Äntligen lite tid att sätta ihop min PX125 E motor men jag har lite funderingar som kanske någon vänlig själ kan hjälpa med.
1. "Kuggarna" på kickdrevet som hakar tag i granen när man kickar är lite slitna men jag har gradat av skadorna, när byter man?
2. Har läst någonstans hur stort spelet mellan den inre lagerbanan och veven (på svänghjulssidan) ska vara men kan inte hitta igen det, någon som vet?
3. Monterar en 150cc cylinder och tänkte behålla 125cc toppen, bör man snygga till kanten på toppen som blir på grund av den större cylinderdiametern?
Ha en fortsatt bra sommar!!
/Janne
PX motorrenovering
-
- Mästare
Re: PX motorrenovering
1. Tror inte det finns något toleransmått utan man byter den om man viss vara på säkra sidan eller om man har problem med att kicken "släpper" när man kickar.jings wrote:Äntligen lite tid att sätta ihop min PX125 E motor men jag har lite funderingar som kanske någon vänlig själ kan hjälpa med.
1. "Kuggarna" på kickdrevet som hakar tag i granen när man kickar är lite slitna men jag har gradat av skadorna, när byter man?
2. Har läst någonstans hur stort spelet mellan den inre lagerbanan och veven (på svänghjulssidan) ska vara men kan inte hitta igen det, någon som vet?
3. Monterar en 150cc cylinder och tänkte behålla 125cc toppen, bör man snygga till kanten på toppen som blir på grund av den större cylinderdiametern?
Ha en fortsatt bra sommar!!
/Janne
2. Haynes säger att yttre delen av ringen ska vara 16mm ovanför veven.
3. Absolut, annars får du vassa kanter i förbränningsrummet som det kan glödtända mot. Bästa är att sätta i en riktig 150cc topp för att profilen i förbränningsrummet ska passa. Kolla också att tätningsytan inte blir för tunn.
mvh/HB