Förgasare - Jetex
Förgasare - Jetex
Läste i någon text i anknytning till Eurot -08 att det finns någon modifiering man kan göra med Jetexförgasare som trilskas.
Har för mig att det var folk från Lambretta Club Hong Kong som kunde knepen.
Förutom byte till munstycken från Dellorto och se till att ha rätt trottel, den utan urtag.
Det är en 22mm-förgasare till en 175cc motor som är aktuell.
Några tips?
Har för mig att det var folk från Lambretta Club Hong Kong som kunde knepen.
Förutom byte till munstycken från Dellorto och se till att ha rätt trottel, den utan urtag.
Det är en 22mm-förgasare till en 175cc motor som är aktuell.
Några tips?
oj, akta dig för dem ifrån Lambretta Club of Hong Kong, hårda killar och tjejer 
Det finns två Jetex 22mm, en för GP200cc och en för GP125/150.
Den för GP125/150 går oftast snålt på annat än fullgas.
Trotteln är i allafall annorlunda men vet inte om de andra delarna, säg till om du behöver bilder från en GP200-variant.
I princip på alla modeller utom just kanske indiska GP125/150 och Li125 skulle jag använda GP200 varianten för att vara säker.
/Calle

Det finns två Jetex 22mm, en för GP200cc och en för GP125/150.
Den för GP125/150 går oftast snålt på annat än fullgas.
Trotteln är i allafall annorlunda men vet inte om de andra delarna, säg till om du behöver bilder från en GP200-variant.
I princip på alla modeller utom just kanske indiska GP125/150 och Li125 skulle jag använda GP200 varianten för att vara säker.
/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Morsning Calle och tack för snabbt svar!
Gott. Trodde inte den för GP 200 passade på en smallblockmotor.
http://www.scooterrestorations.com/lamb ... ?curPage=5
Man har ju hört och läst om måndagsexemplar när det gäller Jetex.
Fick för mig att ni därborta gjorde några hyss med kanalerna eller så?
Känner en vars Jetex gör att motorn gärna vill hänga kvar i varv en stund trots att man slår av på gasen.
Får börja med och kolla upp bestyckning och luftskruv en extra gång.
Christer
Gott. Trodde inte den för GP 200 passade på en smallblockmotor.
http://www.scooterrestorations.com/lamb ... ?curPage=5
Man har ju hört och läst om måndagsexemplar när det gäller Jetex.
Fick för mig att ni därborta gjorde några hyss med kanalerna eller så?
Känner en vars Jetex gör att motorn gärna vill hänga kvar i varv en stund trots att man slår av på gasen.
Får börja med och kolla upp bestyckning och luftskruv en extra gång.
Christer
Tjena!
Kan vara som mycket annat från Indien, måndagsexemplaren sorteras ut i massproduktionen men slängs ej...utan säljs till mindre nogräknade firmor och kommer också vidare till Europa etc.
Jetex brukar vara ganska bra egentligen.
Kan helt klart vara om det sitter en GP125/150 på en gammal 175cc så går den snålt när man släpper gasen, testa att byta lågfartsmunstycke först!
GP200 och 125/150 gasarna passar båda på samma insug, insuget skiljer sig bara på cylindersidan.
Om man nu vill ha en modern Jetex är det inte helt fel att skaffa nytt insug, Spacio/Dellorto/Jetex skiljer sig lite i storlek.
/Calle
Kan vara som mycket annat från Indien, måndagsexemplaren sorteras ut i massproduktionen men slängs ej...utan säljs till mindre nogräknade firmor och kommer också vidare till Europa etc.
Jetex brukar vara ganska bra egentligen.
Kan helt klart vara om det sitter en GP125/150 på en gammal 175cc så går den snålt när man släpper gasen, testa att byta lågfartsmunstycke först!
GP200 och 125/150 gasarna passar båda på samma insug, insuget skiljer sig bara på cylindersidan.
Om man nu vill ha en modern Jetex är det inte helt fel att skaffa nytt insug, Spacio/Dellorto/Jetex skiljer sig lite i storlek.
/Calle
Mina scootrar:
Hej hej!
Menar du kanske det här: http://forums.lcgb.co.uk/phpBB2/viewtop ... highlight= ?
Tydligen väldans populärt bland en del britter, har själv ingen aning om det funkar.
Och precis som Calle skriver så skiljer sig också spridarna mellan 150 och 200, 150-gasaren använder en #4 spridare och 200-gasaren en #2!
Menar du kanske det här: http://forums.lcgb.co.uk/phpBB2/viewtop ... highlight= ?
Tydligen väldans populärt bland en del britter, har själv ingen aning om det funkar.
Och precis som Calle skriver så skiljer sig också spridarna mellan 150 och 200, 150-gasaren använder en #4 spridare och 200-gasaren en #2!
Tjena, man behöver ett GP150 insug...de som säljer gasare säljer också insug!Popolino wrote:Passar insuget från MB21-förgasaren (original TV175 serie 2, sen modell)?
Får man i så fall plats med fuggen om man har den stora bussningen från serie 3 i svingen?
Mina scootrar:
En uppdatering.
Jag fixat till min 22 mm Jetex.
Lammyn gick konstigt och bluddrigt.
Nu fungerar den finfint efter modifiering av förgasaren enligt tips på LCGB:s forum.
Samtliga munstycken utbytta till Dellorto original.
Atomizern hål borrades upp till 2.1mm. Hålen i den översta raden (de nämast änden) som går korsvis borrades till 1mm.
Huvudmunstycke 128
Pilot 45
Starter 50
Luftskruv ½ varv ut.
Koniskt luftfilter av standardmodell.
Ljuddämpare Clubman 42 mm.
Tv 175 serie 2, portad enligt Enanders XP-tips som finns tillgängliga på SSK:s sida.
Jag fixat till min 22 mm Jetex.
Lammyn gick konstigt och bluddrigt.
Nu fungerar den finfint efter modifiering av förgasaren enligt tips på LCGB:s forum.
Samtliga munstycken utbytta till Dellorto original.
Atomizern hål borrades upp till 2.1mm. Hålen i den översta raden (de nämast änden) som går korsvis borrades till 1mm.
Huvudmunstycke 128
Pilot 45
Starter 50
Luftskruv ½ varv ut.
Koniskt luftfilter av standardmodell.
Ljuddämpare Clubman 42 mm.
Tv 175 serie 2, portad enligt Enanders XP-tips som finns tillgängliga på SSK:s sida.