px-motor som inte vill varva upp...
-
- Lärling
px-motor som inte vill varva upp...
Mr S px-motor vill inte varva upp alls. Knappt änns på tomgång. Problemet började helt plötsligt i en uppförsbacke. Vi testade med annan förgasare. Vi gjorde rent soppakranen för vi misstänkte soppaflödet inte räckte till, men utan resultat. Bytte tändstift, lossade svänghjul och inspekterade att krysskil var hel. Började misstänka att packboxen på kopplingssidan gått väck. Mätte upp kompet men det var helt ok.
Några förslag vad det kan vara annars? Ser ingen banan intryckt i ljuddämparen... Kan det vara tändspolen?
Några förslag vad det kan vara annars? Ser ingen banan intryckt i ljuddämparen... Kan det vara tändspolen?
Hej!
Kan vara tändpolen och/eller kablarna från tändplattan till tändspolen.
Kolla särskilt den gröna och den röda kabeln och dess kableskor.
Det kan också vara själva tändplattan som är rostangripen så att det rostat mellan stållamellerna, har aldrig sett detta i Sverige men lite småvanligt i Hong Kong och i Spanien etc. där luften är fuktig och aggressiv. Då får man precis detta fenomen.
/Calle
Kan vara tändpolen och/eller kablarna från tändplattan till tändspolen.
Kolla särskilt den gröna och den röda kabeln och dess kableskor.
Det kan också vara själva tändplattan som är rostangripen så att det rostat mellan stållamellerna, har aldrig sett detta i Sverige men lite småvanligt i Hong Kong och i Spanien etc. där luften är fuktig och aggressiv. Då får man precis detta fenomen.
/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
-
- Lärling
-
- Lärling
Nope... Har nu testat med annan spole och annan tändplatta...
Går aningen bättre nu. Man kan varva upp den lite på tomgång, men när man ska iväg så har den ingen ork alls. Ligger man på fullgas tillräckligt länge börjar den varva upp tillslut...
Har testat allt nu som finns på utsidan av motorn. Kan det inte vara packboxen som gått på kopplingssidan så att det blir dåligt vakumsug när kolven åker upp?
Går aningen bättre nu. Man kan varva upp den lite på tomgång, men när man ska iväg så har den ingen ork alls. Ligger man på fullgas tillräckligt länge börjar den varva upp tillslut...
Har testat allt nu som finns på utsidan av motorn. Kan det inte vara packboxen som gått på kopplingssidan så att det blir dåligt vakumsug när kolven åker upp?
Re: px-motor som inte vill varva upp...
Låter som taskigt komp iallfall tycker jag. Hur mätte du upp kompet och hur kom du fram till att det var helt OK? En kompmätning med klocka ger bara kolvkompressionen, den säger inget om vevhuskompet som är minst lika viktigt på en tvåtaktare.
Det kan vara något som repat tätningsytan mot veven i insuget så att vevhuskompet inte räcker till att spola ordentligt.
Jag skulle montera isär motorn och kolla. Ingen idé att gissa i det läge du befinnner dig nu.
Mvh
G
Det kan vara något som repat tätningsytan mot veven i insuget så att vevhuskompet inte räcker till att spola ordentligt.
Jag skulle montera isär motorn och kolla. Ingen idé att gissa i det läge du befinnner dig nu.
Mvh
G
Bustamente wrote:Mr S px-motor vill inte varva upp alls. Knappt änns på tomgång. Problemet började helt plötsligt i en uppförsbacke. Vi testade med annan förgasare. Vi gjorde rent soppakranen för vi misstänkte soppaflödet inte räckte till, men utan resultat. Bytte tändstift, lossade svänghjul och inspekterade att krysskil var hel. Började misstänka att packboxen på kopplingssidan gått väck. Mätte upp kompet men det var helt ok.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
-
- Lärling
Kort dum fråga: Varvar den lika kass om du tar av ljuddämparen?
Förvarna gärna grannana om du testar
Min hade samma problem ett tag och jag slet mitt hår efter ett maraton
i tändningsjustering.
Denna gång löstes det med pinnen från en klädhängare, som på ett
brutalt men koncist sätt trycktes rakt in i ändalykten på ljuddämparen
och lossade all gammal gucka som samlat sig...
Samma sak hände på en Monarscoot jag hade för x antal år sen.
Att man aldrig lär sig.
//Mats
Förvarna gärna grannana om du testar

i tändningsjustering.
Att man aldrig lär sig.
//Mats
Ett annat alternativ till klädhängare är att fylla dämparen med en kaustiksodalösning på kokande vatten. Låt stå i 30 minuter. Skölj ur.
Då får man inte bort allt guck, men det mesta.
/G
Då får man inte bort allt guck, men det mesta.
/G
Marcelli wrote:Kort dum fråga: Varvar den lika kass om du tar av ljuddämparen?
Förvarna gärna grannana om du testar![]()
i tändningsjustering.
Att man aldrig lär sig.
//Mats
-
- Lärling
-
- Lärling
-