Köpa typhoon 125cc, trevligt!... men vilket trim???

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
subitus
Entusiast
Entusiast

Köpa typhoon 125cc, trevligt!... men vilket trim???

Post by subitus »

Hej alla plastscootervänner :wink: !

Jag har nu insett att min vässade primavera inte duger/vågar åka till och från jobbet.
Har således börjat snegla lite på kompisens typhoon 125:a som står och vilar.

Har kört den ett par gånger och visst är den hyggligt pigg med polini filter, ombestyckad fugge och effektkrök,
men det hade varit kul med lite mer mos.
Så jag har kikat lite på SIP efter tänkbara trimdelar.
Ett 172cc malossi är nog spikat och pipan som sitter på får nog sitta men sen då?

1. Byter man insug och förgasare, isåfall till vad?
2. Måste man ha ny variator och koppling?
3. Är det nödvändigt att byta drevsats?
4. Finns det någon setup som är att föredra framför annan, universal?

Jag är totalt novis vad gäller "twist`n´go" så fjädrar, vikter i proprtion till acc och kopplingar är helt nytt för mig.
Hinner troligtvis inte mästra detta innan sommarn så det får bli impulsköp..... :lol:

Är inte ute efter en "best" till i garaget men ett å annat bakhjul kan man ju önska. :grin:
-1967 Primavera 154cc-
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Jag har en Typhoon 125 med lite diverse delar på och tycker den är väldigt rolig som bakhjulsmaskin och använder den mest som bruks för tillfället. :smile:

De delar jag har på nu utöver orginal är:
Malossicylinder
Dellorto phbl 25 m. öppet filter
Malossireeds + insug
Gröna kopplingsfjädrar
andra variatorvikter

Inte så mycket gjort men rätt inställt så går den mest på ett hjul överallt hela tiden. :grin: Det är väl ungefär det jag kan rekommendera dig att börja med. Orginalgrejerna i transmissionen duger bra och det du kommer behöva med trimm om du behåller samma utväxling i slutväxeln är tyngre rullar. Ska du köra mycket landsväg 90+ så skulle nog jag byta till ett drevkit så den inte varvar så mycket. Min går att pressa upp i 120 men då varvar det bara, utväxlingen tar slut.
Med ett värre rör än orginal misstänker jag att den kommer bli helt hysterisk då den redan nu är svår att hålla ner vid starter även om man hänger sig över styret.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
subitus
Entusiast
Entusiast

Post by subitus »

Aha....precis den nivån jag var ute efter.

Marre har du koll på vad det är för vikter du har (g)?

Såg att sip hade mallosi insug för med och utan separat smörjning.
Hade varit skönt att slippa blanda på en bruksmaskin.

Vilken typ har du?

Samt vad har du för huvudmunstycke?
-1967 Primavera 154cc-
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Låt mig få understryka att när Martin säger att hans typhoon hjular mest hela tiden snackar han inte moppetrimmarrövarspråket som ofta letar sig upp i åldrarna på tvåtaktstrimmare. Sist jag provade den skulle jag smyga ut från en cafénära parkering och då lyfte den lite på framhjulet från stillastående på 1/3 gas när jag skulle manövrera ut på vägen. Nyss åkte vi runt 50 på norrmälarstrand och då släppte Martin av och gav gas igen från kanske 40 och framhjulet steg brant till väders utan ryck i styret. Lätt front och låg 125:a utväxling hjälper till men den går väldigt väldigt bra. Extra kul med typhoonen är att den är så liten att många för för sig att gasa ifrån moppen och blir väldigt snopna..

Jag har inte riktigt koll på vilka prylar han har i men det får han fylla i men det är ganska tunga rullar om man jämför med många rekommendationer på en del andra forum. Detta är ett bra tecken på att resten är bra justerat. Ju mer effekt motorn har desto tyngre måste rullarna vara för att inte växlingsvarvet ska bli för högt. Den ena bakre remskivan sitter ju i ett vinklat spår och ju hårdare remmen drar i skivorna desto mer klämmer dom ihop remmen så det jobbar mot rullarna i fram. Balansgång mao.

Vi har trimmat flera runner 125 och 180, sr125, dragster 180 och typhoon med dom här motorerna och det går att få väldigt bra snurr på bitarna. :grin:
/David
subitus
Entusiast
Entusiast

Post by subitus »

Har ju en Koso 28mm liggande.... Mao behöver jag ju bara cylinderkit insug, lite vikter och fjädrar...

Faan va sköj!! :mrgreen:
-1967 Primavera 154cc-
subitus
Entusiast
Entusiast

Post by subitus »

Skall göra en beställning på:
*malossi 172cc
*malossi insug
*gröna fjädrar
Sitter en effektpipa på och jag tror även jag har en 25 dellorto

Marre!
Vad har du för variator vikter på din 172 tph??

Och ni andra, vad tycker ni? tips?
-1967 Primavera 154cc-
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Tycker det låter hysteriskt kul och väldigt enkelt :)
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

subitus wrote:Skall göra en beställning på:
*malossi 172cc
*malossi insug
*gröna fjädrar
Sitter en effektpipa på och jag tror även jag har en 25 dellorto

Marre!
Vad har du för variator vikter på din 172 tph??

