Sprinten i växelväljaren
-
- Mästare
Sprinten i växelväljaren
Hej
En kort fråga, åt vilket håll är sprinten som fixerar växelväljarens axel mot den tandade metalldelen ipressad? Det gäller en vespa Elit -53 men jag gissar att det är likadant på alla wideframe motorerna.
Min sitter fastrostad och innan jag min vana trogen bankar den platt skulle det vara bra att börja åt rätt håll.
Så, ska jag slå ut sprinten mot den tandade delen eller från densamma?
mvh/HB
En kort fråga, åt vilket håll är sprinten som fixerar växelväljarens axel mot den tandade metalldelen ipressad? Det gäller en vespa Elit -53 men jag gissar att det är likadant på alla wideframe motorerna.
Min sitter fastrostad och innan jag min vana trogen bankar den platt skulle det vara bra att börja åt rätt håll.
Så, ska jag slå ut sprinten mot den tandade delen eller från densamma?
mvh/HB
-
- Mästare
Jag behöver byta plattan och förmodligen hela paketet, det är 2-3mm glapp i växelväljaren och den lilla klacken som löper i spåret på växelaxeln är helt nedsliten.
Fick ut hela delen enligt din instruktion och då ser man att sprintens ena sida är 4mm tjock och den andra som vetter mot taggarna bara tre.
Hittade en ny på SIP men det verkar som om den bara passar till Super/Touring wideframe, det är i alla fall olika nummer i Piaggios reservdelslistor
mvh/HB
Tog isär motorn, hela veven totalskuren efter att kolven fastnat. rullarna i storändan var bara smulor!
Mauro lär inte vara utan business i sommar...
Fick ut hela delen enligt din instruktion och då ser man att sprintens ena sida är 4mm tjock och den andra som vetter mot taggarna bara tre.
Hittade en ny på SIP men det verkar som om den bara passar till Super/Touring wideframe, det är i alla fall olika nummer i Piaggios reservdelslistor
mvh/HB
Tog isär motorn, hela veven totalskuren efter att kolven fastnat. rullarna i storändan var bara smulor!

Trevligt med riktiga problem på forumet denna blöta måndag. Går i samma riktning när det gäller växelväljaren på min V13. Sparkade liv i den igår för första gången på minst 40 år ( av bensintanken att döma..) puttrade runt garaget med de 2 befintliga växlarna. Återstår att se vart den 3:e har tagit vägen. Kände på växelföraren och den var ruggigt glapp helt i forumets anda! Jag föreslår att webmaster kryddar forumet med en wideframesektion nu när både soffscooters och smallframe har sin! 

Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
-
- Mästare
Instämmer helt, wideframe är för di brede pöjkara
/HB
/HB
Ola Lång wrote:Trevligt med riktiga problem på forumet denna blöta måndag. Går i samma riktning när det gäller växelväljaren på min V13. Sparkade liv i den igår för första gången på minst 40 år ( av bensintanken att döma..) puttrade runt garaget med de 2 befintliga växlarna. Återstår att se vart den 3:e har tagit vägen. Kände på växelföraren och den var ruggigt glapp helt i forumets anda! Jag föreslår att webmaster kryddar forumet med en wideframesektion nu när både soffscooters och smallframe har sin!
-
- Mästare
-
- Mästare
Jo, jag vet, det gjordes en hel del uppdateringar, men 22261 (hela växelpaketet) passar från 51-58 och jag kan inte tänka mig annat än att det är den som säljs på SIP.
Det är väldigt vanligt att de två skruvarna som håller plattan inte sitter ordentligt, vilket antagligen leder till en hel del skumma slitage. Ta för vana att droppa dit loctite. Där under kan både klacken och axeln slitas (det ska inte vara just något spel).
/P
Och Olala, du har en annan platta, men det anade du du säkert.
Det är väldigt vanligt att de två skruvarna som håller plattan inte sitter ordentligt, vilket antagligen leder till en hel del skumma slitage. Ta för vana att droppa dit loctite. Där under kan både klacken och axeln slitas (det ska inte vara just något spel).
/P
henrikborjeson wrote:Jag behöver byta plattan och förmodligen hela paketet, det är 2-3mm glapp i växelväljaren och den lilla klacken som löper i spåret på växelaxeln är helt nedsliten.
mvh/HB
-
- Mästare
Kollar man reservdelslistorna och jämför bilder och nummer på -53 och -56 så ser det ut som om väldigt många delar är identiska, en hel del är avbildade identiskt men har olika nummer sedan är det ett fåtal saker som stöd t. ex. som är helt annorlunda.
22261 verkar ju vara en uppgradering och kostar OK för att vara en Piaggiodel (ni märker att jag precis börjat riva och inte räknat på totalkostnaden
. Får se när den gamla är isär om den går att rädda.
mvh/HB
22261 verkar ju vara en uppgradering och kostar OK för att vara en Piaggiodel (ni märker att jag precis börjat riva och inte räknat på totalkostnaden

mvh/HB
Paka wrote:Jo, jag vet, det gjordes en hel del uppdateringar, men 22261 (hela växelpaketet) passar från 51-58 och jag kan inte tänka mig annat än att det är den som säljs på SIP.
/P
henrikborjeson wrote:Jag behöver byta plattan och förmodligen hela paketet, det är 2-3mm glapp i växelväljaren och den lilla klacken som löper i spåret på växelaxeln är helt nedsliten.
mvh/HB