Oljeläckage

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
exter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Oljeläckage

Post by exter »

Det bildas små, små fläckar av olja under min GTS 300. Vad jag kan se är det när jag ställer upp scootern på centralstödet eller skakar till den kraftigt som det kan bli en fläck under. Är detta normalt, eller ska jag ringa verkstan? Den var inne på 100-milaservice för ett par veckor sedan.
2009 Vespa GTS 300 Super
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

En ny maskin skall inte läcka olja. :sad:
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Inte normalt. Ska kollas. Är du säker på att det är olja och inte kylarvätska? Kolla nivån på motoroljan, navoljan och kylarvätskan. Se till att den står på ett vågrätt underlag på centralstödet när du kollar oljan. Annars kan avläsningen bli fel.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Mitt förra svar var lite kortfattat. Eftersom hojen är ny skall garantin täcka de åtgärder som behövs för att läckan skall tätas. Om du försöker täta den själv kan det skapa problem om du senare vill åberopa garantin om läckan kvarstår. :sad:
exter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by exter »

Tack för svar.

Jag ska kolla lite närmare på vad det är som läcker ut, svårt att se på det mörka golvet i garaget, och sedan ringa till handlaren.
2009 Vespa GTS 300 Super
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Lägg papper under
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag har förstått att flera verkstäder överfyller GTS:rna med för mycket olja. Men inte skall väl oljan rinna ut fast den är överfylld?
exter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by exter »

Idag var det ingen ny fläck under vespan, men när jag tog ner den från centralstödet blev det en. Jag provade att gunga den lite med frambromsen åtdragen, och det blev ytterligare stänk under den.

Åkte bort till verkstan, där visade det sig att motorn var helt ren och torr undertill, samt att det inte droppade när jag skakade vespan. Förmodligen har det bara varit kondens av något slag, men jag skulle hålla ett fortsatt öga på det och återkomma om det blev värre.
2009 Vespa GTS 300 Super
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Påminner om en grej som hände för några år sedan.

En kompis förevisade stolt sin nyrenoverade o nylackerade 1200 Indian på motorgården i Enköping. En illvillig figur gick regelbundet under kvällens lopp o placerade oljedroppar på motorn som rann ner på golvet under. Den stolte ägaren blev mer o mer oroad ju mer motorn "läckte", tills skämtet avslöjades. :grin: :evil:
Post Reply