få in en skruvmejsel under fästena, så tight sitter de. Känns som om jag kommer att bli vansinnig av att hålla på och knacka i timtal... Har just spenderat tre eftermiddagar med elpillande, så nu vill jag bara få den på vägarna igen! :lol:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det går det med. Se till att lägga på lite kopparpasta på pinnarna innan du sätter dit de nya, så slipper du problemet nästa gång.

Mvh

Guran
Ronnie wrote:ELLER så tar man fram Dremeln, gör ett jack i de gamla och knäcker dem...de skall ju ändå kasseras. Borde väl funka?

Går inte ens att få in en skruvmejsel under fästena, så tight sitter de. Känns som om jag kommer att bli vansinnig av att hålla på och knacka i timtal... Har just spenderat tre eftermiddagar med elpillande, så nu vill jag bara få den på vägarna igen! :lol:
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hmmm, alltid jobbigt att få bort något som suttit så länge :)

Hur som helst så röstar jag på aluminiumpasta i stället för
kopparpasta när Du ska montera dom nya backarna.
Aluminiumpasta är bättre för aluminiumbackarna.
Finns bl.a. hos Biltema (36-910) men även hos Mekonomen och bra bensinmackar.

Citat från Biltema:
"Aluminiumpasta
Används vid risk för elektrolytisk korrosion eller vid närvaro av kemikalier som reagerar med koppar. Antikärvmedel. Förhindrar fastbränning och fastrostning p.g.a. höga temperaturer. Rostskyddande. Tål temp. från -35 °C till +1100 °C. 100 g."

Lycka till.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Fixat, klart och gick som en dans!
Tack för rådgivningen. Ville mest kolla så att det inte bara var någon låsbricka eller något missade innan jag sågade sönder de gamla backarna helt i onödan, men som vanligt var den enklaste lösningen att helt enkelt ha sönder något om man ändå skall byta... :lol:

Aluminumpasta sitter på - hade det hemma sedan bromsbytet på andra Vespan.
Post Reply