Varför krångla till det?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Varför krångla till det?

Post by skrevspark »

Håller på för fullt att ta mitt mc-kort, har haft B-kort i många år och förvånas över hur mycket onödig skit man måste memorera för att klara teoriprovet.

Jag har tagit ur minnet några av de guldklimpar Trafikstyrelsen bjuder på, det finns värre exempel.

Vilken typ av väg är bäst för miljön att köra på?
(Tvivlar på att någon tänker på det, jag har iaf aldrig gjort det)

Växthuseffekten är vår tids största miljöproblem. Vilket bränsle har minst miljöpåverkan på grund av koldioxiden?
(Kul att veta om man är miljömedveten, jag vill dock inte bli kuggad o pröjsa massa extra stålar pga en sådan fråga)

Detta fordon körs av en vägtransportledare. Hur ska denne vara klädd?
(Vem-fan-bryr-sig-förutom-nämnda-vägtransportledare?)

Hur många centiliter starksprit ( 40 %) motsvarar 50 cl starköl (5.5 %)?
(Ska jag bli kemist eller scooterist? Har man krökat så rör man inget motorfordon, varken då eller dagen efter)

En annan intressant företeelse: Varför ska jag skaffa lämp för mc om jag haft B-kort i över 10 år? Hade jag inte varit lämplig att köra bil så hade väl länsstyrelsen återkallat min behörighet för länge sedan.

Med det sagt så är det rätt så nyttigt att repetera upp lite regler som jag har nytta av vid bilkörningen. Känns bara pinsamt att ca 50% av alla frågor rör trams som inte känns särskilt relevant.

Nästa år ska man "skärpa reglerna" för mc-kort och man ska vara avklarad med uppkörningen senast två veckor efter teorin. Ännu ett sätt att klå folk på pengar? Jupp, verkar så

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det är så samhället fungerar, kanske så här....

Den lilla gubben som skrev de gamla reglerna slutar, blir utbytt, sparkad eller dör.
Person nr. 2 träder in i dramat, de gamla reglerna läses igenom, en del förstår han. 2:an tyckte att det verkar väl bra, & läser igenom det en gång till, rätt nöjd med vad han läst går han o hämtar en kopp kaffe.

Det var bättre kaffe på förra jobbet.

Eftet kaffet börjar 2:ans hjärna arbeta, han klandrar sockertillskottet.
"Jag kan väl inte vara nöjd med reglerna, då behövs jag inte, och det verkar som jag inte begriper något".

Nu händer det!!!

Det börjar med blygsamma ändringar sen blir han allt djärvare. En arbetsgrupp bildas. Tyvärr fanns ingen som kunde köra MC, på postavdelningen fanns en ung grabb som körde HD, men ingen vågade fråga honom eftersom han ansågs se farlig ut. Experten fick bli den kollega vars dotter kört moppe sedan 3 månader, han fick sitta bredvid chefen på möterna...

Månader blir till år.. Alla i gruppen har bestämda åsikter i åtminstånde en fråga.

Äntligen färdigt och genomfört, gruppmedlemmarna är uttröttade men glada o firar segern med ett krogbesök.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Senare kommer de nya reglerna i ägo av en otacksam figur som helt saknar förståelse för gruppens gedigena arbete. :sad: :sad: :sad: :sad:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:Det är så samhället fungerar, kanske så här....

Den lilla gubben som skrev de gamla reglerna slutar, blir utbytt, sparkad eller dör.
Person nr. 2 träder in i dramat, de gamla reglerna läses igenom, en del förstår han. 2:an tyckte att det verkar väl bra, & läser igenom det en gång till, rätt nöjd med vad han läst går han o hämtar en kopp kaffe.

Det var bättre kaffe på förra jobbet.

Eftet kaffet börjar 2:ans hjärna arbeta, han klandrar sockertillskottet.
"Jag kan väl inte vara nöjd med reglerna, då behövs jag inte, och det verkar som jag inte begriper något".

Nu händer det!!!

Det börjar med blygsamma ändringar sen blir han allt djärvare. En arbetsgrupp bildas. Tyvärr fanns ingen som kunde köra MC, på postavdelningen fanns en ung grabb som körde HD, men ingen vågade fråga honom eftersom han ansågs se farlig ut. Experten fick bli den kollega vars dotter kört moppe sedan 3 månader, han fick sitta bredvid chefen på möterna...

Månader blir till år.. Alla i gruppen har bestämda åsikter i åtminstånde en fråga.