Och ni andra, vad tycker ni? tips?
Just nu har jag mixtrat lite, nyss hade jag 14,85 men gick upp till 15,25 lite osäker på om det är för tungt. Men det vet jag inte förrens jag snickrat dit kosos accelerationsmätare.. men nånstans runt 15gr ska du nog hålla dig med dom grejerna. Tänk på att orginalvariatorn i 125:an har 19x17mm rullar istället för 20x17 som 180 variatorn, i övrigt är stigning och sånt samma i båda.

Vad för grejer sitter det i Dellorton? Tror du behöver fippla lite mer än enbart med huvudmunstycket :wink:
Drg 200
Tph 173

mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

subitus wrote:en effektpipa
Vad för pipa? Det finns ganska många rör till dom här motorerna som inte alls är bättre än orginal. Martin har förresten inte orginalröret från typhoon utan ett orginalrör från dragster 180.

victor wrote:väldigt enkelt :)
Ja beställa delar går verkligen lätt.
/David
subitus
Entusiast
Entusiast

Post by subitus »

Hej igen....

Jag har inte kollat vad som sitter i dellorton....
Skall kolla vad det är för nål, munstycken osv. återkommer..

japp, oops!.. tror pipan är en technigas :sad: får prova med orginal oxå.

Går det att behålla separatsmörjningen med denna setup? och vad skall man ha för insug, finns ju massa olika? Bökigt att hitta tph 125 prylar på sip. Och fjädrarna i kopplingen är det samma som i moppen lr? Hittar inga till tph125....

Får leta vidare... :grin:
-1967 Primavera 154cc-
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Kolla artikelnumren på malossis sida innan du letar på sip. Där finns satsen med kopplingsfjädrar och ett vinklat insugsgummi.

Separatsmörjningen går att behålla upp till 25 mm förgasare. Oljepumpens slag räcker sedan inte till. Det finns en markering på pumpen som visar hur den ska stå orginal. Med 25 mm ska den justeras upp mer och med trimpipa kan du ställa den så att den är en hårsmån från att bottna när trotteln gör det.

Technigaspipan har ett rykte om att vara dålig. Jag har inte testat så jag vet inte. Orginalröret på typhoon 125 är inte samma som dragster eller runner 180 men sådan rör går att köpa nya. Ska du trimma ordentligt är det pm59 som gäller eller s&s om du planerar våldsamma porttider.
/David
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Technigas har en vana att ljuddämpa sina blås genom att sätta dämpmaterial på insidan av slutkonan. Det är knappast optimalt för returvågen. Man får tystare blås (mindre smatter), men sämre blockning av avgasportens färskgasläckage = lägre effekt.

/G
mavio wrote:Kolla artikelnumren på malossis sida innan du letar på sip. Där finns satsen med kopplingsfjädrar och ett vinklat insugsgummi.

Separatsmörjningen går att behålla upp till 25 mm förgasare. Oljepumpens slag räcker sedan inte till. Det finns en markering på pumpen som visar hur den ska stå orginal. Med 25 mm ska den justeras upp mer och med trimpipa kan du ställa den så att den är en hårsmån från att bottna när trotteln gör det.

Technigaspipan har ett rykte om att vara dålig. Jag har inte testat så jag vet inte. Orginalröret på typhoon 125 är inte samma som dragster eller runner 180 men sådan rör går att köpa nya. Ska du trimma ordentligt är det pm59 som gäller eller s&s om du planerar våldsamma porttider.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

subitus wrote:Bökigt att hitta tph 125 prylar på sip.
Hmm, minns jag rätt har Typhoon 125 samma luftkylda Piaggiomotor som bl a den ursprungliga 2-takts Skipper 125 och Aprilia SR125. Kanske lättare att söka på dem?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
matte_m
Drömmare
Drömmare

Post by matte_m »

Jag har en Typhoon 125 med följande setup:

*Malossi 172cc cylinderkit
*Dellorto PHBL 25mm förgasare med 40 trottel (original 30)
*Malossi gröna kopplingfjädrar
*Malossi Multivar 2000 variator med 12.5gr vikter
*Polini reeds
*Polini Evolution insug
*Polini Kevlar belt

Pipa och luftburk är original förutom ett par borrade hål i burken.
Den går mer än ok :) Visar 130 på mätarn och nästa steg skulle nog vara ett gear-up kit.

Har lite problem med att den tvekar nån sekund ibland från mellangas till fullgas. Antar att det har med bestyckningen att göra. Kör nu med 45 lågfart och 92 huvudmunstycke, nålen på högsta hacket.

Värt att tillägga är att den gick otroligt fett med originaltrotteln i 25mm förgasaren. Det löste sig med att byta till 40 trotteln.

Ska testa med lite tyngre vikter vid tillfälle..

Rolig scooter som alltid startar direkt och aldrig krånglar.

Kollade upp antal registrerade typhoon 125:or i Sverige och det skall tydligen finnas 33st i dagsläget. Så det kryllar inte av dom direkt. Här i Stockholm har jag aldrig sett någon annan än min egen.
Italjohn
Drömmare
Drömmare

Post by Italjohn »

Heisan.

Jeg har også en Typhoon som jeg driver å resaurerer.
Jeg har lagt ut bilder på scooter shack i UK, men legger ved link her så alle som er interessert kan se på den.

http://www.scootershack.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=4833
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Nyfiken som jag är så undrar jag om det blev något tph vässande eller om det avstannade? :)
Drg 200
Tph 173

Post Reply