Hej!
Jag har en PK 124 S Automatica från -85. Har bränt hål i kolven och letar nu efter en ny kolv. EM scooter uppgav att de inte kunde hjälpa mig alls men en vanlig mopedhandlare kunde plocka fram kolv och packning. Ganska dåligt av EM scooter först och främst. Handlaren som kunde hjälpa mig ville ha 700 kr i runda slängar för kolven.
Min fråga är nu. Finns det någon som vet var man kan hitta sakerna till bättre pris? Är det någon som själv plockar hem reservdelar?
Tacksam för all hjälp
Lars
PK 125 S Automatica
Re: PK 125 S Automatica
Du har mer än ett problem om vespan bränner hål i kolven, troligtvis kommer samma sak att hända med en ny kolv.Sansui wrote:Hej!
Jag har en PK 124 S Automatica från -85. Har bränt hål i kolven och letar nu efter en ny kolv. EM scooter uppgav att de inte kunde hjälpa mig alls men en vanlig mopedhandlare kunde plocka fram kolv och packning. Ganska dåligt av EM scooter först och främst. Handlaren som kunde hjälpa mig ville ha 700 kr i runda slängar för kolven.
Min fråga är nu. Finns det någon som vet var man kan hitta sakerna till bättre pris? Är det någon som själv plockar hem reservdelar?
Tacksam för all hjälp
Lars
Vad gäller ny kolv så har du en modell som bara tillverkades ett eller två år och sedan försvann på grund av andra motorproblem, om kolven på automatica inte är samma som vanliga PK är det inte konstigt att EM inte kunde hjälpa dig, dessutom är din scooter 24 år. En fråga som direkt kommer upp är hur kan mopedhandlaren veta att den nya kolven kommer att passa? sitter han på ett PK automatica NOS-lager kan du vara lugn, annars är det mer än kolvstorlek, avstånd till kolvbult, grovlek kolvbult som måste stämma. troligtvis har PK en specifik placering av kolvringarnas öppning anpassad för spolportarnas placering, sådant går att ändra men det är extra jobb. kolla detta med mopedhandlaren så du inte får en dyr oanvändbar kolv.
Federico
Re: PK 125 S Automatica
Jag ägde en PK125SA några år tidigt 90-tal och redan då var det VÄLDIGT svårt att få tag delar. "Köp dig en PX istället" sa dåvarande Vespa-handlaren i Göteborg så det gjorde jagSansui wrote:EM scooter uppgav att de inte kunde hjälpa mig alls

När jag jagade delar runt i Europa noterade jag:
* att det inte, som jag trodde, var en "vanlig" PK125 kompletterad med elstart utan den hade en helt egen motor
* att man i bl a England aldrig hört talas om PK125SA
* att man hos tillverkare av eftermarknadsdelar i Italien svarade "för få tillverkade ex, vi brydde oss aldrig om att ta fram delar till den"
Slutsats: Du har skaffat dig en väldigt ovanlig Vespa som å ena sidan ev så smångom kan få samlarvärde, å andra sidan är mycket svår att få tag på delar till.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst