Blinkers med automatik?
Blinkers med automatik?
Hej! Jag är nybliven ägare till en Vespa med blinkers. I min ungdomstid (1960-talet) var det bara att sträcka ut armen när det var dags att svänga (och inga problem med att ta ner armen igen...).
Men idag, när dessutom minnet är kortare än någonsin, glömmer jag gång på gång att knappa tillbaka blinkersreglaget i mittläget. Och med dagens hjälmtvång ser jag inte heller kontrollampan.
Min fråga är: Vet någon om det finns någon slags reglage som stänger av blinkersen efter några sekunder? Eller, alternativt, om det finns något fjäderbelastat reglage som återgår till mittläge när man släpper knappen? (Om det nu är tillåtet med den senare varianten...)
Men idag, när dessutom minnet är kortare än någonsin, glömmer jag gång på gång att knappa tillbaka blinkersreglaget i mittläget. Och med dagens hjälmtvång ser jag inte heller kontrollampan.
Min fråga är: Vet någon om det finns någon slags reglage som stänger av blinkersen efter några sekunder? Eller, alternativt, om det finns något fjäderbelastat reglage som återgår till mittläge när man släpper knappen? (Om det nu är tillåtet med den senare varianten...)
I never regret anything I´ve done - I only regret the things that I missed to do!
Vilken Vespamodell har du - en 80-tals Primavera eller en PX? Problemet med de flesta Vespor är ju att dom saknar batteri=stabil spänning, vilket gör att all sån elektronik (timerkretsar etc) funkar rätt dåligt.
Kanske finns det en bra lösning, men...vilken är modellen?
(Mekanisk lösning a la bil-blinkers hade väl gått och finns kanske också)
(vad har du för hjälm eftersom du inte ser indikatorn - nåt från nåt tornerspel, med bara en smal siktspringa??
)
/R
Kanske finns det en bra lösning, men...vilken är modellen?
(Mekanisk lösning a la bil-blinkers hade väl gått och finns kanske också)
(vad har du för hjälm eftersom du inte ser indikatorn - nåt från nåt tornerspel, med bara en smal siktspringa??

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Blinkers med automatik?
Välkommen i alzheimersklubben eller som dom säger, det är bättre att ha Parkinson och spilla ut halva groggen istället för Alzheimer och glömma var du har ställt den....Lumumba wrote:Hej! Jag är nybliven ägare till en Vespa med blinkers. I min ungdomstid (1960-talet) var det bara att sträcka ut armen när det var dags att svänga (och inga problem med att ta ner armen igen...).
Men idag, när dessutom minnet är kortare än någonsin, glömmer jag gång på gång att knappa tillbaka blinkersreglaget i mittläget. Och med dagens hjälmtvång ser jag inte heller kontrollampan.
Min fråga är: Vet någon om det finns någon slags reglage som stänger av blinkersen efter några sekunder? Eller, alternativt, om det finns något fjäderbelastat reglage som återgår till mittläge när man släpper knappen? (Om det nu är tillåtet med den senare varianten...)
Skämt & sidor jag började köra skoter efter 30 år uppehåll med 2 hjuling och det största problemet jag upplevde var just hur f..n man skall komma ihåg att stänga av blinkersen.
Postade en tråd på SMC:s forum och fick en del tips och en del gliringar..
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3 ... t=Blinkers
Ett tips som jag tog till mig och gärna delar med mig av:
"Ett litet tips som funkat för mig, håll kvar tummen på blinkersknappen tills du har svängt."
Först ignorerade jag det som knäppt, men efter att jag prövat konstaterade jag att det fungerar över förväntan att inte släppa blinkersknappen förrän man svängt klart. Då blir det en rutin att stänga av den.
Det finns dessutom ett par länkar i tråden till tekniska lösningar som fungerar dvs självavstängning. För min del hjälpte det dock med att hålla kvar tummen.
Innovan har dessutom inget kopplings eller bromshantag på vänstersidan vilket gjorde det ännu lättare...
/putte
En kompis hade en Virago 750, och den hade en timer till blinkersen. Det blev ofta så att efter kurvan var den på för länge eller den stängdes av innan kurvan. Det blev väldigt fövirrande att åka bakom honom.
Blinkers som går tillbaka med styrrörelsen funkar inte heller alltid då styrrörelsena på MC är väldigt små.
En variant är att ha en summer som kopplas in när blinken är på.

Blinkers som går tillbaka med styrrörelsen funkar inte heller alltid då styrrörelsena på MC är väldigt små.
En variant är att ha en summer som kopplas in när blinken är på.




Varianten med summer har jag hört högt och tydligt vid ett rödljus här i stan.fritte wrote:En kompis hade en Virago 750, och den hade en timer till blinkersen. Det blev ofta så att efter kurvan var den på för länge eller den stängdes av innan kurvan. Det blev väldigt fövirrande att åka bakom honom.
Blinkers som går tillbaka med styrrörelsen funkar inte heller alltid då styrrörelsena på MC är väldigt små.
En variant är att ha en summer som kopplas in när blinken är på.![]()
![]()
![]()
Den mannen måste ha varit halvdöv, då den lät högt och tydligt även för mig som stod 4-5 meter ifrån honom med knattrande Vespa och hjälm på.
Så vill nog ingen normalanvändare ha det