Äntligen färdigt och genomfört, gruppmedlemmarna är uttröttade men glada o firar segern med ett krogbesök.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Senare kommer de nya reglerna i ägo av en otacksam figur som helt saknar förståelse för gruppens gedigena arbete. :sad: :sad: :sad: :sad:
He he! härligt skrivet Fritte!
Federico
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Post by skrevspark »

Du har helt rätt!

Sverige måste ha en av de mest avancerade körkortsutbildningarna i världen, ändå kör många som krukor. Jag hävdar bestämt att det är pga att man lägger fokus på massa skit som unga människor (som det i regel rör sig om) ändå inte tar till sig i utbildningen.

Man lär sig det man behöver för att klara provet, sedan raderar man ur hårddisken den info man ändå inte behöver. Precis som det står i läroboken att man inte ska göra.

Jag har klarat mig i 10 olycksfria år trots att jag inte vet "vilket ämne som bidrar mest till växthuseffekten".

Jag har kört i de flesta svenska storstäderna utan att krocka trots att jag inte vet att "flesta olyckor med personer under 30 år sker på fre, lör och söndag kvällar.

Tänk att jag klarat av att köra militära fordon i utlandstjänst trots att jag inte har förståelse "för det perifera seendets betydelse för körsäkerheten".

Ja, livet är ibland märkligt....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Varför inför man inte en återkommande kontroll för de som redan har körkort (inkluderat nya trafikregler m.m.), ett litet prov med fem eller tio års mellanrum. Man besiktigar ju inte bilen bara en gång.

Hur många skulle klara av att ta om körkortet? Hur många motorcyklister har inte "fått kortet på köpet".
Federico
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Post by skrevspark »

"Hur många skulle klara av att ta om körkortet? Hur många motorcyklister har inte "fått kortet på köpet".

Jag kan bara tala för mig själv, men om det gäller trafikregler och säkerhetstänkande så klarar jag mig bra gentemot körkortsfrågorna, bättre än jag trott. Det är inte så mycket som förändrats, några trafikmärken och sådant.

Vad som ställer till det är återigen all värdelös statistik och orelevant info man ska ta till sig.

Idén med tester var 5-10 år är intressant, det hade varit bra för trafiksäkerheten, jag hade dock inte viljat gå igenom den skiten om och om igen.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

skrevspark wrote:"... jag hade dock inte viljat gå igenom den skiten om och om igen.
inte jag heller, kommer bara att tänka på det ibland när jag ser en del köra runt. senast idag en bil med två gamla pensionärer där gubben verkligen krypkörde och ändå lyckades han köra upp bilen på kantstenen i en enkel sväng.
Den gubben kommer aldrig i statistiken, men de som stressar upp sig när han kör 60km/h på 90 väg gör det, till sist gör de en tokomörning i möte eller något liknande och krockar, men inte med gubben utan en annan bil....
Federico
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Post by skrevspark »

Gubbarna är en sak, 4-6 coola killar i 18-20 års åldern intryckta i en lånad BMW är ett betydligt större problem här i Malmö. :grin:
Last edited by skrevspark on Sun 14 Jun 2009, 00:22, edited 1 time in total.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

skrevspark wrote:Gubbarna är en sak, 4-6 coola killar i 18-20 års åldern intryckta i en lånad BMW är ett betydligt större problem här i Malmö. :grin:
Tyvärr hjälper väl ingenting när det handlar om så unga killar i bil, de kommer att se till att klara provet om bil och körkort är en viktig sak för livsstilen. Ungdomar har ju alltid hög procent i statistiken oavsett om det är en BMW i Malmö, Volvo244 i Sala eller Porsche i Danderyd. Det enda som avskräcker är väl prövotiden på körkort om den nu finns kvar.
Federico
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Post by skrevspark »

Jo prövotidsförfarandet finns ju kvar och det är som du säger, det är det effektivaste redskapet för närvarande.

Det är lite så jag inledde den här tråden, istället för att fokusera på massa onödig statistik och träiga miljöfrågor borde man se till att ungdommar som tar körkort utbildas på något vettigare sätt så att blir säkra förare.
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Jag glömmer inte teoriprovet vid min uppkörning för MC-kort i mitten på sjuttiotalet.

