Popolino -59, oljud i motor + tändningsproblem.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
mankan00
Drömmare
Drömmare

Popolino -59, oljud i motor + tändningsproblem.

Post by mankan00 »

På tomgång hörs ett slammrande ljud, hårdare och högre ju lägre varvtal det blir.
Har ett slitet krysskilsspår som jag haft problem med och kanske har fortfarande. Vid borttagning av svänghjul satt kilen lite snett (har varit fastdraget med locti.. för cylindrisk fastsättning). Förut har inte svänghjulet varit åtdraget ordentligt och har efter ett tag krossat kilen och detta metalliska oljud har uppkommit. Även under körning, nu endast på tomgång.
Funderar på om det kan vara så att svänghjulet hamnar fel vid fastsättning och detta gör att tändningen hamnar fel och även för med sig oljudet.
Kan man isåfall ställa tändningen utan att ta av svänghjul, det ar ju väldigt trångt och magneten på svänghjulet täcker delar av skruven som håller tändplatan på plats.
Den är aven slö på 3:an, har då ändå bytt kolvringar precis.

Svårt att förklara, men hoppas det finns någon som kan ge ett svar.

Tacksamnt Magnus
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Kanske glapp i ramlagrena, kolvbultslagret eller vevstaken som ger detta ljud. Om det minskar när du kopplar ur är det nog ramlagrena.

du kan kontrollera tändningen utan att ta av svänghjulet men troligen bara justera brytarna
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
mankan00
Drömmare
Drömmare

Post by mankan00 »

Tycker när jag lyssnar att det verkar komma från vevpartiet, så det verkar inte otroligt att det är där någonstans.
Hade isär motorn och böt lager förut, kan det vara så att det inte hamnat rätt?

Tack för svaret

/M
Post Reply