Bromspedalen på en 150 touring '60. Hur ta bort?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Joche
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Sun 03 May 2009, 21:06
Location: Stockholm

Bromspedalen på en 150 touring '60. Hur ta bort?

Post by Joche »

Jag misstänker att det sitter en sprint i pedalen som man kommer åt underifrån, det känns lite som så med fingrarna. Fast det känns inte troligt eftersom pedalen sitter stenhårt i sidled men rör sig mjukt och fint upp och ner.

Någon som vet hur man får bort den?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Bromspedalen på en 150 touring '60. Hur ta bort?

Post by Federico »

Joche wrote:Jag misstänker att det sitter en sprint i pedalen som man kommer åt underifrån, det känns lite som så med fingrarna. Fast det känns inte troligt eftersom pedalen sitter stenhårt i sidled men rör sig mjukt och fint upp och ner.

Någon som vet hur man får bort den?
pedalen ska tryckas i botten för att sprinten (pinnen) ska gå att plocka ur, den sitter i princip lodrätt. tror att vajern måste lossas.
Federico
Joche
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Sun 03 May 2009, 21:06
Location: Stockholm

Re: Bromspedalen på en 150 touring '60. Hur ta bort?

Post by Joche »

Federico wrote: pedalen ska tryckas i botten för att sprinten (pinnen) ska gå att plocka ur, den sitter i princip lodrätt. tror att vajern måste lossas.
Vajern är borta, men de två bläcken som skapar ett länksystem mellan pedal och vajer är kvar och tar emot benskyddet innan pedalen är helt nere. Det känns som att de hänger ihop med sprinten på något sätt men jag kommer verkligen inte åt att se hur det ser ut.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Bromspedalen på en 150 touring '60. Hur ta bort?

Post by Federico »

Joche wrote:
Federico wrote: pedalen ska tryckas i botten för att sprinten (pinnen) ska gå att plocka ur, den sitter i princip lodrätt. tror att vajern måste lossas.
Vajern är borta, men de två bläcken som skapar ett länksystem mellan pedal och vajer är kvar och tar emot benskyddet innan pedalen är helt nere. Det känns som att de hänger ihop med sprinten på något sätt men jag kommer verkligen inte åt att se hur det ser ut.
sprinten är bara en lös pinne med en skalle, enklast är att dra upp den med ett magnetverktyg

Image
Federico
Joche
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Sun 03 May 2009, 21:06
Location: Stockholm

Post by Joche »

Jag kan inte trycka den i botten för stålbläcken tar emot. Jag tar ett foto imorgon och visar. Tack för hjälpen så här långt
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Joche wrote:Jag kan inte trycka den i botten för stålbläcken tar emot. Jag tar ett foto imorgon och visar. Tack för hjälpen så här långt
kan vara så att man måste demontera vajerhållaren, sitter med en pinne som låses av en lite saxsprint.
Federico
Joche
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Sun 03 May 2009, 21:06
Location: Stockholm

Post by Joche »

Det du kallar sprint och saxpinne är en brun klump hos mig. Låter som ett jobb för Mr Dremel! :-)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Joche wrote:Det du kallar sprint och saxpinne är en brun klump hos mig. Låter som ett jobb för Mr Dremel! :-)
he he! då är det nog på tiden att fresha upp lite.

lycka till!
Federico
Joche
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Sun 03 May 2009, 21:06
Location: Stockholm

Post by Joche »

Nu är vajerfästena borta och endast bromspedalen är kvar, den går ner till botten och jag kanske kan urskilja en sprint men den sitter stenhårt. Började försöka borra bort den men av olika anledningar gick det inget bra.

Funderar på att kapa bort hela pedalen och köpa en ny efter lackeringen.
Joche
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Sun 03 May 2009, 21:06
Location: Stockholm

Post by Joche »

Joche wrote:Funderar på att kapa bort hela pedalen och köpa en ny efter lackeringen.
Nu är pedalen lös! Och jag behövde inte förstöra den. Fantastiskt. Samt väldans skönt att man inte betalar dremeln per gång den är användbar.

Tack så jättemycket för din kunskap och pedagogik. Det gav mig inspiration att fortsätta!
Post Reply