Händer inget efter halv-gas

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast

Händer inget efter halv-gas

Post by Rickard »

Ja som rubriken säger så når min Vespa fullfart efter halvgas endast. Om jag gasar mera händer det i-n-g-e-n-t-i-n-g.
Vespan går annars bra tycker jag, den marschar i 50-55km/h och sackar till 40km/h i uppförsbackar på 3:an. Den gör max 40 också i 2:an om jag varvar ur.

Italiensk original vev har jag redan liksom et3 banan, 18/67 primärutväxling och 10" hjul. Men var kan jag göra för att den skall gå lite fortare :D Vad blir skillnaden om jag sätter i 16/16 eller 19/19 fugge? Bara högre bensinförbrukning eller går den fortare också? Hur mycket? Eller måste jag byta cylinder, kolv, topp m.m. också för att det skall göra någon skillnad för mig.
Jag hade nog kunnat vara nöjd (för tillfället) om den hade marschat i 60-65km/h istället för 50-55km/h. Kan den göra det om jag bara byter fugge?
Vespa 50/N -71
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Händer inget efter halv-gas

Post by Hedge »

En svensk orginalcylinder är på tok för snällt portad för att funka med uppväxlad låda/hjul. Byt till en DR50-cylle och en 16/16-förgasare, då bör du få den att orka upp till 55-60 och hålla den hastigheten.

/G
Rickard wrote:Ja som rubriken säger så når min Vespa fullfart efter halvgas endast. Om jag gasar mera händer det i-n-g-e-n-t-i-n-g.
Vespan går annars bra tycker jag, den marschar i 50-55km/h och sackar till 40km/h i uppförsbackar på 3:an. Den gör max 40 också i 2:an om jag varvar ur.

Italiensk original vev har jag redan liksom et3 banan, 18/67 primärutväxling och 10" hjul. Men var kan jag göra för att den skall gå lite fortare :D Vad blir skillnaden om jag sätter i 16/16 eller 19/19 fugge? Bara högre bensinförbrukning eller går den fortare också? Hur mycket? Eller måste jag byta cylinder, kolv, topp m.m. också för att det skall göra någon skillnad för mig.
Jag hade nog kunnat vara nöjd (för tillfället) om den hade marschat i 60-65km/h istället för 50-55km/h. Kan den göra det om jag bara byter fugge?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply