SVT testar hjälmar

Här handlar det mest om kläder. allt från rätta kostymen till vilka handskar som håller regnet ute.
Post Reply
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

SVT testar hjälmar

Post by Federico »

Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: SVT testar hjälmar

Post by Hedge »

Tydligen gick Grahns i taket alldeles när de såg det testet. Men faktum kvarstår, Nolanhjälen skyddade sämre än en Lidlhjälm. Besynnerligt.

/G
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Woodstock

Post by Woodstock »

Kan bli intressant att se!

Hoppas de har med välkända märken som Shoei, Arai, AGV m fl och inte bara Kalle Anka-märken. Vore nämligen intressant och se hur bra eller dåligt de nämnda hjälmarna står sig.

Själv måste jag verkligen skaffa ny hjälm snart. Har haft samma Shoei sedan 1991 och någon nämnde för mig att man bör byta hjälm minst var sjätte år p g a materialet. Vet inte vilken sanningshalt det ligger i det påståendet...

Mvh

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Polycarbonat, GEs handelsnamn LEXAN, är det vanligaste materialet i hjälmar, påverkas av uv-strålningen. :sad:
Woodstock

Post by Woodstock »

fritte wrote:Polycarbonat, GEs handelsnamn LEXAN, är det vanligaste materialet i hjälmar, påverkas av uv-strålningen. :sad:
Det är väl polykarbonat som är materialet i s k plasthjälmar? Min är i glasfiber och har åkt i backen åtskilliga gånger under 18 år och har släppt stora sjok av färg och lack, så jag gissar att den inte är särskilt säker längre...

Mvh

/ Fredrik

PS. Hur går det med din Primavera? Man väntar ju spänt på att få se det färdiga resultatet... DS.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Woodstock wrote:Själv måste jag verkligen skaffa ny hjälm snart. Har haft samma Shoei sedan 1991 och någon nämnde för mig att man bör byta hjälm minst var sjätte år p g a materialet. Vet inte vilken sanningshalt det ligger i det påståendet...
om hjälmen legat ute i solen sedan 91 är det säkert så.

finns din färgsättning fortfarande i produktion? ;)
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:
Woodstock wrote:Själv måste jag verkligen skaffa ny hjälm snart. Har haft samma Shoei sedan 1991 och någon nämnde för mig att man bör byta hjälm minst var sjätte år p g a materialet. Vet inte vilken sanningshalt det ligger i det påståendet...
om hjälmen legat ute i solen sedan 91 är det säkert så.

finns din färgsättning fortfarande i produktion? ;)
Men påverkas även glasfiberhjälmar av UV-strålingen tror ni?

He-he, nej min färgsättning är nog ganska unik bland dagens hjälmar (fast jag tycker faktiskt fortfarande att den är snygg på något mysko sätt).

Lite kuriosa kring min hjälm:

- Lånades ut till en medelålders amerikansk spackelkärring (-93 tror jag det var) och luktade kvalmig sötsliskig amerikansk damparfym fram till millenieskiftet ungefär. Helt omöjligt att få ur den lukten (och då menar jag verkligen omöjligt).
- Kulören är också helt omöjlig att bestämma (någonstans mellan rosa och orange).
- Hart när lika omöjlig att fotografera av så att färgen blir rättvisande på bild (Canon klarar det bättre än Nikon och Pentax har jag iallfall konstaterat).
- Har suttit på huvudet under minst 15.000 mil på 18 år.
- En igelkott har haft den som hem i en dryg vecka då den glömdes utomhus.

Ska se om jag kan fixa en bild på den också...

Mvh

/ Fredrik
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vallejos »

Här är en intressant testsida:
http://sharp.direct.gov.uk/
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
Post Reply