Renovera rätt?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare

Renovera rätt?

Post by Chris_Crocko »

Hej alla glada och kunniga scooterister

Nybiten och väl ambitiös som vanligt så har man blivit med 3 italienska skönheter på kort tid, ja ja kunde ju ha tagit det lugnt och sansat men hur kul är det?

Nu till dilemmat, damerna i fråga är i olika stadium av förfall eller patinerade som det så vackert heter. Och efter att ha använt forumet som kunskapsbank inför inköpet av damerna så har jag listat ut 2 saker, det finns massor med kunskap och ännu fler åsikter. :smile:

Detta är mina tankar som jag vill bolla med er mer erfarna mästerrenoverare.

Piccolina giallo är en V50n 1965 som behöver en komplett renovering men är ett svenskt 30km exemplar som är hyfsat komplett och borde gå att rädda.
Tanken är att detta skall bli ett "nästan" orginal med lite mer pulver bakom luckan och användas till daglig pendling ca 4 mil om dagen.

Angeluna är en illgrön Lambretta Luna sport 1968 med väldigt få mil på mätaren, medtagen av åldern men med reservation för lacken så bör hon kunna bli helt orginal då alla delar finns och hon är oskruvad.

Sen har vi Bianca som är en lagom inkörd PX 200e med alla skavanker som ett bruksföremål bör ha, hon får nog vänta till i vinter men tanken är att hon skall bli lite lagom retro och användas till långturer och finåkning.

Tänker jag rätt, eller helt upp åt väggarna? jag anar att detta är som att ge bensin och tändstickor till ett gäng pyromaner, men jag lovar att alla seriösa synpunkter och tips kommer att beaktas å det seriösaste.

Hoppas att snart se på vägarna runt Estocolmo med lite plåt mellan benen.

Ciao
Chris
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Renovera rätt?

Post by Federico »

Chris_Crocko wrote: Piccolina giallo är en V50n 1965 som behöver en komplett renovering men är ett svenskt 30km exemplar som är hyfsat komplett och borde gå att rädda.
Tanken är att detta skall bli ett "nästan" orginal med lite mer pulver bakom luckan och användas till daglig pendling ca 4 mil om dagen.
Ciao
Chris
låter som bra och roliga projekt.

v50:n är man nyfiken på, har du bilder? är det en treväxlad svensk med lilla luckan? isåfall en väldigt ovanlig sak.
Federico
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare

V50

Post by Chris_Crocko »

Hej Frederico

Det är nu man redan stuckit ut hackan lite långt igen, men jag håller hårdnackat kvar vid min åldersbestämning tills nästa gång jag varit i garaget iaf :smile:

Glömde naturligtvis att skriva ner VIN numret men av sökandet på bilder så vill jag dra mig till minnes att det är så att tapparna sitter på luckan och hakarna i karossen. VIN börjar med 83... och jag har bestämt för mig att det var 5 siffror och inte 6 så detektivarbetet säger sen -65 om jag tänkt rätt.
Den är märkt vv1390 så den är definitivt förstörd alla förmyndarsverige i motorn iaf.

3-växlad med en minst sagt utmanade gul kulör som inte är identifierad ännu men dock orginal och den svenska udda aluminium fläktkåpan finns i kartongen med alla andra bra att ha grejerna som borde vara fastskruvade.
Men anar att om den är ovanlig så börjar väl kraven på att återställa den som den var ämnad att vara och inte skoja till det för mycket.

Frontskölden är ganska utmanande om det skall bli rak och fin, är det helgerån att köpa en nyproducerad komplett med golv för att spara lite tid vid renoveringen?

Chris
Woodstock

Re: V50

Post by Woodstock »

Chris_Crocko wrote:detektivarbetet säger sen -65 om jag tänkt rätt.
Omöjligt, tyvärr. Generalagenten Fram King tog inte in några mopedklassade - VoV 1390 - Vespa 50 förrän 1966 års modell.

Mvh

/ Fredrik
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare

Lärling?

Post by Chris_Crocko »

Tack Fredrik

Blir väl att ta på gummistövlarna och ta med papper och penna för att skriva ner VIN nummer ordentligt denna gång. Jag utgick helt enkelt från det jag trodde gällde för 83xxx att dessa tillverkades -65 men det behöver ju iofs inte betyda att dom hittade till kalla norden samma år.

Jag ber att få återkomma i frågan med fakta och bilder innan man har gjort sig till allmänt åtlöje redan i mina första poster. Hur kan man klassas som Lärling när man sitter med såna kunskaper och har varit medlem i flera år, förstår inte riktigt rankningen här precis som mycket annat oxå uppenbarligen.

