Inkoppling av varitronic
Inkoppling av varitronic
Har just börjat montera ett nytt varitronic på min TV175 serie 2.
Funderar lite på hur spolen och regulator ska placeras.
Nå´n som har bilder ?
Själv funderar jag på att sätta allt där den gamla boxen satt.
Egentligen har jag tänkt koppla in varitronic på orginalkabelstam men inte använda mej av batteri. Instruktionerna anger bara hur det ska kopplas då man behåller batteriet.
Är det möjligt att göra en egen ny kabelstam. Finns det ritningar på detta?
tacksam för alla svar och synpunkter
Funderar lite på hur spolen och regulator ska placeras.
Nå´n som har bilder ?
Själv funderar jag på att sätta allt där den gamla boxen satt.
Egentligen har jag tänkt koppla in varitronic på orginalkabelstam men inte använda mej av batteri. Instruktionerna anger bara hur det ska kopplas då man behåller batteriet.
Är det möjligt att göra en egen ny kabelstam. Finns det ritningar på detta?
tacksam för alla svar och synpunkter
Re: Inkoppling av varitronic
Det finns en förenklad kabelstam som man använder med Variotronic och äldre elektroniska system (typ AF). Den går att köpa färdig från t ex Scooter Center Köln:
http://scooter-center.com/catalog/produ ... 9_436_1113
...men det är mycket möjligt att Casa Lambretta i Sverige har den också:
http://www.casalambretta.se/
Vill man koppla själv, så finns ett bra schema i Sticky Round's bok 'Complete Spanner’s Workshop Manual'

Mvh
Guran
http://scooter-center.com/catalog/produ ... 9_436_1113
...men det är mycket möjligt att Casa Lambretta i Sverige har den också:
http://www.casalambretta.se/
Vill man koppla själv, så finns ett bra schema i Sticky Round's bok 'Complete Spanner’s Workshop Manual'

Mvh
Guran
zäta wrote:Har just börjat montera ett nytt varitronic på min TV175 serie 2.
Funderar lite på hur spolen och regulator ska placeras.
Nå´n som har bilder ?
Själv funderar jag på att sätta allt där den gamla boxen satt.
Egentligen har jag tänkt koppla in varitronic på orginalkabelstam men inte använda mej av batteri. Instruktionerna anger bara hur det ska kopplas då man behåller batteriet.
Är det möjligt att göra en egen ny kabelstam. Finns det ritningar på detta?
tacksam för alla svar och synpunkter
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Hej,
skriv ner färgerna och jag kan göra en enkel instruktion.
Kolla också hur många kablar du har till bromsljuskontakten.
Du kan troligen använda det mesta av den gamla kabelstammen.
Ett par instruktioner som troligen ej passar dig, men ändå:
http://soulscooter.com/mecca/el/variotronic_li.pdf
http://soulscooter.com/tech/v_tronic/variotronic.pdf
VH/C
skriv ner färgerna och jag kan göra en enkel instruktion.
Kolla också hur många kablar du har till bromsljuskontakten.
Du kan troligen använda det mesta av den gamla kabelstammen.
Ett par instruktioner som troligen ej passar dig, men ändå:
http://soulscooter.com/mecca/el/variotronic_li.pdf
http://soulscooter.com/tech/v_tronic/variotronic.pdf
VH/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Hej,
Aha, då är det enkelt.
Koppla in enligt pdf-en som heter variotronic.pdf
Den gula kabeln 'matningsspänning till ursprungliga kabelstammen' kopplas till:
Lila, brun och grå från kabelstammen.
Identifiera vilken av de gröna som är dõdarkabel och installera den enligt PDFn
Finns nog en textfil hur du ställer in Variotronic på soulscooter.com/mek
Vh/
Calle
Aha, då är det enkelt.
Koppla in enligt pdf-en som heter variotronic.pdf
Den gula kabeln 'matningsspänning till ursprungliga kabelstammen' kopplas till:
Lila, brun och grå från kabelstammen.
Identifiera vilken av de gröna som är dõdarkabel och installera den enligt PDFn
Finns nog en textfil hur du ställer in Variotronic på soulscooter.com/mek
Vh/
Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Nej den röda kabeln skall ej kopplas in till regulatorn om du kör utan batteri.zäta wrote:Tack för all hjälp.
Det enda jag nu funderar på är vad som händer med den röda kabeln. Ska den kopplas in i regulatorn eller bara isoleras?
Bara isoleras.
Koppla enligt min PDF-fil, endast två av stiften på regulatorn skall användas
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Hejzäta wrote:Ok. har kopplat grå, röd , brun till den gula.
Fortfarande ingen ström till ljuse eller tuta.
Marcello pratade om att jag behöver en överbryggning uppe i styret.
Det är väl brun kabel som är huvudledning upp till styret?
Har du någon ström överhuvudtaget från diit variotronic?
Testa direkt med en lös lampa på den gula kabeln.
Du kan också testa att mata kablarna med en bilbatteriladdare (utan inkopplad regulator)
Du behöver inte brygga över något i styret men du behöver vrida runt nyckeln och även se till att det är 12V lampor som funkar i systemet
VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Jo, jag har ström provade med en 12v lampa på den gul/vita och jord.
Upptäckte dock att den grå från kabelstammen uppe lamphuset inte var inkopplad med någon annan. Har ingen grå från tändningslåset.
Med ohm-mätare verkar allt vara OK motståndet i kablarna 0,03
Med det gamla elsystemet hade jag igång ljuset och tutan. Så det har fungerat tidigare.
Alla 12v lampor har jag köpt hos Casa Lambretta
Upptäckte dock att den grå från kabelstammen uppe lamphuset inte var inkopplad med någon annan. Har ingen grå från tändningslåset.
Med ohm-mätare verkar allt vara OK motståndet i kablarna 0,03
Med det gamla elsystemet hade jag igång ljuset och tutan. Så det har fungerat tidigare.
Alla 12v lampor har jag köpt hos Casa Lambretta
Ok, nu har jag ljuse. Det var ljusomkopplaren som spökade. Den har nog gjort sitt... När jag slog om mellan hel och halvljus så tändes; halvljus, hastighetsmätarljus och bakljus. Bromsljus funkar inte än. När jag slår om till helljus funkar det hälften av gångerna och hälften av gångerna slocknar allt igen.
Kan det vara den grå i lamphuset som har med bromsljuset att göra?
Annars måste det väl vara fel kopplat vid bromsljuskontakten.
Kan det vara den grå i lamphuset som har med bromsljuset att göra?
Annars måste det väl vara fel kopplat vid bromsljuskontakten.