Hej,
Efter att ha demonterat min förgasare 19/19 dellorto på en Vespa 50, såg jag att det sitter en insugningshylsa över insugningsröret där en del av den spruckit och gått av. Det slog mig då om det verkligen skall vara en insugningshylsa till 19/19 förgasaren?
Kan det vara så att tidigare ägaren köpt en 19/19 fugge men glömt byta insugningsrör till det anpassade för 19/19? För på orginal 16/16 verkar det sitta en insugningshylsa?
Tycker nämligen förgasaren glappar mellan insugningsröret och fuggen och tidgare ägaren har smällt dit en slangklämma över insugningshylsan istället för orginalklämman så den verkar inte täta ordentligt?
Vad tror experterna? Ska det vara en insugningshysa över insugningsröret till en 19/19 förgasare? Ska jag sätta klämman över förgasarens utstickande del direkt mot insugningsröret?
Insugningshylsa 19/19 förgasare? FIXAT!
Insugningshylsa 19/19 förgasare? FIXAT!
Last edited by Teddan on Tue 30 Jun 2009, 20:39, edited 1 time in total.
Är väldigt konfunderad över hur jag ska fästa min 19/19 fugge i insugningsröret. Som tidigare beskrivit så sitter det en hylsa över mitt insugningsrör, när jag skjuter in förgasaren mot filtpackningen och ska sätta dit orginalklämmanklämman (sexkantiga skruvdelen) så får jag inte in den då hylsansom ligger över insugningsröret är i vägen? Hur sitter era förgasare fast i insugningsröret?
Ska orginalklämman nypa fast både förgasarens utstickande rördel och insugningsröret? Eller ska jag på något vis första klämman över hylsan?.
Anledningen till detta är att tidigare ägaren dragit dit en vanlig slangklämmna över förgasarens utstickande rördel och insugningsröret vilket gör att den glappar enormt och drar tjuvluft. Tacksam för all hjälp om hur orginalklämman skall fästas så förgasaren så den sitter tätt mot insugningsröret.
Ska orginalklämman nypa fast både förgasarens utstickande rördel och insugningsröret? Eller ska jag på något vis första klämman över hylsan?.
Anledningen till detta är att tidigare ägaren dragit dit en vanlig slangklämmna över förgasarens utstickande rördel och insugningsröret vilket gör att den glappar enormt och drar tjuvluft. Tacksam för all hjälp om hur orginalklämman skall fästas så förgasaren så den sitter tätt mot insugningsröret.
här ser du en bild på förgasarens olika delar:
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page12.jpg
Klämman, (nr 34, 35) går utanpå hylsan (nr 57) som i sin tur sitter monterad runt insugningsröret (nr 6).
Förgasaren fästs på insugningsröret. Hylsan med klämman sluter om förgasaren så att förgasaren sitter fastklämd mellan hylsan och insugningsröret när man spänner klämman.
Ser det helt annorlunda ut för dig så tag gärna en bild.
Hoppas det här hjälpte.
MVH
Crispin
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page12.jpg
Klämman, (nr 34, 35) går utanpå hylsan (nr 57) som i sin tur sitter monterad runt insugningsröret (nr 6).
Förgasaren fästs på insugningsröret. Hylsan med klämman sluter om förgasaren så att förgasaren sitter fastklämd mellan hylsan och insugningsröret när man spänner klämman.
Ser det helt annorlunda ut för dig så tag gärna en bild.
Hoppas det här hjälpte.
MVH
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
-
- Nybörjare
- Posts: 47
- Joined: Fri 22 May 2009, 15:24
- Location: Estocolmo
- Contact:
19-19
Hej Teddan
Jag förstår ditt dilemma, antagligen så har tidigare ägare gjort lite kreativa uppgraderingar som ställer till det.
Jag är ännu inte ägare av någon popolino/primavera där din fugge egentligen hör hemma från början. På en "vanlig" V50 så fungerar det precis i enlighet med tidigare instruktioner, har dock inte lyckats klura ut om det skall vara en skyddshylsa av aluminium runt insugsröret när man kör en primavera set-up med 19-19. Vissa leverantörer specificerar hylsan som tillbehör för 10 - 16 mm fuggar och hittar ingen som har en 19-19 hylsa att erbjuda.