Please keep correcting the ignorent, till slut fastnar något säkert.

Chris
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare

Upp som en sol och ner i verkligheten

Post by Chris_Crocko »

Bara erkänna att man är en obotlig optimist och en äldre man än man tidigare trott, 5 siffror blev fort 6 när man kollade ordentligt och dem gamla damen blev 8 år yngre i ett nafs.

Så man är mao nybliven ägare till en V50R av årsmodell 1973 och inte en tidig 60-talare som man trodde innan sista siffran uppenbarade sig.
Hon är ju minst sagt lite märkt av tidens tand och en del kreativa hemsnickerier som inte alltid varit till hennes fördel.

Men så här ser hon ut iaf:

Image

En positiv överraskning är väl fyndet av det som jag med mitt lilla förstånd fattar är pakethållaren som verkar vara svår att hitta, den låg i bra att ha kartongen som följde med så jag antar att skicket beror på att den inte fått vara monterad så länge. Stadig konstruktion med fint krom utan en enda rosfläck som borde gå att polera upp till sin forna glans för att pryda henne nästa vår när det är tänkt att hon skall komma tbx som pånyttfödd.

Image

Till tråkigheterna nu, har ingen aning om motorns skick då den köptes i projektform dock verkar bysmeden gått hårdast fram när det gäller plåtdetaljerna. Mätaren funkar och visar att den kanske bara rullat ca 1200 mil vilket borde vara ok om hon fått lite kärlek under tiden.

Akuta behov av delar för att få henne att rulla fram till renovering om någon tycker sig ha lite för mycket hemma i garaget:

Styre då bromshandtagets infästning fått sig en kyss som spräckt en bit ur godset.

En tank som inte är lappad alla grovplåtslagarens hemmafix från h-vetet.

Aluminium kröken vid utblåset som har en avbruten pinnbult.

En svänhjulskåpa som inte ser ut som den är gjord av pantburkar och som sett mycket bättre dagar.

Om vespagudarna vill, med lite nya fräscha vajrar, kolvringar och en massa %*X och ett par garage öl så kanske hon får sträcka ut sina snygga 9" innan vintern är här igen.

Om inte så får hon förhoppningsvis sällskap i garaget innan veckan är slut av Angeluna som förra ägaren lovat att leverera imorgon:

Image

En oskruvad? skönhet från 68 med endast 201 mil på mätaren och en ganska kul historia som får en nyfrälst scooterist att bli tårögd.
Fortsättning följer och tips och tillrättavisningar tas tacksamt emot om än ibland lite motviligt.

Förhoppingsvis snart med plåt mellan benen

Chris
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Ett unikum?

Post by LENY »

Hej Chris
Kul att se att ytterligare en LUNA har dykt upp.
Din Angeluna tror jag dessutom är ganska ovanlig, åtminstone vad jag känner till.

Detta är den första gröna LUNA i svenskt utförande* som jag har sett.
Orange verkar ha varit en dominerande färgen och ett mindre antal turkos, men som sagt, den gröna i orginalutförande, den är du ganska ensam om skulle jag tippa. Det kanske inte är något som du blir stormrik på, men det imponerar i alla fall på Luna-savants som mig och kanske några till :-)

På siten www.lunabase.co.uk hittar du förutom en verkstadshandbok även sprängskisser mm intressant för LUNA serien
Du kan även registrera kostnadsfritt medlemskap i LUNA Owners Club

mvh
Leif

* Svenska varianten av Lambretta LUNA
- Den långa (fula) framskärmen
- Hel och halvljus och därmed den smalare lampsargen som annars sitter på 75 kubikarna VEGA och COMETA
- Överliggande sportavgassystemet
- Baklampan
- Pakethållare. Den verkar ju i och för sig saknas på din, i alla fall på bilden
Lambretta LUNA 50s Sport -68
Lambretta LUNA 50s Sport -69
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare

Luna

Post by Chris_Crocko »

Hej Leif

Jodå jag är glad över fyndet även om det vid närmare inspektion är så att hon inte direkt verkar ha överösts med kärlek av tidigare ägare. Jag kommer väl snarare bli fattig av att återställa henne i ursprungskick då det krävs en omlackering och en del av dom härligt ovanliga delarna, glad dock att jag hittat en trevlig själ som löst mitt värsta dilemma med ett växelhandtag som var borta.

