Ingen tändning "Fixat men ändå inte"

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
Location: Stockholm

Ingen tändning "Fixat men ändå inte"

Post by Il Bastardino »

Hej, nybliven ägare av Vespa 50. Följande hände, när jag var ute och körde dog motorn plötsligt och den går efter det inte att starta. Motorn har tidigare gått hur bra som helst och startat utan några problem.

Jag har kollat och det finns ingen gnista och det verkar ine heller som det kommer ström i tändhatten. Däremot går lyset igång när man kickar, så någon form av ström verkar ju genereras.

Jag är ingen hejare på det här med att meka och undrar vad jag bör kolla här näst och vad som borde vara det troligaste felet.
Last edited by Il Bastardino on Wed 15 Jul 2009, 18:08, edited 1 time in total.
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Om lyset fortfarande funkar är väl det troligaste att det är tändhatten, kabeln eller yttre tändspolen? Jag är iofs ingen elexpert, så någon annan får rätta mig om jag har fel. :wink:

Börja med att kolla tändhatt och kabel, funkar det inte ändå är det nog spolen som gett sig.

EDIT: Antar att du redan kollat så det inte bara är stiftet som dött?
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Loppa på tändstiftet! Skruva ur, kolla. Borsta rent, bränn av sotet med en tändare. Kolla gnista. Montera och kör.

Eller brytarna som farit ihop så att brytaravståndet är nära noll. Ta av gummidutten på svänghjulet, leta upp brytana, peta isär dom med snällt verktyg. Ställ brytaravståndet om dom ligger ihop. Kicka.

Funkar?
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
Location: Stockholm

Post by Il Bastardino »

Tack för snabba svar. Har testat att kicka med en spik i tändhatten. Fick tyvärr ingen stöt, så jag antar att tändstiftet går att utesluta. Ska gå vidare med era tips.
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Kontaktfel 1 /avbrott: Kolla så att tändhatten har kontakt med tändkabeln - jucka lite på tändhatten eller vrid en aning (beroende på tändhatt, några skruvas in i kabeln, andra kläms dit). Om det är en skruvmodell med stift som går in i kabelns mitt: skruva av tändhatten, klipp bort en cm av kabeln, skruva dit tändhatten igen.

Kontaktfel 2: Kolla sen att tändkabeln sitter fast i sin kontakt på tändspolen (som ligger utanpå motorn, i bakkant, kontakten sitter under en gummiplupp), och att den inte är ärgad/deformerad. Borsta rent, kör med antioxid-sprej på både han- och honkontakt.

Kabelbrott: nu tar du ett digitalt mätinstrument som du ställer på diod-symbolen -|<- och mäter mellan tändhattens innerkontakt och kabelkontakten på tändspole-ändan . Du ska ha full kortslutning = pip eller (beroende på kabeln) max några få ohm motstånd. Har du avbrott (= oändligt motstånd )så vet du att kabeln är kass.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

En annan variant på elfel jag varit med om:
Dödarkabeln jordar någonstans - isolering kan skavas av t ex uppe vid styrhuvudet. Koppla loss röd kabel ur "kopplingsdosan" på "svingen" och se om du sedan får gnista.
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
Location: Stockholm

Post by Il Bastardino »

Jag har nu skruvatisär tändhatten, som verkar vara ett ihop plock av gamla och nya delar. Inuti tändhatten är det två "stift" (ser ut som tjocka blyertsstift). Det som sitter längst ut och är klätt i gummi är vit och gummit lite bränt vid ena änden. Det inre stiftet är svart. Kan det vara det yttre stiftet som är felet, eller ska de ha olika färg?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Testa utan tändhatt...med kabeln direkt på stiftet! ;)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
Location: Stockholm

Post by Il Bastardino »

Eftersom tändhatten var en konstig blandning av nya och gamla delar bestämde jag mig raskt för att köpa en ny istället, då det nog skulle varar värt den ringa summan i vilket fall som helst. Det blev orginalmodellen med en kläma direkt på tändkabeln, och visst får jag gnista direkt. Men inte vill den starta för det. Nu har jag sprungit upp och ner för Skånegatan ett 20-tal ggr. och försökt rullstarta den utan resultat. Extra surt då man vet att knappt 200m bort sitter ni med en kaffe och fungerande scooter och njuter i kvällssolen. :sad:
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

Il Bastardino wrote:Eftersom tändhatten var en konstig blandning av nya och gamla delar bestämde jag mig raskt för att köpa en ny istället, då det nog skulle varar värt den ringa summan i vilket fall som helst. Det blev orginalmodellen med en kläma direkt på tändkabeln, och visst får jag gnista direkt. Men inte vill den starta för det. Nu har jag sprungit upp och ner för Skånegatan ett 20-tal ggr. och försökt rullstarta den utan resultat. Extra surt då man vet att knappt 200m bort sitter ni med en kaffe och fungerande scooter och njuter i kvällssolen. :sad:
Du skulle ha sprungit 200 meter till!
Vi hörde rykten om en vit Vespa med startproblem i en närliggande backe.

Jag tycker att du ska byta kondensator. Dålig kondensator brukar ge intermittenta problem med tändningen.

Skicka ett PM till mig om du vill ha på-platsen-hjälp någon kväll. Jag bor alldeles i krokarna.
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
Location: Stockholm

Post by Il Bastardino »

Visst är den vit och den befann sig mycket riktigt i en närliggande backe. Hade förhoppningar om en skön start precis vid backensslut för att sedan fortsätta rakt över Renstiernasgata och sladda in i triumf, men icke.
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Det har rullats skotrar till fikat så inget att skämmas över!
:)
Bara det är gjord av plåt så....
Post Reply