Dellorto 16-10

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare

Dellorto 16-10

Post by Chris_Crocko »

Hej

Jag håller på att återbörda en V50 från en dammig vila, dom första bitarna har plockas av för att se hur skicket är. När förgasaren plockades bort så var det inget konstigt med den märkt 16-10 precis som den borde men såg lite större ut i venturin men inget jag reagerade över. Idag så revs dock förgasaren på min Luna och då konstaterade jag att om den 12-14 som satt på den är det så stämmer något inte riktigt och när jag kom hem så tog skjutmåttet fram.

Min 16-10 är nog snarare en 16-16 men inga synliga tecken på att den bearbetats i efterhand såvitt jag kan bedöma, märkningen sitter ju på huset så det borde ju stämma. Dock verkar den vara bestyckad som en "vanlig" 16-10 med 35,48 i munstycken.

Någon som kan ha en rimlig eller uppslag på spännande förklaring?
Enligt vinnummer skall det vara en V50R 1973 har inte kollat motornummer ännu.

Cylindern har sprickor i formskarven efter gjutformen, detta är i mitten av kanalerna kanalens nedre kant. har kollat på den gamla kolven och kan inte hitta några tecken på repor eller nyp på den där och loppet på cylindern är i övrigt fint.

Är det värt att riskera en ny kolv i denna cylinder för att göra en testkörning av motorn eller är det bara att be om ett ras?

Chris
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Jättesvårt att svara på din förgasarfråga om själva utloppet (venturin?).
Glöm inte att förgasaren fästs utanpå insugningsröret som ju har en viss godstjocklek. Förgasarutloppets innerdiameter motsvaras ju därför av insugningsrörets ytterdiameter.

om förra ägaren har kört med nämnda bestyckning så borde ju även du kunna göra det, eller?

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare

Post by Chris_Crocko »

Jag håller med i ditt resonemang och hoppas på att det bara innebär en positiv uppgradering. Tanken är ju att orginalcyllen inte skall få sitta på så länge till så med en mild trimning baserad på 75cc DR så kanske förgasaren kan hänga med efter ombestyckning.

Vad har du själv för prylar på din som fick 19-19 fuggen? Är inte direkt ute efter hysteriska toppfarter då jag har vettigare alternativ att åka på då utan tanken är att ha lite mer flås och ork då jag skulle spara mycket tid på att nyttja lite cykelvägar på vägen till jobbet.

Jag var mest ute efter att se om det fanns nån kul förklaring till min udda fugge, då hela hojen verkar vara en udda fågel, 50R enligt ramnummer med 50 Special motor. Kul men udda man kanske hade en dag på fabriken då man plockade ihop lite delar man hade över.

Chris
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Chris_Crocko wrote:Jag var mest ute efter att se om det fanns nån kul förklaring till min udda fugge, då hela hojen verkar vara en udda fågel, 50R enligt ramnummer med 50 Special motor.
Hej, helt i sin ordning kolla bl.a.:

http://scooterklubben.com/forum_new/vie ... hlight=50r

och

http://scooterklubben.com/forum_new/vie ... hlight=50r

Får återkomma med lite mer detaljerade uppg. om förknasare, so long!

/Fredrik
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

på min så hade jag inget trim förutom upptagen vev (något mer än eurpeisk original) vad jag kunde se. det satt en förgasare till gamla popolino monterad innan men den läckte och saknade luftfilter så det var därför jag köpte ny. gick 45-50 med 10 tums hjul. helt ok.
bytte den mot en riktig V50S motor
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Post Reply