En av frågorna i teoriprovet för MC, löd så här: Är det lag på brandsläckare i husvagn?
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:
skrevspark wrote:Gubbarna är en sak, 4-6 coola killar i 18-20 års åldern intryckta i en lånad BMW är ett betydligt större problem här i Malmö. :grin:
Tyvärr hjälper väl ingenting när det handlar om så unga killar i bil, de kommer att se till att klara provet om bil och körkort är en viktig sak för livsstilen. Ungdomar har ju alltid hög procent i statistiken oavsett om det är en BMW i Malmö, Volvo244 i Sala eller Porsche i Danderyd. Det enda som avskräcker är väl prövotiden på körkort om den nu finns kvar.
Tro mig, det är något helt annat med ett gäng fjunmustascher i en BMW i Malmö än en Volvo 244 i Sala eller en Porsche i Danderyd. Farter långt över motorvägsfarter på Amiralsgatan och Bergsgatan är obligatorium bland denna grupp idioter här. F-n , man borde bunta ihop dem i en 40-fotscontainer och skicka dem till sydligare breddgrader för gott! :evil:

Angående körkortsfrågor: jag minns att frågorna var av "Kalle Anka-karaktär" när jag tog körkort - det gick helt enkelt inte att svara fel! Nu hade jag troligtvis aldrig blivit godkänd... :wink:

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Woodstock wrote:
Federico wrote:
Tro mig, det är något helt annat med ett gäng fjunmustascher i en BMW i Malmö än en Volvo 244 i Sala eller en Porsche i Danderyd. Farter långt över motorvägsfarter på Amiralsgatan och Bergsgatan är obligatorium bland denna grupp idioter här. F-n , man borde bunta ihop dem i en 40-fotscontainer och skicka dem till sydligare breddgrader för gott! :evil:

Angående körkortsfrågor: jag minns att frågorna var av "Kalle Anka-karaktär" när jag tog körkort - det gick helt enkelt inte att svara fel! Nu hade jag troligtvis aldrig blivit godkänd... :wink:

Mvh

/ Fredrik
har du varit i Sala (eller andra småorter) en lördagkväll eller blivit omkörd av en svindyr sportbil med 18-åring bakom ratten i Djursholm, jag lovar det är ingen skillnad mot Malmö. En skilland är att 244:an har sämst väghållning och bromsar vilket gör faran större, men den går ju inte lika fort heller.
Federico
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Post by skrevspark »

Jaha, då har man varit o spatserat i ett sommaraktigt (nåja) Malmö.

Nu om någonsin hade det varit härligt att grensla en Vespa och puttra iväg till t ex Österlen med en picknick korg.

Världen e bra rolig, det visar sig att en arbetskamrats man har en PX200 ståendes i garaget sedan hedenhösarnas tid. Min arbetskamrat har varit på honom om att han ska slänga den eftersom han aldrig ens använt den. (Jo, det är sant).

Maken vägrar dock eftersom han tydligen älskar sin maskin. Jag och arbetskamraten ska således inleda operation övertalning. Har jag tur så kanske jag får köpa den. I vilket fall som har jag blivit lovad att få komma hem till dem och klämma/känna på maskinen.

Även om han vill behålla scootern är det ett lysande tillfälle för mig att få kolla in en PX200. Jag har nämligen aldrig ens suttit på en. Jag har sett någon ståendes på någon parkering men inte velat kolla för närgånget så det ska bli hyfsat kul.

Någon som bor i Malmö eller känner till om det ska bli något möte i närheten? Det hade varit toppen att få prata lite Vespa och knyta lite kontakter för framtida utflykter osv.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

skrevspark wrote:Någon som bor i Malmö eller känner till om det ska bli något möte i närheten? Det hade varit toppen att få prata lite Vespa och knyta lite kontakter för framtida utflykter osv.
Öresund Runt http://or.copenhagen-sc.dk/ om två veckor. Häng på på fredagskvällen eller mer vet jag :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Post by skrevspark »

Man tackar, lätt att jag och kameran kommer ner till S. Skolgatan 43. Ska bli riktigt spännande att få se alla scootrar och snacka lite Vespa. Kanske man kan lära sig lite innan sitt första köp.
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Post by skrevspark »

Jaha, då ska jag börja övningsköra på måndag.

(De glömde visst att berätta att de hade semesterstängt i två veckor på körskolan då jag köpte körlektionerna)

Så mina kära medtrafikanter, med början från måndag och varenda dag i två veckor framöver mellan kl 18.20 -19.40 gör ni bäst att hålla er inomhus =)
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

En kamrat till mig hävdar bestämt att det inte finns medtrafikanter. Alla är i hans ögon mottrafikanter.

