Hej.
Jag är rätt färsk både på det här forumet & allt som gäller vespa i övrigt.
Hur som helst, så har jag råkat köpa på mig en gammal vespa som nu står & väntar på lite ompyssnad.
Tyvärr har jag inte fått koll riktigt på det där med alla olika modeller som finns, men min är iaf grå, har 150cc, tre växlar & är från -57.
Nu till mitt problem, eller mina problem kanske man ska säga.
Kablarna var bättre förr ( = skavda, erjade och kabelbrott) + att förra ägaren påbörjade renoveringen genom att klippa några stycken och dra bort alla wirar. (Han kom inte längre)
Så nu har jag köpt en ny kabelstam & ett paket med alla wirar.
Nu till min fråga.
HUR är det tänkt att man ska kunna dra kablar och wirar genom ramen??
Måste man ha fingrar som en ficktjyv eller kanske vara trollkonstnär?
Hur gör man??
Byta kabelstam (?)
Byta kabelstam (?)
Gerry Lindell
Kör Vespa 150 VL3 Struzzo... (1956-1957)
Kör Vespa 150 VL3 Struzzo... (1956-1957)
-
- Mästare
Det finns ganska bra kabeldragare på Biltema som man har när man drar sladd i elektrikerrör. Men det är ett tidsödande arbete. Kolla att dina terminaler & kontakter stämmer innan du börjar mata in kablaget. Det finns ganska många olika varianter även inom samma scootermodell beroende på om den hade batteri/blinkers/stopplykta etc eller inte.
mvh/HB
mvh/HB
-
- Mästare
Jag skulle absolut ta ut framgaffeln/röret innan jag drog i en ny kabelstam - det är trångt och dj-t nog som det är. Kolla även om du ska byta vajrar och höljen när du ändå har allt uteFluffy wrote:Är det något jag bör plocka bort för att underlätta?
Jag tänker främst på allt mellan framhjul och styret, eller blir det mer jobb än vad det är värt?
mvh/HB