Elmoppe i retrostuk

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Elmoppe i retrostuk

Post by swepett »

GT200 '07
Touring '60
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

En jobbarkompis till mig har nyligen köpt en sådan. Den är byggd på en "retroram" som används på en mängd kinesiska retroscooters, verkar plankad från Honda "joker". Man har bytt ut motor och tank mot en navmotor och batteri och fått en elmoppe med hyfsade prestanda. Man kan köpa den med både klassiska blybatterier, silicon-gel och litium-jon.

Den ser helt OK ut i verkligheten och är grymt soft att köra - lite som att köra radiobil :) Kvalitet och montering är förstås under all kritik, det är ju trots allt en billig kinesisk dussinmoped. På de två veckor hon haft maskinen har följande hänt/upptäckts:
- Misshandlad framfälg med pyspunka som följd vid leverans: Försäljaren bytte hela hjulet utan knot.
- Löst hängande (felmonterad) potetiometer blöttes ned vid regnväder och gav 25 km/h som topphastighet: Försäljaren bytte och korrigerade montering.
- Rejäla missljud från hastighetsmätardrev i framhjulet: Åtgärdade själv
- Löst hängande sladdar, hyvudsäkring dåligt monterad: Försäljaren åtgärdade en del, Åtgärdade själv en del

Det är ju ingen raket direkt, men 1500W får upp den i typ 50-55 med fulladdat batteri. Den är också tung - typ 130 kilo (torrvikt ;) ), men det bidrar nog till den ganska sköna körkänslan. Sittställningen är också bekväm, åtminstone om man är under 180cm, men jag tror det funkar även för längre personer.

Alltså - kul grej med tveksam montering från fabrik, dock bra service från försäljaren (http://www.elfordonsbutiken.se/) och mysig att köra när den funkar. Jag ger den medelbetyg:
+ accceptabelt pris
+ acceptabla prestanda
+ kul design
+ skön att köra
- förväntat dålig kvalitet, framförallt slarvigt monterat av fabriken.
- lite dålig räckvidd och ganska lång laddningstid, ingen snabbladdningsoption.
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Kul med lite info om denna! Har din jobbarkompis elmoped blyackar, verkar så med tanke på vikten. Vad får han ut för körstrecka?

Med li-ion borde den bli lättare och piggare, dessutom ska de hålla längre och kan de snabbladdas (om laddaren är tillräckligt bra). Det gör moppen säkert mkt dyrare i inköp men med tanke att de håller för 10 ggr fler ladningscyklar blir det nog billigare i långa loppet ändå.

Jag tycker det är lite synd att de inte också har en version som är registrerat som 30 moppe istället, med 1500W motor är det lite jobbigt att vara tvungen att köra på de stora väger / leder osv. Och det är ju så smidigt att gena genom stan på cykelvägarna försäkringen blir nog inte så billig heller för det verkar inte finnas någon elmopedsrabatt trots att elmoppar nog inte alls är lika ofta trimmade och därfär säkert inte lika ofta inblandade i olyckor skulle jag tro.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Peter Björkdahl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Peter Björkdahl »

"Jag tycker det är lite synd att de inte också har en version som är registrerat som 30 moppe istället, med 1500W motor är det lite jobbigt att vara tvungen att köra på de stora väger / leder osv"

Kolla flik 2...

http://www.wang-andersson.se/pages/prod ... klass2.htm

Säger Peter som tycker att det är bra att utbudet med elfordon ökar :-)

//Peter Björkdahl
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Post by skrevspark »

Många av de kinesiska mopparna med retrostuk ser verkligen riktigt fräcka ut. Jag älskar konceptet med customstyre på scootrar.

Tyvärr är det som ni säger att kvalitén ofta är under all kritik, likaså andrahandsvärdet.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Federico
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Post by skrevspark »

Fräckt, hade det ansets som någon form av helgerån att sätta ett sådant styre på en PX eller GT 200?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

skrevspark wrote:Fräckt, hade det ansets som någon form av helgerån att sätta ett sådant styre på en PX eller GT 200?
säkert, men det är ganska många som använder "cykelstyret" på 60-talare. synd (eller är det bra) att japanerna och kineserna inte tittat på hur ett riktigt styre ska se ut.
Federico
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Peter Björkdahl wrote:"Jag tycker det är lite synd att de inte också har en version som är registrerat som 30 moppe istället, med 1500W motor är det lite jobbigt att vara tvungen att köra på de stora väger / leder osv"

Kolla flik 2...

http://www.wang-andersson.se/pages/prod ... klass2.htm

Säger Peter som tycker att det är bra att utbudet med elfordon ökar :-)

//Peter Björkdahl
Ja jag har sett flik 2, men 350 watt motor är alldeles för lite för en moppe, det är ju bara 100 watt mera än en cykel med elassistans får ha och då slipper man betala försäkring och kan man trampa på som vanligt när batteriet tar slut.

30 moppar får ha 1kW motor, så det är bara sänka effekten en aning och sätta in en hastighetspärr på retromodellen för att den skulle kuna klassa som cool 30 elmoppe.

/Aryan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

aryan wrote: 30 moppar får ha 1kW motor, så det är bara sänka effekten en aning och sätta in en hastighetspärr på retromodellen för att den skulle kuna klassa som cool 30 elmoppe.

/Aryan
Moppen måste vara typgodkänd o det är inte möjligt för en privatperson, jämför Vespa 50.
30 kph gäller endast äldre moppar, gränsen är nu 25 kph. :smile:
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Oj bara 25 km/t det har du rätt i.

En eldriven EU-moppe med begränsningen 25 km/h är då ännu mindre intressant när man kan åka lika fort på en elassisterad cykel

/Aryan
Post Reply