Hjul-omkrets til sykkelcomputer

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Hjul-omkrets til sykkelcomputer

Post by Svint1 »

Heisann!

Jeg er så absolutt inget matematisk geni, så kanskje noen kan fortelle meg hvor mange milimeter et 100/80-10 dekk er i omkrets?

Slik at jeg får korrekt hastighet på sykkelcomputeren...

Mvh
Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Gör som jag, ta ett måttband, lägg det runt däcket och mät. Minns jag rätt var mitt 3,50x10 Michelin S1 ungefär 1350 mm i i diameter.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

jencla wrote:Gör som jag, ta ett måttband, lägg det runt däcket och mät. Minns jag rätt var mitt 3,50x10 Michelin S1 ungefär 1350 mm i i diameter.
/jens
Heisann Jens!

Har forsøkt det, men føler det ikke blir 100%...

Tenkte at det kunne være noen "rakettforskere" der ute som kunne regne ut de mest brukte dimensjonene, så kunne tråden legges ut under "Så funkart det" til informasjon...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Forskar själv inte i raketer men räknade på 80mmX2 + 254mm X pi =1300,61mm.
Kanske stämmer? :?
Skilljer nog lite mellan olika däckfabrikanter och olika modeller.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Lägg ett måtband på marken o rulla. Nollan vid ventilen o läs av då du åter kommer till ventilen.

eller

Image

saxat ur SIP-katalog
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

TAKKER!

fritte wrote:Lägg ett måtband på marken o rulla. Nollan vid ventilen o läs av då du åter kommer till ventilen.

eller

Image

saxat ur SIP-katalog
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

du kan dubbla på uppdateringen om du monterar 2st magneter.
(Halvrera då den inmatade omkretsen)

Med ett måttband av den typen du hittar i sylådan är det mycket enkelt att mäta korrekt diameter, tänk dock på att diametern är inte samma i 0km/h och 150km/h ;)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

De tio tummen verkar stämma, 9 15/16" + 1/16" spel. :grin:
Image

Däckstillverkarna tar inte sina tummar lika allvarligt... :sad:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Jag ritade ett streck med fett på däcket, och rullade sedan hojen. Mätte sedan sträckan mellan fettavtrycken på golvet.

När fartskyltarna som säger hur fort man kör visade 70 och 90, så visade min mätare 70 resp 91. Duger för mig.

Mvh

Guran

Svint1 wrote:
jencla wrote:Gör som jag, ta ett måttband, lägg det runt däcket och mät. Minns jag rätt var mitt 3,50x10 Michelin S1 ungefär 1350 mm i i diameter.
/jens
Heisann Jens!

Har forsøkt det, men føler det ikke blir 100%...

Tenkte at det kunne være noen "rakettforskere" der ute som kunne regne ut de mest brukte dimensjonene, så kunne tråden legges ut under "Så funkart det" til informasjon...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

fritte wrote:Lägg ett måtband på marken o rulla. Nollan vid ventilen o läs av då du åter kommer till ventilen.
Hedge wrote:Jag ritade ett streck med fett på däcket, och rullade sedan hojen. Mätte sedan sträckan mellan fettavtrycken på golvet.
Fördelen med dessa metoder är att däcket är belastat. För min moppe mätte jag både när jag satt på & bara moppens vikt. Det var en viss skilnad, o jg använde det mått där min vikt var med.

Mätte ett 3.00" x10" däck, o 3 tum (76,2 mm) stämde inge vidare... :sad:

Image
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Snyggt mätt, verkligen.. :wink:
/David
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

mavio wrote:Snyggt mätt, verkligen.. :wink:

jag anar en viss sarkasm.. :grin:

jag var nöjd att jag lyckades o hålla i hjulet, skjutmåttet o kameran så att jag fick en bild också var klart en bonus.

var nere o kollmätte,82,6 mm denna gång, fälgens godstjocklek 2 mm o dia på insidan 250 ger 82,6 -4 = 78,6 mm eller 3,094 tum eller 3 3/32"

dvs inte 3 tum :mrgreen:
Post Reply