Få bort framskärmen på en Touring 150. Kullagerskålen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Joche
Nybörjare
Nybörjare

Få bort framskärmen på en Touring 150. Kullagerskålen

Post by Joche »

Enligt en av mina verkstadshandböcker måste jag ta bort den undre kullagerskålen för att få bort skärmen. Vilket verkar rimligt nu när jag försökt få bort skärmen.

Frågan är hur jag skall kunna få borde den kullagerskålen (heter det något smartare?). Jag vågar inte banka så förfärligt för den kan väl gå sönder?

Hur har ni gjort?
Köpes:
Sadlar och vänster sidkåpa till en till Touring 1960
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Snider
Entusiast
Entusiast

Re: Få bort framskärmen på en Touring 150. Kullagerskålen

Post by Snider »

Joche wrote:Enligt en av mina verkstadshandböcker måste jag ta bort den undre kullagerskålen för att få bort skärmen. Vilket verkar rimligt nu när jag försökt få bort skärmen.

Frågan är hur jag skall kunna få borde den kullagerskålen (heter det något smartare?). Jag vågar inte banka så förfärligt för den kan väl gå sönder?

Hur har ni gjort?
Hade samma bekymmer med min rally -71 men jag antar att det ser ungefär likadant ut... Fick tips under denna tråd

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... E4rm+rally

Det är nog inte själva kullagerbanan utan dammskyddet som är i vägen...
Jag tog till mig "fultipset" jag fick att stuka skyddet, gick på det med en hammare med andra ord. Sedan får man efter bästa förmåga återforma skyddet när man är klar... Gäller förstås att vara lite försiktig, och kanske inte går att göra hur många gånger som helst :smile:
Vespa Rally 180 1971
Joche
Nybörjare
Nybörjare

Post by Joche »

Tack så jättemycket. Speciellt tack för att ni, trots min begränsade sökansträngning, inte bara bad mig söka själv. En eloge.
Köpes:
Joche
Nybörjare
Nybörjare

Post by Joche »

Jag började med att använa styrstoppen som mothåll, då blev dammskyddet löst. Sen var det bara att banka lite lätt med en huggmejsel runt om för att få loss det. Inte alls särskilt svårt. Kanske den lösaste detaljen på vespan hittills... :-)
Köpes:
Post Reply