Någon som äger en Primavera kanske kan reda ut detta, jag kollade på min fugge och andra delar som ligger framme för montering och konstaterar att ett grövre insugningsrör skulle inte funka i orginalhylsan som sitter på V50.
Vad jag kan se på denna bild så sitter det ingen hylsa på primaveran så det kanske är förklaringen på ditt problem.
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... ual/17.jpg
Lycka till din vespa går ju bättre på soppa än tjuvluft.
Chris
PS. Min bastard till fugge, en 16-15 som är märkt 16-10 av nån anledning har ingen plasthylsa heller då den passar direkt på 16mm röret. DS
Jag förstår ditt dilemma, antagligen så har tidigare ägare gjort lite kreativa uppgraderingar som ställer till det.
Jag är ännu inte ägare av någon popolino/primavera där din fugge egentligen hör hemma från början. På en "vanlig" V50 så fungerar det precis i enlighet med tidigare instruktioner, har dock inte lyckats klura ut om det skall vara en skyddshylsa av aluminium runt insugsröret när man kör en primavera set-up med 19-19. Vissa leverantörer specificerar hylsan som tillbehör för 10 - 16 mm fuggar och hittar ingen som har en 19-19 hylsa att erbjuda.
Någon som äger en Primavera kanske kan reda ut detta, jag kollade på min fugge och andra delar som ligger framme för montering och konstaterar att ett grövre insugningsrör skulle inte funka i orginalhylsan som sitter på V50.
Vad jag kan se på denna bild så sitter det ingen hylsa på primaveran så det kanske är förklaringen på ditt problem.
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... ual/17.jpg
Lycka till din vespa går ju bättre på soppa än tjuvluft.

Chris
PS. Min bastard till fugge, en 16-15 som är märkt 16-10 av nån anledning har ingen plasthylsa heller då den passar direkt på 16mm röret. DS
-
- Nybörjare
- Posts: 47
- Joined: Fri 22 May 2009, 15:24
- Location: Estocolmo
- Contact:
Kan ju oxå ha med att göra vad det är för en fugge han har skruvat dit och som jag själv precis fått erfara så är inte allt ifrån Italien vad det står på det att det är.
Jag antar att det enklaste är om du tar fram skjutmåttet och kameran så kommer nog den samlade kunskapen här snart ha en lösning på ditt dilemma.
Sip har 2 olika hylsor beroende på om den skall sitta på ett 16 eller 19 insug, det kanske finns en så enkel lösning.
http://www.sip-scootershop.com/main/base/Results.aspx
Chris
Jag antar att det enklaste är om du tar fram skjutmåttet och kameran så kommer nog den samlade kunskapen här snart ha en lösning på ditt dilemma.
Sip har 2 olika hylsor beroende på om den skall sitta på ett 16 eller 19 insug, det kanske finns en så enkel lösning.
http://www.sip-scootershop.com/main/base/Results.aspx
Chris
Tackar för alla svar, nu klarnar det. Ska ut och skruva lite och lär väl i så fall återkomma om jag stöter på fler frågetecken.
Jag anar som sagt att den drar tjuvluft och att bensinen kan sippra ut mellan förgasare och rör i nuläget. Det som är väldigt märkligt är att vespan har börjat lägga av efter ca 5-10 min körning. Den liksom hostar som att det det kommer för lite bensin för att driva den framåt. Sen blir det motorstop och är sedan svårstartad på några minuter. Detta har börjar hända efter jag rengjort nämnda förgasare och jag märker att jag inte fått den att sitta tätt nog.
Hoppas jag kan få till en bra tätning nu. Kan iofs vara annat fel men då kan jag kanske utesluta förgasaren i alla fall?
Jag anar som sagt att den drar tjuvluft och att bensinen kan sippra ut mellan förgasare och rör i nuläget. Det som är väldigt märkligt är att vespan har börjat lägga av efter ca 5-10 min körning. Den liksom hostar som att det det kommer för lite bensin för att driva den framåt. Sen blir det motorstop och är sedan svårstartad på några minuter. Detta har börjar hända efter jag rengjort nämnda förgasare och jag märker att jag inte fått den att sitta tätt nog.
Hoppas jag kan få till en bra tätning nu. Kan iofs vara annat fel men då kan jag kanske utesluta förgasaren i alla fall?