Touring trim: Till o från jobbet lite snabbare. Vad bäst?
Touring trim: Till o från jobbet lite snabbare. Vad bäst?
Har en vespa touring 62, som jag haft många år, och som har varit en bra trotjänare. Men förra året, och även i år, så har den rackaren börjat flöda bensin emellanåt, och fast jag bytt nålen och haft isär förgasaren 17 miljoner gånger, så börjar den jäklas när jag minst vill det. (allt är frid och fröjd när jag tar på mig mekarkläderna, men aldrig annars).
Sååå. Efter denna långa prolog, så tänker jag så här; måste göra något radikalt, och därför kanske modernisera motorn lite granna, samtidigt några hästar till.
Idag går den i 70-80 kmh beroende på vilja och vind, men vad krävs för att kunna öka det med 10-20kmh? Dvs essingeleden i vänsterfilen?
Läser om Malossi 166 som verkar bra, men är det tillräckligt? Olympia 180 rekomenderade någon annan.
Mina krav är att grejjorna ska hålla och öka driftsäkerheten, så trimma tills motorn glöder är inte aktuellt.
Vad skall jag göra?
Dämpare, förgasare, kolv/cylinder/topp. Tänding kanske? Kan tänka mig att lägga, kanske, 10 kilokronor. Har kikat runt på sip, men blir inte så mycket klokare (emellanåt känns det tvärt om!).
Har ingen svets, så jag antar att det inte är någon bra ide att stoppa i en 200 motor (måste man väl bredda kåpor?). Bäst vore om jag bara kunde köpa ett known-working kit med hela baletten, men jag har inte hittat något sådant.
Sååå. Efter denna långa prolog, så tänker jag så här; måste göra något radikalt, och därför kanske modernisera motorn lite granna, samtidigt några hästar till.
Idag går den i 70-80 kmh beroende på vilja och vind, men vad krävs för att kunna öka det med 10-20kmh? Dvs essingeleden i vänsterfilen?
Läser om Malossi 166 som verkar bra, men är det tillräckligt? Olympia 180 rekomenderade någon annan.
Mina krav är att grejjorna ska hålla och öka driftsäkerheten, så trimma tills motorn glöder är inte aktuellt.
Vad skall jag göra?
Dämpare, förgasare, kolv/cylinder/topp. Tänding kanske? Kan tänka mig att lägga, kanske, 10 kilokronor. Har kikat runt på sip, men blir inte så mycket klokare (emellanåt känns det tvärt om!).
Har ingen svets, så jag antar att det inte är någon bra ide att stoppa i en 200 motor (måste man väl bredda kåpor?). Bäst vore om jag bara kunde köpa ett known-working kit med hela baletten, men jag har inte hittat något sådant.
En radikal metod är ju att sätta i en ny eller bättre begagnad motor från en Vespa PX, 125, 150 eller 200, efter plånbok och effektkrav. Även en PX125 är rätt mycket piggare än en Touring.
Att trimma en 50 år gammal motor är alltid ett vågspel. En mekaniskt mycket kompetent vän, som här får vara anonym, har kört sönder två vevaxlar nu på sin Touring med Olympia 177 kit
/jens
Att trimma en 50 år gammal motor är alltid ett vågspel. En mekaniskt mycket kompetent vän, som här får vara anonym, har kört sönder två vevaxlar nu på sin Touring med Olympia 177 kit

