SIP Wide Tyre Kit

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

SIP Wide Tyre Kit

Post by Svint1 »

Heisann!

Hva slags felg-halvdeler består SIP´s Wide Tyre Kit av?
En bred PX-del og ....?

Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: SIP Wide Tyre Kit

Post by Federico »

Svint1 wrote:Heisann!

Hva slags felg-halvdeler består SIP´s Wide Tyre Kit av?
En bred PX-del og ....?

Ø
innerhalvan mot kopplingen är den breda halvan på en cosa-fälg, ytterhalvan är den breda delen på en PX fälg.

cosafälgen är något bredare än PXfälgen.
Federico
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Fri 11 May 2007, 22:18
Location: Ekerö

Post by Liberto »

Men hur fungerar detta då? Har scooterpolare som har köpt breddnings kit och därmed behövt korta svingen (alltså flyttat motorn till höger) för att scootern ska spåra/däcket få plats. Behöver man göra denna operation även med Sips wide tyre kit eller är det bolt on? Det står ju inget på websidan.
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Svingen kapas 10mm på motorsidan på SIP s kit.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Sip:s wide kit bygger på en spacerbricka från en extern tillverkare, sedan har sip tagit fram hemmasvarvade "muttrar" som består av en insexbult som är urborrad och gängad. Denna modifiering gör att man slipper byta pinnbultarna i bromstrumman. Annars är SIP-kit:et precis samma som övriga wide-kit och man måste kapa svingen.
Även om man kapar svingen så ger wide-kit:et ett ocentrerat bakhjul, men det är så pass lite.
Federico
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Har kört med okapad sving och breda däck i 2 år, funkar bra för mig.

/Samuel
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

arfwidson wrote:Har kört med okapad sving och breda däck i 2 år, funkar bra för mig.

/Samuel
det funkar säkert, men är det snyggt när bakhjulet sitter ocentrerat i skärmen? Inte ens med kapad sving sitter det 100%. Kanske inte syns så mycket på en PX med plastkåpa längst ner på skärmen, men de gamla vesporna med avrundat skärmslut blir centrum tydligare.
Federico
Post Reply