ett stöd för att hitta stödet

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

ett stöd för att hitta stödet

Post by fritte »

Avbildad pinne monterades för att slippa att tafatt försöka få grepp med foten på stödet... :mrgreen:

Image
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Cleant. Sitter ju faktiskt ngt liknande på gummifötterna.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

primavera133 wrote:Cleant. Sitter ju faktiskt ngt liknande på gummifötterna.

/JM
Tack! Nej, inte på P2, men PVn har en utstickande vårta på gummifoten. Alu-foten är så "hal" vilket försvårar att både hålla i den o greppa marken med foten. :grin:

Hälsningar
Leif
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ett råd om någon tänker montera alu-fötter. De spänns fast med en rostfri insex låsskruv M6. Insexhålet är 3 mm. När jag skulle lossa denna roterade nyckeln i hålet, bytte till 1/8" nyckel, 3,175 mm även den snurrade. Slipade till en körnare o bankade in, då sprack insexhålet o skruven satt ännu bättre fast.

Byt skuven mot en sexkantsskruv, så undviker du ovanstående problem.
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Vansinnigt att ha en rostfri skruv i en aluminiumfot, framför allt på ett sådant känsligt ställe. Tre olika metaller kombinerat. Som bäddat för galvanisk korrosion.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Martin O wrote:Vansinnigt att ha en rostfri skruv i en aluminiumfot, framför allt på ett sådant känsligt ställe. Tre olika metaller kombinerat. Som bäddat för galvanisk korrosion.
Jag vet inte om jag har tur, eller om alla andra haft otur, men galvanisk korrosion har aldrig varit ett problem för mig.
Jag använder nästan alltid rostfria skruv överallt, till motorn, se bild, fick jag svarva kupolskruv & kupolmuttrar. Vespan står i garage men har gått många mil & år i regn o solsken. Jag tror att många överskattar problemet med galvanisk korrosion.

Image

Mitt budskap om låsskruven ovan var att rostfritt var för mjukt. Jag köpte M5 försänkta rostfria skruv för att piffa upp en moppe o de gick inte att dra fast innan dessa pajade.
Post Reply