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Alla moderna P-PX-motorer passar rakt i, fast det kan vara lite trångt vad jag förstår under motorkåpan.
Motorer hittar man lite varstans. Ett sätt som många utnyttjar är att hitta riktigt risiga P eller PX-hojar, och sno motorn från dessa. Ramen säljer man sedan vidare till någon annan. Bilskrotar kan ibland vara en källa.
En PX150 ger runt 10hp. En orginal, väl inställd, touring ger kanske 5.5hp. Nästan dubbla effekten m.a.o.
Med tanke på att kvaliteten på både motorer och reservdelar sjunkit ordentligt på sista tiden, kanske ett bättre alternativ är att försöka hitta en lite äldre beggad PX125 (8 hp) eller ännu bättre en PX200-motor (vissa 200'or ger 12hp andra något mindre).
Mvh
Guran
Motorer hittar man lite varstans. Ett sätt som många utnyttjar är att hitta riktigt risiga P eller PX-hojar, och sno motorn från dessa. Ramen säljer man sedan vidare till någon annan. Bilskrotar kan ibland vara en källa.
En PX150 ger runt 10hp. En orginal, väl inställd, touring ger kanske 5.5hp. Nästan dubbla effekten m.a.o.
Med tanke på att kvaliteten på både motorer och reservdelar sjunkit ordentligt på sista tiden, kanske ett bättre alternativ är att försöka hitta en lite äldre beggad PX125 (8 hp) eller ännu bättre en PX200-motor (vissa 200'or ger 12hp andra något mindre).
Mvh
Guran
vespaman wrote:Att byta motor är ett alternativ, men två problem;
1. Vilka passar under touringkåpan?
2. Var hittar man bättre begagnade motorer?
Nya motorer kostar, vad jag kan förstå, runt 11 tusen (för en PX150) hos sip, men hur mycket mer pulver är det i en sådan gentemot en vanlij-touring-150?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Tack för hp-uppgifterna! Hur står sig tex ett malossi 166 med avstämd gasare och dämpare gentemot en nyare standardmotor då (10/12hp)?
Starkare eller svagare?
Eftersom P/PX150 verkar vara rätt ovanligt, så får man väl sikta in sig på en P/PX200 isf. Fast jag är lite brydd med det här med kåpan, har ju sett att folk breddar och håller på, vilket är för stor operation för mig, är jag rädd.
Snabbkoll på blocket gav att den billigaste P200:an ligger runt 10 tusen, sen tillkommer ju säkert en hel del konverteringsjox. (elsystem osv).
Rent hållbarhetsmässigt, vad är det som ryker först på en gammal motor om man trimmar, förutom vevaxeln? Hur är det med lådan?
- Micke
Starkare eller svagare?
Eftersom P/PX150 verkar vara rätt ovanligt, så får man väl sikta in sig på en P/PX200 isf. Fast jag är lite brydd med det här med kåpan, har ju sett att folk breddar och håller på, vilket är för stor operation för mig, är jag rädd.
Snabbkoll på blocket gav att den billigaste P200:an ligger runt 10 tusen, sen tillkommer ju säkert en hel del konverteringsjox. (elsystem osv).
Rent hållbarhetsmässigt, vad är det som ryker först på en gammal motor om man trimmar, förutom vevaxeln? Hur är det med lådan?
- Micke
Här bör du kunna finna en hel del matnyttigt http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2617. P/PX150 har aldrig sålts i Sverige men det går ju att importera motorer från andra länder.
Ett problem när du trimmar är att du har kvar samma växellåda och primärutväxling. På en mc, och även på en Lambretta, kan du relativt enkelt byta drev och utväxling. Detta är möjligt men inte lika enkelt på en Vespa.
Kör du med en trimmad Vespa-motor utan att ändra utväxling får du en mycket stark men inte speciell snabb hoj, som är mycket lätt att varva ihjäl om du inte är väldigt snäll mot den.
/jens
Ett problem när du trimmar är att du har kvar samma växellåda och primärutväxling. På en mc, och även på en Lambretta, kan du relativt enkelt byta drev och utväxling. Detta är möjligt men inte lika enkelt på en Vespa.
Kör du med en trimmad Vespa-motor utan att ändra utväxling får du en mycket stark men inte speciell snabb hoj, som är mycket lätt att varva ihjäl om du inte är väldigt snäll mot den.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Sedan finns ju alternativet att du köper P200:an och börjar köra med den istället. Och fixar upp din touring som kanske bara har fel på flottören eller något annat och använder den för lugnare resor. Mycket mindre jobb och så har man istället två hela Vespor i trafik i framtiden istället för en. Fast jag är väl tråkig som säger så... 

2 vespor vill jag inte ha, eftersom jag *vet* att jag då får dubbelt så dåligt samvete för saker jag borde göra. 
Dessutom, så är det behagligt med skattefritt, eftersom man kan ha den stående, även om man inte nyttjar den.
Har nu läst igenom länken med PX motorn i Touringen, hm borde nog ha jobbat istället... Men den var ju klockren, bra bilder och nog så suktande. Känns som att en ny(are) motor till touringen är rätt väg!
Kanske är det mer realistiskt med en beggad motor än en ny, dock.
Hur fort går en 200 i orginal? 110?

Dessutom, så är det behagligt med skattefritt, eftersom man kan ha den stående, även om man inte nyttjar den.
Har nu läst igenom länken med PX motorn i Touringen, hm borde nog ha jobbat istället... Men den var ju klockren, bra bilder och nog så suktande. Känns som att en ny(are) motor till touringen är rätt väg!
Kanske är det mer realistiskt med en beggad motor än en ny, dock.
Hur fort går en 200 i orginal? 110?
Malossi 166 är ordentligt stark. Med rätt förgasare/reed och blås kan du få ut över 15 hp med den. Men den är radikalt annorlunda i beteende, du måste låta den varva för att det ska ta fart ordentligt.
Bredda kåpan ska du inte behöva, Frederico här på forumet har konverterat tre stycken gammelvespor till nya motorn, och jag vill bara minnas att han nämde att det var lite trångt, men att det gick.
Det som ryker först på en trimmad motor är kolven, eftersom de flesta inte vet hur man ställer in förgasaren.
Iallfall, kopplingen är nog det första som man behöver åtgärda, den brukar börja slira om man inte sätter i en bättre koppling eller hårdare fjädrar. I övrigt är PX-motorn väldigt stryktålig, om man inte trimmar den rejält (läs: över 25 hp). Då kan växelboxen och växellådan börja strula eller rasa. Veven är ordentligt tilltagen på PX, och den pallar med en hel del innan den viker sig.
/G
Bredda kåpan ska du inte behöva, Frederico här på forumet har konverterat tre stycken gammelvespor till nya motorn, och jag vill bara minnas att han nämde att det var lite trångt, men att det gick.
Det som ryker först på en trimmad motor är kolven, eftersom de flesta inte vet hur man ställer in förgasaren.

