Hej alla kunniga scooterister!
Har ett litet problem med min GS. Varje gång jag är ute och glider så börjar vespan hosta och rycka efter si sådär 30 minuters körning. Jag rengör så mitt tändstift, som forövrigt är kolsvart, för att sedan glida vidare i väntan på nästa hostanfall...På tips från EM bytte jag tändstift till B7HS men det har inte blivit bättre efter det. Oljeblandningen är 5% (exact) Shell Advance TSX och allt skall egentligen vara ok.....men det är det altså inte. ("Luftratio" skruven på sidan av förgasaren är forövrigt utskruvad 2½ gång, enl instrux bok)
Kan någon hjälpa mig med detta? VAD ÄR FELET????
MVH
Trond
GS 160 - Tändstiftet sotar igen !?!
God morgon!
Några tipps på orsaker det kan vara:
*Igensatt luftfilter, skall vara helt rent.
*Lufthålet längst fram under sadel igentäppt av t.ex. regnkläder...
*Tändsystemet i dåligt skick (svag gnista av ngn anledning).
*För fet bladning, testa att skruva in luft/bränsleskruven (den som nu står 2½ varv) tills den svarar bra på gasen.
*Dålig inre packbox (kolla om växellådsoljan luktar bensin).
*Du kan gå ner till 4%oljeinblandning då nutidens 2t-oljor är som natt och dag mot dom som f*nns när 5% specifierades.
VH/Calle
Några tipps på orsaker det kan vara:
*Igensatt luftfilter, skall vara helt rent.
*Lufthålet längst fram under sadel igentäppt av t.ex. regnkläder...
*Tändsystemet i dåligt skick (svag gnista av ngn anledning).
*För fet bladning, testa att skruva in luft/bränsleskruven (den som nu står 2½ varv) tills den svarar bra på gasen.
*Dålig inre packbox (kolla om växellådsoljan luktar bensin).
*Du kan gå ner till 4%oljeinblandning då nutidens 2t-oljor är som natt och dag mot dom som f*nns när 5% specifierades.
VH/Calle