Det är ju tänkt att vara ett vinterprojet, så vi får väl se vad som kan gömmas när man river motor mm men förrutom fadäsen med växelhandtaget och pakethållaren så verkar det mesta finnas.

Det blir nog dock Bertone orginallyse och 2st framskärmar, 1 kort "snyggare" sen får den långa göra sällskap med lyset i en låda för att framtidsäkra korrektheten. Sätet är dock för ovanligheten skull helt men med ett trost underrede och verktygssatsen är borta. Fick den att host igång efter en förgasar rengöring och lite färsk bensin men en ordentlig ursotning mm verkar behövas.

Skall bli intressant att se i vilket skick kromet är på ljuddämparen när silverfärgen avlägsnats annars blir det nog en mindre billig omkromning.
Vi får se hur det blir som sagt, men tanken är att dokumentera och klara av det som vinterterapi så att hon kan få rulla ut i sin forna glans nästa vår.

En kul detalj är orginaldäcken som är allt annat än säkra men ännu håller både luften och har ett helt OK möster.

Jag har nog hittat dom flesta ställen där reservdelar finns att hitta, ingen verkar ju ha ett komplett sortiment utan det bli att shoppa runt. Men har för mig att jag såg i en äldre tråd att du försökte hålla ett register uppdaterat, om du vill kan jag förse dig med VIN och motornr.

Han som sålde den annonserade ut den som veteranmoped, vilket gjorde att det var rent slösurfande som gav utdelning på Blocket. Han blev dock helt nerringd dagen efter, och enligt honom själv så var det 15-20 pers som ville ställa sig på kö om affären med mig inte blev av, så ett visst mått av nervositet var det under de 4 veckorna tills han levererade den hem till mig.

Mvh
Chris
victor
Mästare
Mästare

Re: Luna

Post by victor »

Chris_Crocko wrote:Hej Leif

Jodå jag är glad över fyndet även om det vid närmare inspektion är så att hon inte direkt verkar ha överösts med kärlek av tidigare ägare.
*Harkel* Tror det är en "han" :)

Rätta mig om jag har fel men i Italien heter Luna Lui istället, som betyder han/honom :)

Någon som vet varför Lui döpts om till Luna i Sverige? Båda är ju italienska ord...
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare

Lui

Post by Chris_Crocko »

Hmmm

Jag förstår din tanke där och teorin får ju ett visst stöd om vi tar i beaktande att den dessutom heter vega på vissa andra marknader. Men tanken på gossar med eller utan vegamössa i sammanhanget av sena kvällar i garaget med oljiga händer.

Jag presenterar istället min syn på detta, oavsett vad mina damer må ha varit marknadsförda i för några namn så är dessa kurviga skönheter alltid kvinnliga i mina ögon oavsett vad jämo eller andra instanser må tycka om detta.

Sen drar jag mig till minnes min gröna ungdom då jag under semestrarna i Frankrike ofta gluttade på tidningen Lui, som mycket möjligt var ett magasin för honom men det var definitivt inga bilder på herrar i det :grin:

Luna tror jag och nu gissar jag hänger ihop med hela den futuristiska design man lanserade med denna modell som måste känts lite "space age" 1968 därav namnen Luna, Vega, Cometa etc. Men detta är ju mina teorier mer erfaren Luna ägare kan ju kanske fylla i.

Färgerna ger ju oxå en hint om vad som var inspirationen: venus green, martian red, orbit orange, astral blue sen var ju 1968 ett år då rymden var riktigt het, filmen 2001 mm. Lui är precis vad du antyder helt enkelt "honom" och detta är samlingsnamnet för alla modeller i programmet antagligen en marknadflirt med den tilltänkta köparen. Som bekant så var ju detta sista dödsrycket från Lambretta och när satsningen inte gick hem så var ju konkursen ett faktum.

Men det känns ju lite kul att ha en bit äkta skooter historia i garaget även om det kanske inte är den mest funktionellt framstående som konstruerat så är det onekligen en med den mest vågade designen.

Mer finns att studera på här om man är intresserad:

http://www.lunabase.co.uk/history.php

Chris, med sina damer
victor
Mästare
Mästare

Re: Lui

Post by victor »

Chris_Crocko wrote:Hmmm

Sen drar jag mig till minnes min gröna ungdom då jag under semestrarna i Frankrike ofta gluttade på tidningen Lui, som mycket möjligt var ett magasin för honom men det var definitivt inga bilder på herrar i det :grin:

---

Chris, med sina damer
Ahahahahahaha :D
Post Reply