Iallfall, kopplingen är nog det första som man behöver åtgärda, den brukar börja slira om man inte sätter i en bättre koppling eller hårdare fjädrar. I övrigt är PX-motorn väldigt stryktålig, om man inte trimmar den rejält (läs: över 25 hp). Då kan växelboxen och växellådan börja strula eller rasa. Veven är ordentligt tilltagen på PX, och den pallar med en hel del innan den viker sig.
/G
vespaman wrote:Tack för hp-uppgifterna! Hur står sig tex ett malossi 166 med avstämd gasare och dämpare gentemot en nyare standardmotor då (10/12hp)?
Starkare eller svagare?
- Micke
Min gamla Rally 200 toppade 108 km/h på rak väg uppmätt med digital mätare. På den gamla orginalmätaren visade den då 115.
P200 är i princip samma motor så den bör vara likvärdig, PX är något svagare.
/G
P200 är i princip samma motor så den bör vara likvärdig, PX är något svagare.
/G
vespaman wrote: Hur fort går en 200 i orginal? 110?
Jag skulle bankat i en annan motor i ditt läge 
Och en snabbkoll på italienska blocket ger att en PX-motor går på mellan €150 och €300, d v s inte så mkt. Lägg på lite för en renovering av motorn eftersom den säkerligen är slutkörd, och du hamnar på en 5-6000 sek inkl frakt

Vad gäller utrymmet får du möjligen böja plåten på karossen i höjd med luftburken för att ge utrymme för motorns pendelrörelse under färd. Ett par cm som du lätt kan stuka tillbaka när du vill gå original

Möjligen i Sverige, här i Italien råder omvänt förhållande.vespaman wrote: Eftersom P/PX150 verkar vara rätt ovanligt, så får man väl sikta in sig på en P/PX200 isf.
Och en snabbkoll på italienska blocket ger att en PX-motor går på mellan €150 och €300, d v s inte så mkt. Lägg på lite för en renovering av motorn eftersom den säkerligen är slutkörd, och du hamnar på en 5-6000 sek inkl frakt

Har sett ett par P200:or senaste veckan för ca 6.000. Plus någon krockad PX200e som gick på 3000 sek.Snabbkoll på blocket gav att den billigaste P200:an ligger runt 10 tusen, sen tillkommer ju säkert en hel del konverteringsjox. (elsystem osv).
Enligt min erfarenhet nyper eller skär deRent hållbarhetsmässigt, vad är det som ryker först på en gammal motor om man trimmar, förutom vevaxeln? Hur är det med lådan?

Vad gäller utrymmet får du möjligen böja plåten på karossen i höjd med luftburken för att ge utrymme för motorns pendelrörelse under färd. Ett par cm som du lätt kan stuka tillbaka när du vill gå original

http://www.subito.it/motore-per-vespa-c ... 095985.htm <- motor, px150, €150. Dock finns den i Caserta som ska vara det värsta maffiaområdet utanför Napoli 
Andra alternativ:
http://www.subito.it/annunci-lazio-ital ... %20px&th=1

Andra alternativ:
http://www.subito.it/annunci-lazio-ital ... %20px&th=1
Hm. Det var ju hur kul som helst att titta på bilderna på it. blocket...
Men, eftersom jag inte pratar ett spår italienska, så känns det lite körigt att köpa grejjor from down there...
En krockad px200e vore ju rena drömmen.
Finns den kvar? Hittade inget, men svårt att hitta sökorden.
px150 har annan utväxling kan jag tänka? Om man nu ändå ska köpa en "ny" motor, kanske det är bättre med en 200, så att man har en enklare väg uppåt i hastighet, om man vill/behöver byta cylinder osv.
Men, eftersom jag inte pratar ett spår italienska, så känns det lite körigt att köpa grejjor from down there...
En krockad px200e vore ju rena drömmen.

px150 har annan utväxling kan jag tänka? Om man nu ändå ska köpa en "ny" motor, kanske det är bättre med en 200, så att man har en enklare väg uppåt i hastighet, om man vill/behöver byta cylinder osv.
Denna tråd kan nog hjälpa dig en bit på vägen när och om du får tag på en motor. http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2617
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race