Sprinten i växelväljaren

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Sprinten i växelväljaren

Post by henrikborjeson »

Hej

En kort fråga, åt vilket håll är sprinten som fixerar växelväljarens axel mot den tandade metalldelen ipressad? Det gäller en vespa Elit -53 men jag gissar att det är likadant på alla wideframe motorerna.

Min sitter fastrostad och innan jag min vana trogen bankar den platt skulle det vara bra att börja åt rätt håll.

Så, ska jag slå ut sprinten mot den tandade delen eller från densamma?

mvh/HB
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Kan vara en konisk pinne.. :sad:
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Varför ta ut den?
Du kan ta upp hela paketet om du först lägger i trean, bort med ena skruven, sedan ettan, bort med den andra.
Efter det kan du lyfta upp hela plattan (ner med kicken och i med tvåan).
Om du absolut ska dela dem så har jag för mig att pinnen är islagen bakifrån.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Jag behöver byta plattan och förmodligen hela paketet, det är 2-3mm glapp i växelväljaren och den lilla klacken som löper i spåret på växelaxeln är helt nedsliten.

Fick ut hela delen enligt din instruktion och då ser man att sprintens ena sida är 4mm tjock och den andra som vetter mot taggarna bara tre.

Hittade en ny på SIP men det verkar som om den bara passar till Super/Touring wideframe, det är i alla fall olika nummer i Piaggios reservdelslistor

mvh/HB
Tog isär motorn, hela veven totalskuren efter att kolven fastnat. rullarna i storändan var bara smulor!
Mauro lär inte vara utan business i sommar...:-)
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Brottas med samma problem på min 53:a.Försöker nog borra i en bussning och svarva ner axeln.Har inte hunnit kolla men EHR kan nog ha styrklacken.
Ola.G
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Rätt säker på att både platta, axel och klack finns på EHR.
(Sicket härligt drag det är i wideframe-sektionen!)
/P
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Trevligt med riktiga problem på forumet denna blöta måndag. Går i samma riktning när det gäller växelväljaren på min V13. Sparkade liv i den igår för första gången på minst 40 år ( av bensintanken att döma..) puttrade runt garaget med de 2 befintliga växlarna. Återstår att se vart den 3:e har tagit vägen. Kände på växelföraren och den var ruggigt glapp helt i forumets anda! Jag föreslår att webmaster kryddar forumet med en wideframesektion nu när både soffscooters och smallframe har sin! :grin:
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Instämmer helt, wideframe är för di brede pöjkara

/HB
Ola Lång wrote:Trevligt med riktiga problem på forumet denna blöta måndag. Går i samma riktning när det gäller växelväljaren på min V13. Sparkade liv i den igår för första gången på minst 40 år ( av bensintanken att döma..) puttrade runt garaget med de 2 befintliga växlarna. Återstår att se vart den 3:e har tagit vägen. Kände på växelföraren och den var ruggigt glapp helt i forumets anda! Jag föreslår att webmaster kryddar forumet med en wideframesektion nu när både soffscooters och smallframe har sin! :grin:
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Gott, ska kolla med Börje

mvh/HB
Som dessutiom ska kavla upp ärmarna med Mats M vespan nu när semestern börjat.
Paka wrote:Rätt säker på att både platta, axel och klack finns på EHR.
(Sicket härligt drag det är i wideframe-sektionen!)
/P
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Så här hårt kan det sitta, observera att bilden är inte roterad och jag håller bara i yttre ringen på ramlagret :-)
Tror att det får bli en ny vev, finns ju kompletta för 1500:- och man vet ju inte hur mycket stryk lilländan och vevstaken fått.

/HB

Image
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jo, jag vet, det gjordes en hel del uppdateringar, men 22261 (hela växelpaketet) passar från 51-58 och jag kan inte tänka mig annat än att det är den som säljs på SIP.
Det är väldigt vanligt att de två skruvarna som håller plattan inte sitter ordentligt, vilket antagligen leder till en hel del skumma slitage. Ta för vana att droppa dit loctite. Där under kan både klacken och axeln slitas (det ska inte vara just något spel).
/P
Och Olala, du har en annan platta, men det anade du du säkert.
henrikborjeson wrote:Jag behöver byta plattan och förmodligen hela paketet, det är 2-3mm glapp i växelväljaren och den lilla klacken som löper i spåret på växelaxeln är helt nedsliten.

Fick ut hela delen enligt din instruktion och då ser man att sprintens ena sida är 4mm tjock och den andra som vetter mot taggarna bara tre.

Hittade en ny på SIP men det verkar som om den bara passar till Super/Touring wideframe, det är i alla fall olika nummer i Piaggios reservdelslistor

mvh/HB
Tog isär motorn, hela veven totalskuren efter att kolven fastnat. rullarna i storändan var bara smulor!
Mauro lär inte vara utan business i sommar...:-)
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Kollar man reservdelslistorna och jämför bilder och nummer på -53 och -56 så ser det ut som om väldigt många delar är identiska, en hel del är avbildade identiskt men har olika nummer sedan är det ett fåtal saker som stöd t. ex. som är helt annorlunda.

22261 verkar ju vara en uppgradering och kostar OK för att vara en Piaggiodel (ni märker att jag precis börjat riva och inte räknat på totalkostnaden :-). Får se när den gamla är isär om den går att rädda.

mvh/HB
Paka wrote:Jo, jag vet, det gjordes en hel del uppdateringar, men 22261 (hela växelpaketet) passar från 51-58 och jag kan inte tänka mig annat än att det är den som säljs på SIP.
Det är väldigt vanligt att de två skruvarna som håller plattan inte sitter ordentligt, vilket antagligen leder till en hel del skumma slitage. Ta för vana att droppa dit loctite. Där under kan både klacken och axeln slitas (det ska inte vara just något spel).
/P
Och Olala, du har en annan platta, men det anade du du säkert.
henrikborjeson wrote:Jag behöver byta plattan och förmodligen hela paketet, det är 2-3mm glapp i växelväljaren och den lilla klacken som löper i spåret på växelaxeln är helt nedsliten.

Fick ut hela delen enligt din instruktion och då ser man att sprintens ena sida är 4mm tjock och den andra som vetter mot taggarna bara tre.

Hittade en ny på SIP men det verkar som om den bara passar till Super/Touring wideframe, det är i alla fall olika nummer i Piaggios reservdelslistor

mvh/HB
Tog isär motorn, hela veven totalskuren efter att kolven fastnat. rullarna i storändan var bara smulor!
Mauro lär inte vara utan business i sommar...:-)
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jag brukar gå efter den här listan (Como):
"0" betyder att det är en nyare del som inte finns med i sprängskissen, men att den passar. Siffrorna står för sidan i sprängskissen där delen finns. Är det tomt i rutan passar det inte (enligt min erfarenhet).
Image
Post Reply