Inkoppling av varitronic

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
User avatar
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Sun 30 Nov 2008, 02:15
Location: Lidköping

Inkoppling av varitronic

Post by zäta »

Har just börjat montera ett nytt varitronic på min TV175 serie 2.

Funderar lite på hur spolen och regulator ska placeras.
Nå´n som har bilder ?
Själv funderar jag på att sätta allt där den gamla boxen satt.

Egentligen har jag tänkt koppla in varitronic på orginalkabelstam men inte använda mej av batteri. Instruktionerna anger bara hur det ska kopplas då man behåller batteriet.
Är det möjligt att göra en egen ny kabelstam. Finns det ritningar på detta?

tacksam för alla svar och synpunkter
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Inkoppling av varitronic

Post by Hedge »

Det finns en förenklad kabelstam som man använder med Variotronic och äldre elektroniska system (typ AF). Den går att köpa färdig från t ex Scooter Center Köln:

http://scooter-center.com/catalog/produ ... 9_436_1113

...men det är mycket möjligt att Casa Lambretta i Sverige har den också:

http://www.casalambretta.se/

Vill man koppla själv, så finns ett bra schema i Sticky Round's bok 'Complete Spanner’s Workshop Manual'

Image

Mvh

Guran

zäta wrote:Har just börjat montera ett nytt varitronic på min TV175 serie 2.

Funderar lite på hur spolen och regulator ska placeras.
Nå´n som har bilder ?
Själv funderar jag på att sätta allt där den gamla boxen satt.

Egentligen har jag tänkt koppla in varitronic på orginalkabelstam men inte använda mej av batteri. Instruktionerna anger bara hur det ska kopplas då man behåller batteriet.
Är det möjligt att göra en egen ny kabelstam. Finns det ritningar på detta?

tacksam för alla svar och synpunkter
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Sun 30 Nov 2008, 02:15
Location: Lidköping

Post by zäta »

Tack för svaret. Jag har en kabelstam med 7 olika färger.
Kanske lagom som höstprojekt...
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

skriv ner färgerna och jag kan göra en enkel instruktion.
Kolla också hur många kablar du har till bromsljuskontakten.
Du kan troligen använda det mesta av den gamla kabelstammen.
Ett par instruktioner som troligen ej passar dig, men ändå:
http://soulscooter.com/mecca/el/variotronic_li.pdf
http://soulscooter.com/tech/v_tronic/variotronic.pdf

VH/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Sorry, missade placeringen,
Det funkar fint där den gamla spänningsregualtorn satt, du kan göra en enkel hållare av ett plattjärn.
Kan ta en bild senare om du vill

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Sun 30 Nov 2008, 02:15
Location: Lidköping

Post by zäta »

Tack Calle
Har tre kablar till bromsljuskontakten.
Just nu provar jag mej fram hur placeringen ska vara.
Lite lurigt att få till det snyggt och kompakt. Det ska ju helst inte ta i sidokåpan heller..
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,
Aha, då är det enkelt.
Koppla in enligt pdf-en som heter variotronic.pdf

Den gula kabeln 'matningsspänning till ursprungliga kabelstammen' kopplas till:
Lila, brun och grå från kabelstammen.

Identifiera vilken av de gröna som är dõdarkabel och installera den enligt PDFn

Finns nog en textfil hur du ställer in Variotronic på soulscooter.com/mek

Vh/
Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
kola
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 17
Joined: Thu 06 May 2004, 10:25
Location: Sweden

Post by kola »

Jag lade in min Variotronic regulator inuti den gamla boxen. Ser "original" ut.

Spolen. Sitter även den på samma plats som originalspolen. Ta en bit aluminium/plattjärn och borra hål dels där hålen för spolen sitter på scootern, dels där hålen sitter på själva spolen. Skruva o muttra ihop allt.
User avatar
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Sun 30 Nov 2008, 02:15
Location: Lidköping

Post by zäta »

Tack för all hjälp.

Det enda jag nu funderar på är vad som händer med den röda kabeln. Ska den kopplas in i regulatorn eller bara isoleras?
User avatar
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Sun 30 Nov 2008, 02:15
Location: Lidköping

Post by zäta »

Ok. har kopplat grå, röd , brun till den gula.
Fortfarande ingen ström till ljuse eller tuta.

Marcello pratade om att jag behöver en överbryggning uppe i styret.
Det är väl brun kabel som är huvudledning upp till styret?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

zäta wrote:Tack för all hjälp.

Det enda jag nu funderar på är vad som händer med den röda kabeln. Ska den kopplas in i regulatorn eller bara isoleras?
Nej den röda kabeln skall ej kopplas in till regulatorn om du kör utan batteri.
Bara isoleras.
Koppla enligt min PDF-fil, endast två av stiften på regulatorn skall användas
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

zäta wrote:Ok. har kopplat grå, röd , brun till den gula.
Fortfarande ingen ström till ljuse eller tuta.

Marcello pratade om att jag behöver en överbryggning uppe i styret.
Det är väl brun kabel som är huvudledning upp till styret?
Hej

Har du någon ström överhuvudtaget från diit variotronic?
Testa direkt med en lös lampa på den gula kabeln.

Du kan också testa att mata kablarna med en bilbatteriladdare (utan inkopplad regulator)

Du behöver inte brygga över något i styret men du behöver vrida runt nyckeln och även se till att det är 12V lampor som funkar i systemet

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Sun 30 Nov 2008, 02:15
Location: Lidköping

Post by zäta »

Jo, jag har ström provade med en 12v lampa på den gul/vita och jord.

Upptäckte dock att den grå från kabelstammen uppe lamphuset inte var inkopplad med någon annan. Har ingen grå från tändningslåset.

Med ohm-mätare verkar allt vara OK motståndet i kablarna 0,03

Med det gamla elsystemet hade jag igång ljuset och tutan. Så det har fungerat tidigare.

Alla 12v lampor har jag köpt hos Casa Lambretta
User avatar
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Sun 30 Nov 2008, 02:15
Location: Lidköping

Post by zäta »

Ok, nu har jag ljuse. Det var ljusomkopplaren som spökade. Den har nog gjort sitt... När jag slog om mellan hel och halvljus så tändes; halvljus, hastighetsmätarljus och bakljus. Bromsljus funkar inte än. När jag slår om till helljus funkar det hälften av gångerna och hälften av gångerna slocknar allt igen.

Kan det vara den grå i lamphuset som har med bromsljuset att göra?
Annars måste det väl vara fel kopplat vid bromsljuskontakten.
User avatar
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Sun 30 Nov 2008, 02:15
Location: Lidköping

Post by zäta »

Bytte ljusomkopplaren.
Nu funkar allt utom bromsljuset.
Det får vänta tills imorgon.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Sicken ljusning av läget!

Skumt att du inte har ngn grå kabel.
Grå i lamphuset matar just bromsljuset.

Det borde funka om du kopplar in den grå till den bruna kabeln, testa genom att hålla den grå kabeln emot den bruna inkopplade.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Post Reply