Elmoppe i retrostuk
Elmoppe i retrostuk
GT200 '07
Touring '60
Touring '60
En jobbarkompis till mig har nyligen köpt en sådan. Den är byggd på en "retroram" som används på en mängd kinesiska retroscooters, verkar plankad från Honda "joker". Man har bytt ut motor och tank mot en navmotor och batteri och fått en elmoppe med hyfsade prestanda. Man kan köpa den med både klassiska blybatterier, silicon-gel och litium-jon.
Den ser helt OK ut i verkligheten och är grymt soft att köra - lite som att köra radiobil
Kvalitet och montering är förstås under all kritik, det är ju trots allt en billig kinesisk dussinmoped. På de två veckor hon haft maskinen har följande hänt/upptäckts:
- Misshandlad framfälg med pyspunka som följd vid leverans: Försäljaren bytte hela hjulet utan knot.
- Löst hängande (felmonterad) potetiometer blöttes ned vid regnväder och gav 25 km/h som topphastighet: Försäljaren bytte och korrigerade montering.
- Rejäla missljud från hastighetsmätardrev i framhjulet: Åtgärdade själv
- Löst hängande sladdar, hyvudsäkring dåligt monterad: Försäljaren åtgärdade en del, Åtgärdade själv en del
Det är ju ingen raket direkt, men 1500W får upp den i typ 50-55 med fulladdat batteri. Den är också tung - typ 130 kilo (torrvikt
), men det bidrar nog till den ganska sköna körkänslan. Sittställningen är också bekväm, åtminstone om man är under 180cm, men jag tror det funkar även för längre personer.
Alltså - kul grej med tveksam montering från fabrik, dock bra service från försäljaren (http://www.elfordonsbutiken.se/) och mysig att köra när den funkar. Jag ger den medelbetyg:
+ accceptabelt pris
+ acceptabla prestanda
+ kul design
+ skön att köra
- förväntat dålig kvalitet, framförallt slarvigt monterat av fabriken.
- lite dålig räckvidd och ganska lång laddningstid, ingen snabbladdningsoption.
Den ser helt OK ut i verkligheten och är grymt soft att köra - lite som att köra radiobil

- Misshandlad framfälg med pyspunka som följd vid leverans: Försäljaren bytte hela hjulet utan knot.
- Löst hängande (felmonterad) potetiometer blöttes ned vid regnväder och gav 25 km/h som topphastighet: Försäljaren bytte och korrigerade montering.
- Rejäla missljud från hastighetsmätardrev i framhjulet: Åtgärdade själv
- Löst hängande sladdar, hyvudsäkring dåligt monterad: Försäljaren åtgärdade en del, Åtgärdade själv en del
Det är ju ingen raket direkt, men 1500W får upp den i typ 50-55 med fulladdat batteri. Den är också tung - typ 130 kilo (torrvikt

Alltså - kul grej med tveksam montering från fabrik, dock bra service från försäljaren (http://www.elfordonsbutiken.se/) och mysig att köra när den funkar. Jag ger den medelbetyg:
+ accceptabelt pris
+ acceptabla prestanda
+ kul design
+ skön att köra
- förväntat dålig kvalitet, framförallt slarvigt monterat av fabriken.
- lite dålig räckvidd och ganska lång laddningstid, ingen snabbladdningsoption.
Kul med lite info om denna! Har din jobbarkompis elmoped blyackar, verkar så med tanke på vikten. Vad får han ut för körstrecka?
Med li-ion borde den bli lättare och piggare, dessutom ska de hålla längre och kan de snabbladdas (om laddaren är tillräckligt bra). Det gör moppen säkert mkt dyrare i inköp men med tanke att de håller för 10 ggr fler ladningscyklar blir det nog billigare i långa loppet ändå.
Jag tycker det är lite synd att de inte också har en version som är registrerat som 30 moppe istället, med 1500W motor är det lite jobbigt att vara tvungen att köra på de stora väger / leder osv. Och det är ju så smidigt att gena genom stan på cykelvägarna försäkringen blir nog inte så billig heller för det verkar inte finnas någon elmopedsrabatt trots att elmoppar nog inte alls är lika ofta trimmade och därfär säkert inte lika ofta inblandade i olyckor skulle jag tro.
/Aryan
Med li-ion borde den bli lättare och piggare, dessutom ska de hålla längre och kan de snabbladdas (om laddaren är tillräckligt bra). Det gör moppen säkert mkt dyrare i inköp men med tanke att de håller för 10 ggr fler ladningscyklar blir det nog billigare i långa loppet ändå.
Jag tycker det är lite synd att de inte också har en version som är registrerat som 30 moppe istället, med 1500W motor är det lite jobbigt att vara tvungen att köra på de stora väger / leder osv. Och det är ju så smidigt att gena genom stan på cykelvägarna försäkringen blir nog inte så billig heller för det verkar inte finnas någon elmopedsrabatt trots att elmoppar nog inte alls är lika ofta trimmade och därfär säkert inte lika ofta inblandade i olyckor skulle jag tro.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
-
- Nybörjare
- Posts: 26
- Joined: Wed 02 May 2007, 20:51
- Location: Sweden
"Jag tycker det är lite synd att de inte också har en version som är registrerat som 30 moppe istället, med 1500W motor är det lite jobbigt att vara tvungen att köra på de stora väger / leder osv"
Kolla flik 2...
http://www.wang-andersson.se/pages/prod ... klass2.htm
Säger Peter som tycker att det är bra att utbudet med elfordon ökar
//Peter Björkdahl
Kolla flik 2...
http://www.wang-andersson.se/pages/prod ... klass2.htm
Säger Peter som tycker att det är bra att utbudet med elfordon ökar

//Peter Björkdahl
-
- Entusiast
- Posts: 159
- Joined: Fri 22 May 2009, 17:15
Äkta original custom/lowrider/customstyre m.m. tyvärr utan elmotor.
http://farm4.static.flickr.com/3626/360 ... 78.jpg?v=0
http://farm4.static.flickr.com/3565/360 ... 07.jpg?v=0
http://farm4.static.flickr.com/3626/360 ... 78.jpg?v=0
http://farm4.static.flickr.com/3565/360 ... 07.jpg?v=0
Federico
-
- Entusiast
- Posts: 159
- Joined: Fri 22 May 2009, 17:15
Ja jag har sett flik 2, men 350 watt motor är alldeles för lite för en moppe, det är ju bara 100 watt mera än en cykel med elassistans får ha och då slipper man betala försäkring och kan man trampa på som vanligt när batteriet tar slut.Peter Björkdahl wrote:"Jag tycker det är lite synd att de inte också har en version som är registrerat som 30 moppe istället, med 1500W motor är det lite jobbigt att vara tvungen att köra på de stora väger / leder osv"
Kolla flik 2...
http://www.wang-andersson.se/pages/prod ... klass2.htm
Säger Peter som tycker att det är bra att utbudet med elfordon ökar
//Peter Björkdahl
30 moppar får ha 1kW motor, så det är bara sänka effekten en aning och sätta in en hastighetspärr på retromodellen för att den skulle kuna klassa som cool 30 elmoppe.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Moppen måste vara typgodkänd o det är inte möjligt för en privatperson, jämför Vespa 50.aryan wrote: 30 moppar får ha 1kW motor, så det är bara sänka effekten en aning och sätta in en hastighetspärr på retromodellen för att den skulle kuna klassa som cool 30 elmoppe.
/Aryan
30 kph gäller endast äldre moppar, gränsen är nu 25 kph.
