Dela motor i ramen med wirar - kommer jag att lyckas?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Woodstock

Dela motor i ramen med wirar - kommer jag att lyckas?

Post by Woodstock »

Ursäkta skum rubrik, så här menar jag:

Ska åtgärda seriöst oljeläckage genom att byta packning mellan blocken idag och tänkte prova en variant jag aldrig har testat. Jag ska se om det går att dela motorn helt utan att lyfta den ur ramen eller demontera någon wire (förutom att haka av kopplingswiren). Misstänker att kicken blir jobbig eftersom den sitter inklämd bakom växelwirar, men det borde gå...

Någon som har testat - kommer jag att lyckas?

Mvh

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Några norrmän gjorde så på ett scootermöte i Gtb. Istället för att demontera cylindern gängade de ur de 2 högra cylinderbultarna. Jag följde inte upp det så jag vet inte hur framgångsrika de var. :smile:
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Jag sätter en tårta på att du lyckas! :grin:
/David
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

mavio wrote:Jag sätter en tårta på att du lyckas! :grin:
M.A.O. it's a piece of cake?? :grin: :smile: :grin: :smile:
Woodstock

Post by Woodstock »

fritte wrote:Några norrmän gjorde så på ett scootermöte i Gtb. Istället för att demontera cylindern gängade de ur de 2 högra cylinderbultarna. Jag följde inte upp det så jag vet inte hur framgångsrika de var. :smile:
F-n, smarta norrmän! Jag har redan demonterat cylindern...
mavio wrote:Jag sätter en tårta på att du lyckas! :grin:
Jag också - det verkar nämligen mycket lovande! Dessvärre måste jag demontera kopplingen för att kunna klyva motorn, då jag kör med treväxlad julgran från V50 i ett PV-block. 10 minuter till, sedan bör blockhalvorna vara isär! :grin:

PS: Kicken loss med litet trix och bändande - utan att demontera växelwirarna... DS.

Mvh

/ Fredrik
Woodstock

Post by Woodstock »

Vill bara sammanfatta att det gick hur smidigt som helst att dela och sätta ihop motorn på plats i svingen med wirar orörda.

Nästa gång ska jag prova normmännens knep med cylinderbultarna och se om det funkar utan dela motorn utan att demontera cylindern.

Inte en droppe olja på ett dygn nu! :grin:

Mvh

/ Fredrik
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Starkt jobbat! :grin: :grin:
Visst känns det bra att lyckas med det omöjliga ibland.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Re: Dela motor i ramen med wirar - kommer jag att lyckas?

Post by J-son »

Gammal tråd men jag tänkte ge mig på en liknande operation, tänker försöka montera ny primärutväxling med motorn kvar i ramen, skulle det kunna fungera?
Det är ungefär 10år sedan jag delade en V50 motorn sist så alla tips är välkomna!
Woodstock

Post by Woodstock »

J-son wrote:Gammal tråd men jag tänkte ge mig på en liknande operation, tänker försöka montera ny primärutväxling med motorn kvar i ramen, skulle det kunna fungera?
Det är ungefär 10år sedan jag delade en V50 motorn sist så alla tips är välkomna!
Japp, funkar hur bra som helst.

I princip är det bara att lossa förgasaren från insugningsröret samt muttern till stötdämparfästet under tanken och därefter tilta motorn ner (förutsatt att vespan är höjd i bakänden, t ex via två pallbockar).

Du får även ta loss hjul, bromstrumma och bromsskölden som ligger an mot motorblocket. Kicken kan trixas loss mellan wirarna trots att dessa sitter kvar. Sedan är det bara att klyva motorn på vanligt vis, se länk från scooterhelp nedan:

http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lycka till!

Mvh

/ Fredrik
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Post by J-son »

Tackar! Det låter lovande så då ger jag mig på det...
Återkommer med resultat.
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Post by J-son »

Ja det gick alldeles utmärkt!
Jag lyfte upp Vespan på en crosspall som är ca 40cm hög.
Jag lät kicken sitta kvar så det var inga problem.
Det enda var att det var lite halvjobbigt att sitta på golvet och skruva men hellre det än att bråka med wirarna.
Post Reply