Jag är snart ny vespaägare och börjar fundera kring försäkringar.
Vilken typ av försäkring är vettig när man har Vespa?
Man kör ju inte på vintern (oftast) så ställer ni av era?
Man har väl sällan skyddskläder så då begränsas man väl i försäkringsväg...
Finns säkert mer att tänka på så jag är tacksam om jag får ta del av era erfarenheter.
/Åsa
Hur försäkrar ni era vespor?
-
- Nybörjare
- Posts: 45
- Joined: Tue 09 Jun 2009, 11:03
- Location: Stockholm
Hur försäkrar ni era vespor?
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
Trygg Hansa har en helårsförsäkring som är baserad på ½ kostnaden garageförs. + ½ vanligförs. Den är billigare än den vanliga, men har årspremie. Man slipper ställa av o på, byta till garageförskring etc.
Finns flera bolag som har liknande.
Samma dag som du övertar Vespan måste du kontakta ett försäkringsbolag, annars blir ditt liv komplicerat.
Lycka till!
Finns flera bolag som har liknande.
Samma dag som du övertar Vespan måste du kontakta ett försäkringsbolag, annars blir ditt liv komplicerat.

Lycka till!
-
- Nybörjare
- Posts: 45
- Joined: Tue 09 Jun 2009, 11:03
- Location: Stockholm
Tack!!fritte wrote:Trygg Hansa har en helårsförsäkring som är baserad på ½ kostnaden garageförs. + ½ vanligförs. Den är billigare än den vanliga, men har årspremie. Man slipper ställa av o på, byta till garageförskring etc.
Finns flera bolag som har liknande.
Samma dag som du övertar Vespan måste du kontakta ett försäkringsbolag, annars blir ditt liv komplicerat.![]()
Lycka till!
/Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
Skyddskläder? Du menar typ mc-jacka och -byxor m.m.? Det använder jag åtminstone. Att få skinnet avskrapat på asfalt är inte speciellt kul och utseendet kan bli lidande. Här gör folk givetvis som de tycker, men någon större skillnad att falla med en Vespa jämfört med annan mc i t.ex. 80 km/h är det nog inte, man kan kanske undvika bli klämd under Vespan. Och, visst, jag har fallit en gång i mycket lägre hastighet och var verkligt glad att jag hade full utrustning på mig.
Skaffa dig något säkert men snyggt så behöver du inte fundera mera på att stilen blir lidande
Skaffa dig något säkert men snyggt så behöver du inte fundera mera på att stilen blir lidande

Jag har en Classico försäkring hos Bilsport & MC. Den kostade en bråkdel av vad andra bolag begärde. Betalar en helårspremie för helförsäkring på ca 750 kr.
Vad det gäller skyddskläder tycker jag absolut du ska skaffa det som prioritet nr 1. Du ska speciellt se till ha ryggskydd som skyddar ryggraden. Läs här: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... aecb48be52
Jag kunde lika gärna ha kört min Vespa. 40 km/h låter inte mycket o jag hann ändå bromsa ned mig litet men jag flög som en vante o slog i asfalten där jag gled flera meter. Utan ställ vet jag inte hur det hade gått. Hade jag kört i jeans o kortärmat som många gör på sommaren hade jag sett ut som en kebab. Har man dessutom otur skadar man ryggen o hamnar i bästa fall i rullstol.
Tänk efter före
Vad det gäller skyddskläder tycker jag absolut du ska skaffa det som prioritet nr 1. Du ska speciellt se till ha ryggskydd som skyddar ryggraden. Läs här: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... aecb48be52
Jag kunde lika gärna ha kört min Vespa. 40 km/h låter inte mycket o jag hann ändå bromsa ned mig litet men jag flög som en vante o slog i asfalten där jag gled flera meter. Utan ställ vet jag inte hur det hade gått. Hade jag kört i jeans o kortärmat som många gör på sommaren hade jag sett ut som en kebab. Har man dessutom otur skadar man ryggen o hamnar i bästa fall i rullstol.
Tänk efter före

Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
Vespa Rally 180 -69
-
- Nybörjare
- Posts: 45
- Joined: Tue 09 Jun 2009, 11:03
- Location: Stockholm
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Kör åtminstone alltid med ryggskydd och hjälm.
En bekant som är läkare sa att övriga delar kan man ofta plåstra ihop, olika framgångsrikt beroende på skadans allvar. Men en spräckt skalle och/eller krossad rygg är mer eller mindre hopplöst - hjärnskador och förlamning.
Vad gäller skyddskläder så motsvarar en vurpa på asfalt i 15 km/h att sätta en bandslip på fullgas rakt mot skinnet
mvh/HB
En bekant som är läkare sa att övriga delar kan man ofta plåstra ihop, olika framgångsrikt beroende på skadans allvar. Men en spräckt skalle och/eller krossad rygg är mer eller mindre hopplöst - hjärnskador och förlamning.
Vad gäller skyddskläder så motsvarar en vurpa på asfalt i 15 km/h att sätta en bandslip på fullgas rakt mot skinnet

mvh/HB
Jag har en modern vespa, och den är försäkrad hos Bilsport och MC. Ca 1800 kr om året i helförsäkring tror jag det var.
Eftersom det också verkar diskuteras personlig försäkring i form av klädsel så kan jag säga att jag alltid (har fuskat nån gång) kör med skyddsbyxor, skyddsjacka, ryggskydd, kängor och handskar. Ja, och integralhjälm också. Detta då jag garanterat, vid något tillfälle, är uppe i över 100 km/h varje gång jag är ute och kör.
Eftersom det också verkar diskuteras personlig försäkring i form av klädsel så kan jag säga att jag alltid (har fuskat nån gång) kör med skyddsbyxor, skyddsjacka, ryggskydd, kängor och handskar. Ja, och integralhjälm också. Detta då jag garanterat, vid något tillfälle, är uppe i över 100 km/h varje gång jag är ute och kör.
2009 Vespa GTS 300 Super