Krockade idag

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Krockade idag

Post by Vallejos »

Jag kom körande på min Honda 750 SevenFifty på Sten Sturegatan mot Nya Allén med en moped framför mig. Körde i ungefär 30 km/h. Mopeden gick åt sidan för att släppa förbi mig o jag såg det stod en röd bil vid en utfart från en parkering. Reflekterade inte mer över det utan accelererade försiktigt för att komma förbi mopeden. Jag hade precis passerat mopeden då jag plötsligt ser hur bilen svänger ut mitt framför mig. Jag tvärbromsar naturligtvis på ren instinkt men avståndet är bara några meter. Hinner dock få ned hastigheten litet från kanske 45 km/h men det blir ändå en bra smäll. Jag träffar bilen ganska långt bak på bakdörren o flyger över bilen som står still mitt i vägen. Slår i asfalten o glider några meter (tur jag hade MC-stället på mig). Kommer på fötter efter några långa sekunder. Mopedisten kommer springande mot mig o en annan bilist kommer också mot mig o undrar hur det är. Kvinnan i den röda bilen kommer ut ur bilen o undrar hur det gick. Hon såg oss inte säger hon, varken mig eller mopeden. Den andra bilisten skäller på henne o frågar hur fan hon kunde köra ut på det sättet. Hon står fortfarande med sin bil mitt i vägen o stoppar upp trafiken åt båda håll. Mopedisten säger åt henne att flytta bilen o ställa sig vid sidan med bilen. Bilisten o mopedisten reser min hoj medan jag känner över kroppen efter skador. Känner en smärta i bröstkorgen som slog i ordentligt i asfalten. Men inget akut. Jag får hjälp knuffa hojen åt sidan så trafiken kan fortsätta.
Får telefonnummer av mopedisten och bilisten för att kunna kontakta dem om vittnen behövs.
Jag byter information med kvinnan i den röda bilen och sedan ser jag över hojen. Det ser ut som om den klarade sig utan större skador. Det jag omedelbart har sett är litet mindre repor på kraschbågen vid motorn och repor på styrände, handbroms, backspegel. Snedställa backspeglar som glidit på styret. Höger blinkers fram krossad. Som tur var tog det tvärstopp så hojen gled inte på asfalten utan välte. Ännu mera tur verkar jag haft då framgaffeln och framhjul verkar vara OK. Jag ska förbi Honda Center i morgon fredag o låta deras mekaniker titta på hojen innan jag ropar hej. Men jag hade nog en jädrans tur att det gick såpass bra det ändå gjorde. Jag kunde haft min son bak som passagerare o det kunde gått illa.
Ringde senare mopedisten o frågade hur han uppfattade händelsen eftersom jag bara har fragmentariska minnesbilder av själva smällen.
Han berättar att han redan på håll såg att kvinnan i den röda bilen var osäker. Han släppte av på gasen när han gick åt sidan och hade sin blick fäst på hennes ansikte för att få ögonkontakt. Jag såg bara själva bilen i bakgrunden eftersom mopeden låg mellan mig o den röda bilen ända tills jag gled förbi mopeden o bilen körde rakt ut. Nåväl, han berättar att jag låg ungefär 2 meter framför honom när det small. Han hann själv gira skarpt åt höger o bromsa o lyckades själv undvika en kollision. Han såg bilförarens ansikte och hon tittade hela tiden rakt fram eller kanske till och med litet snett åt höger. Hon tittade aldrig åt vårt håll. Därför såg hon oss inte. Helt vansinnigt svänga ut från en parkering med en lämna företrädesskylt och markeringar på vägen utan att titta vänster!

Men jag ska inte klaga det kunde gått mycket, mycket värre.
Ta det lugnt ute i trafiken!

Over and out.
En mörbultad Vallejos
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

Tråkigt att höra att folk brister i uppmärksamheten men det är trevligt att höra att det gick förhållandevis bra med både dig och Hondan.
Mästare
Mästare

Post by victor »

I princip samma sak hände mig med min Vespa här i Rom för ca 3 månader sedan. Någon signora svängde ut framför mig, genade bakom en smart som lämnade företräde för trafiken och mig på huvudled och jag klämde henne i sidan.

Samma sak där: tystnad, konstaterande att jag levde, kontroll av kostymen, kontroll av vespa, förtvivlan när jag såg att hon var skadad i framgaffeln/svingen :(

Dock, tur att du är vid liv. Frågan är om du inte skadat dig värre i en bil, med brännskador från airbagen i ansiktet och whiplash...

Vissa borde dock inte få färdas på allmänna gator!
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vallejos »

Japp, jag är glad det gick så bra som det ändå gjorde :)
Jag pratade på telefon med bilisten bakom mig o han sa att vi låg i 40 km/h när hon körde ut framför mig.
Lämnade in hojen i dag på Honda MC Center för kontroll. Det kommer ta någon/några veckor innan dom har tid titta på den. Förhoppningsvis är det bara kosmetiska skador och inga större problem.
Får köra min Honda ST70 Dax tills den stora är tillbaks på benen, jag menar hjulen :P Vespan står i källaren och ska fixas litet innan den får rulla igen.
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
Post Reply