Läckande bensin

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
David Albertsson
Drömmare
Drömmare

Läckande bensin

Post by David Albertsson »

Jag har en Vespa Piaggio, Super 150 -59. Jag har haft den i ca 4 - 5 år den har gått som en pärla om man "kramar" den lite ibland...Nu har jag kört den några korta sträckor i vår, våren är inte så tidig på mina breddgrader, Skellefteå. På väg hem efter en tur gick den mycket dåligt, väl hemkommen såg jag att den läckte mycket bensin från förgasaren. Är det någon som kan hjälpa mig på vägen i felsökningen? Luftfiltret sitter som i en liten ask... är det tänkt att den ska samla upp bensin...? Kan det vara nålen? eller flottören?

Tacksam för hjälp på vägen i ordets rätta bemärkelse
David A
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Finns säkert flera saker som kan vara orsaken, men ett av de vanligaste är väl att flottörnålen tröttnat. Gummit i de gamla nålarna gillar inte riktigt modern bensin och fräts till slut sönder så att den inte tätar som den skall. Så var fallet med min Touring som flödade över rejält till och från för ett tag sedan...
Kolla hur den ser ut till att börja med!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Läckande bensin

Post by Hedge »

Otät flottör, sliten spets på flottörnålen (skall vara en fin liten kon, utan något som helst slitage), avlagringar i nålsätet för flottörnålen. Börja med dom punkterna, så hittar du säkert var det felar.

Mvh

Guran
David Albertsson wrote:Jag har en Vespa Piaggio, Super 150 -59. Jag har haft den i ca 4 - 5 år den har gått som en pärla om man "kramar" den lite ibland...Nu har jag kört den några korta sträckor i vår, våren är inte så tidig på mina breddgrader, Skellefteå. På väg hem efter en tur gick den mycket dåligt, väl hemkommen såg jag att den läckte mycket bensin från förgasaren. Är det någon som kan hjälpa mig på vägen i felsökningen? Luftfiltret sitter som i en liten ask... är det tänkt att den ska samla upp bensin...? Kan det vara nålen? eller flottören?

Tacksam för hjälp på vägen i ordets rätta bemärkelse
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
David Albertsson
Drömmare
Drömmare

Re: Läckande bensin

Hedge wrote:Otät flottör, sliten spets på flottörnålen (skall vara en fin liten kon, utan något som helst slitage), avlagringar i nålsätet för flottörnålen. Börja med dom punkterna, så hittar du säkert var det felar.

Mvh

Guran
[/quote]

Nu har jag bytt nålen och det verkar bli bra. Jag har provkört och det verkar vara tätt. Hoppas på det i fortsättningen också. Nu kan jag besiktiga enligt planen på Torsdag...

En annan fråga. Är det någon som har ett tips på hur jag får chockwiren att bli lite mer trög att chocken stannar ute av sig själv. Jag bytte själva handtaget i våras och den blev så lätt att det blir svårt att chocka samtidigt som jag kickar...
David A
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

Prova något trögt fett. Normalt fett gör nog chokepinnen ännu lättare.
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Det skall sitta en clips på chokens hylsa som ger tröghet till chokens handtag, kolla #6
http://www.scooterhelp.com/manuals/VLB. ... page32.jpg

Då det är en gammal vespa tål inde den gamla flottören vanlig bensin vidare bra så det kan hända att den deformeras och expanderar så om bensinläckaget kommer tillbaka, byt också flottör (från Vespa PX passar)

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
David Albertsson
Drömmare
Drömmare

Jo jag har sett clipset och den satt där innan jag bytte och den satt kvar även efter bytet av chockreglage. Jag köpte i och för sig en ny när jag köpte nål. Clipset sitter väldigt trångt. Svårt att komma åt. Har du eller någon annan ett tips hur jag ska göra om jag funderar på att byta...
David A
David Albertsson
Drömmare
Drömmare

David Albertsson wrote:Jo jag har sett clipset och den satt där innan jag bytte och den satt kvar även efter bytet av chockreglage. Jag köpte i och för sig en ny när jag köpte nål. Clipset sitter väldigt trångt. Svårt att komma åt. Har du eller någon annan ett tips hur jag ska göra om jag funderar på att byta...
Nu har jag bytt flottörnål och det är som en helt annan maskin. Går bra även i värme, som var ett stort bekymmer förut. Den flödar inteDen går alldeles utmärkt på alla sätt. Tack för tipsen!
David A
Post Reply