Själv känner jag att det är en sanning med modifikation som inte sällan beror på var i landet man befinner sig.
Nybörjare
Nybörjare

Post by Chris_Crocko »

Zikes

Jag gissar att din vän bor i Huvfudstaden då är det en ganska välgrundad inställning, om han inte är en skåning som förfäras över att alla andra är övertygade om att dom köpt en bil utan extra tillbehör som speglar eller blinkers ;)

Chris
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

Chris_Crocko wrote:Zikes

Jag gissar att din vän bor i Huvfudstaden då är det en ganska välgrundad inställning, om han inte är en skåning som förfäras över att alla andra är övertygade om att dom köpt en bil utan extra tillbehör som speglar eller blinkers ;)

Chris
Så sant som det var sagt är han Stockholmare. Jag å andra sidan som kört bil i flera större städer vill nog ändå påstå att Stockholm är relativt trevligt att köra i, det är snarare tomtar i lite mindre städer som är de jag haft störst problem med.
Nybörjare
Nybörjare

Instämmer

Post by Chris_Crocko »

Jag håller helt med din Zikes,just av den anledningen som jag dömer 08:or som generellt ganska kassa i trafiken för att dom kör som om alla är invandrade från landet.

Och innan någon kritiserar mig för påhoppet så kan jag nämna att jag är infödd 08 sedan generationer. Men det är de facto så att det är lättare att ta sig fram på M25 (ringleden runt London) i rusningstid än i sthlm en vanlig dag.

Det som retar mig mest är bilister som tycks gjort det till sin sak att absolut vägra att använda blinker eller släppa in någon i "sin" fil, helt enkelt ett ovänligt bemötade i trafiken som skapar mycket irritation och farliga situationer helt i onöda. Man misstänker svårt att dom anser att dom lika ensamma på vägen som dom var i den by dom invandrat från och sedan lagt sig till med lite dryg nystockholmar attityd att här skall du inte komma och tro att du skall köra i min fil.

Kanske lite OT och inte helt vetenskapligt, men många är väldigt ego i sthlms trafiken. Om man "kramades" mer i trafiken så skulle allt gå smidigare, något som boendes i riktiga storstäder tvingats lära sig.

Hemska tanke om stan blev dubbelt så stor när det knappt funkar idag.

Chris
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Oj, vad vi kommit ifrån ämnet nu! :lol:
Hur som helst - min personliga åsikt är att det är betydligt bättre att köra, åtminstone scooter, i Stockholm än - säg Eskilstuna som jag bor i.
I Sthlm har folk full förståelse att man kryssar i trafiken och uppmuntrar nästan till det - här blockerar de snarare, alternativt gör vansinniga omkörningar på smala vägar.

Senast igår höll jag på att smälla med en gubbe i Volvo som körde ut rakt framför mig i en rondell och sedan låg jämsides med mig igenom den. Dessutom hade han mage att hytta med näven som om det var jag som gjort fel...dåre. :x
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Post by skrevspark »

Jag bodde i Stockholm under några års tid och jag kan bara säga att om man jämför med Malmö där jag nu bor så är det milsvida skillnad.

Trafikkulturen i Malmö är direkt vidrig, man kan ju undra varför...

Jag höll på att bli påkörd på gågatan för tre veckor sedan, då jag konfronterade föraren och frågade hur snabbt man får köra på den aktuella gatan svarade han att han fick köra i "max 20 km/h" och att vi fick skylla oss själva som gick tre i bredd. På en gågata!!!!!
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Post by skrevspark »

Jahapp, teoriprovet klarades idag. Nu ska jag bara få ordning på den mycket relevanta krypkörningen.
Ingela
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ingela »

skrevspark wrote:Jahapp, teoriprovet klarades idag. Nu ska jag bara få ordning på den mycket relevanta krypkörningen.

Stort GRATTIS!
Den där krypkörningen kommer jag väl ihåg. Med mina småtrasiga handleder så trodde jag aldrig att jag skulle komma igenom det. AJ AJ.
Inom två veckor nu då?

/Ingela
Tant Sprit

Vespa PK80S 1984 (Marängen) med elfel blinkers och annat mög (trasigheten ändrar sig)
Vespa Touring VGL1T 1958 (Blåsuggan) med för ögonblicket helt okända krämpor
Aprilia Moto 6.5 1995 (Patrick)
Post Reply