Här kommer mitt första inlägg (blev medlem denna veckan):
Jag har en LX125 -08 och den är verkligen toppen! Meeen... Det vore ju inte fel om man kunde få den att bli lite snabbare i starten.
Nån på forumet som har ett bra tips om vad man kan göra? Gärna med en hyfsad förklaring hur man gör och om möjligt en ungefärlig prislapp.
Har skruvat mycket med moppar, bilar och traktorer men är novis på Vespa!
Hur får man en LX125 att accelerera snabbare?
-
- Drömmare
Hur får man en LX125 att accelerera snabbare?
//Kjelle
Nybliven Scooter-åkare med en LX125 -08
Nybliven Scooter-åkare med en LX125 -08
-
- Drömmare
Re: Hur får man en LX125 att accelerera snabbare?
Något lättare rullar och starkare kopplingsfjädrar brukar göra underverk med accet. Nån högre toppfart blir det dock inte.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
kjellebelle wrote:Här kommer mitt första inlägg (blev medlem denna veckan):
Jag har en LX125 -08 och den är verkligen toppen! Meeen... Det vore ju inte fel om man kunde få den att bli lite snabbare i starten.
Nån på forumet som har ett bra tips om vad man kan göra? Gärna med en hyfsad förklaring hur man gör och om möjligt en ungefärlig prislapp.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
-
- Drömmare
Om du inte vet det grundläggande kring hur din motor fungerar, så är det nog en smartare strategi att lära sig det först, innan du börjar fundera på att modifiera den.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
kjellebelle wrote:Hur gör man detta?marre wrote:Bara och dra pluggen..
Och detta?Något lättare rullar och starkare kopplingsfjädrar brukar göra underverk med accet. Nån högre toppfart blir det dock inte.
Mvh
Guran
-
- Mästare
Re: Hur får man en LX125 att accelerera snabbare?
Mig veterligen är inte LX125 strypt på något sätt utan man kan förbättra accelerationen på två sätt:kjellebelle wrote:Här kommer mitt första inlägg (blev medlem denna veckan):
1. ta isär transmissionen bakom transmissionskåpan och byta ut de delar som styr utväxlingens beroende av varvtalet. Flera scootrar har en utväxling som "klättrar" för fort och låter inte motorn komm upp i varv. Detta gör att varvtalet under accelerationen ökar.
2. Byt till 190cc trimcylinder / trimkamaxel med större effekt.
Det första är cirka 3h jobb + delar för kanske 400kr, den andra optionen kostar nog 10ggr mer men ger "riktig" effektökning.
Detaljer hur du gör detta hittar du t. ex i Haynes manualer
http://www.repairmanual.com/catalog/H3492 - det är inte så svårt men kräver lite specialverktyg när man ska ta isär transmissionen
mvh/HB