Svar på vilken modell jag har: Det är en PX200E 1992, alltså med batteri.
Svar om hjälm: Der är egentligen inte hjälmen som skymmer, det är nederkanten på glasögonen. Jag har en öppen hjälm, men skyddsglasögon med plats för vanliga glasögon under (inte bara senil, närsynt också...). Så när jag tittar rakt fram ser jag inte kontrollamporna.
Tack, jag ska prova de tips jag fått!
Svar om hjälm: Der är egentligen inte hjälmen som skymmer, det är nederkanten på glasögonen. Jag har en öppen hjälm, men skyddsglasögon med plats för vanliga glasögon under (inte bara senil, närsynt också...). Så när jag tittar rakt fram ser jag inte kontrollamporna.
Tack, jag ska prova de tips jag fått!
I never regret anything I´ve done - I only regret the things that I missed to do!
På min PX125 från -91 så är det redan framdraget en kontakt för blinkers-summer i verktygslådan. Så kanske även på din?
Mvh
/Guran
Mvh
/Guran
Lumumba wrote:Svar på vilken modell jag har: Det är en PX200E 1992, alltså med batteri.
Svar om hjälm: Der är egentligen inte hjälmen som skymmer, det är nederkanten på glasögonen. Jag har en öppen hjälm, men skyddsglasögon med plats för vanliga glasögon under (inte bara senil, närsynt också...). Så när jag tittar rakt fram ser jag inte kontrollamporna.
Tack, jag ska prova de tips jag fått!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Helt rätt, men jag tror att det är mycket olika hur pass lätt vi lär in den rutinen. För mig som t.ex. kört bil dagligdags i 35 år och många av dem yrkesmässigt sitter automatisk avstängning i ryggmärgen och är inte helt lätt att arbeta bort när den automatiken inte finns inbyggd i hojen. Därför var tipset att hålla fingret kvar på blinkersknappen till man svängt klart ett bra hjälpmedel.exter wrote:Det bästa är nog ändå att lära in att stänga av blinkersen. Jag har inte kört länge, men det är sällan jag glömmer den.
Såg förresten igår en PX200 som rullade igenom en av Halmstads lurigare innerstadskorsningar med blinkersen på. Det gick bra - den här gången.
Man ser alltför ofta 2-hjulingar som ligger och blinkar pga av att man glömt att stänga av, så det är inte ett isolerat problem för några få och kan få katastrofala följder om oturen är framme.
/putte
Jag tycker inte om den "lösningen" - den må fungera på en fot- eller automatväxlad hoj, men...vänsterhanden har liksom annat att göra i - och efter - korsningar, och jag tycker det känns knepigt att hålla tummen kvar i t ex ettan som ger en konstig vinkel på handen.
Så..jag förordar ändå att man liksom bygger in "rutinmässig avstängning av blinkers" i rutinen "svänga" rent mentalt - precis som man som bilförare rutinmässigt kollar att man har friläge i innan man startar. Avsluta "svänga" med att precis efter första uppväxlingen stänga av blinkers - alltid. Efter ett femtital gånger sitter rutinen i ryggmärgen. Jag tror du underskattar din inlärningsförmåga.
Tur i oturen att du inte har en gammal Traja eller HD med självmordskoppling, alt växelförare på fel sida och/eller växelspak på tanken - snacka om att behöva lära om snabbt för att alls överleva det första rödlyset!
Nä. Bara lär in det. Det kommer gå bra. /R
Så..jag förordar ändå att man liksom bygger in "rutinmässig avstängning av blinkers" i rutinen "svänga" rent mentalt - precis som man som bilförare rutinmässigt kollar att man har friläge i innan man startar. Avsluta "svänga" med att precis efter första uppväxlingen stänga av blinkers - alltid. Efter ett femtital gånger sitter rutinen i ryggmärgen. Jag tror du underskattar din inlärningsförmåga.
Tur i oturen att du inte har en gammal Traja eller HD med självmordskoppling, alt växelförare på fel sida och/eller växelspak på tanken - snacka om att behöva lära om snabbt för att alls överleva det första rödlyset!
Nä. Bara lär in det. Det kommer gå bra. /R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Elscootern har en svag summer när man har blinkersen på, perfekt hjälp för att inte glömma den samt varnar övriga trafikanter att man kommer smygande och dessutom ska svänga.
Kjell&co säljer summrar, den på 2,9 khz borde funka bra paralellkopplat med kontrollampan?
/Aryan
Kjell&co säljer summrar, den på 2,9 khz borde funka bra paralellkopplat med kontrollampan?
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Nej jag underskattar inte inlärningsförmågan och min rek att hålla fingret kvar på knappen är inte på något sätt något som skall permanentiseras, MEN det hjälper dig att göra just en bra inlärning. I mitt fall så är det också just en fotväxlad hoj jag kör och då med automatkoppling så i mitt fall är det ett smidigt sätt. Har du handväxel är det säkert en annan femma.Bluesman wrote:Jag tycker inte om den "lösningen" - den må fungera på en fot- eller automatväxlad hoj, men...vänsterhanden har liksom annat att göra i - och efter - korsningar, och jag tycker det känns knepigt att hålla tummen kvar i t ex ettan som ger en konstig vinkel på handen.
Så..jag förordar ändå att man liksom bygger in "rutinmässig avstängning av blinkers" i rutinen "svänga" rent mentalt - precis som man som bilförare rutinmässigt kollar att man har friläge i innan man startar. Avsluta "svänga" med att precis efter första uppväxlingen stänga av blinkers - alltid. Efter ett femtital gånger sitter rutinen i ryggmärgen. Jag tror du underskattar din inlärningsförmåga.
Tur i oturen att du inte har en gammal Traja eller HD med självmordskoppling, alt växelförare på fel sida och/eller växelspak på tanken - snacka om att behöva lära om snabbt för att alls överleva det första rödlyset!
Nä. Bara lär in det. Det kommer gå bra. /R
Hur som helst. Det finns en anledning till att man bör göra vad man kan för att inte missa att stänga av blinkersen INNAN det sitter som en rutin. Det är självklart att är oturen framme, kan det vara det sista man gör.
/putte