montera lager med värme å kyltricket

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
blizzy
Lärling
Lärling

montera lager med värme å kyltricket

Post by blizzy »

En bra beskrivning om man inte vet hur det funkar:

http://www.youtube.com/watch?v=L7i-2THz ... re=related
Erling

Post by Erling »

Har läst om detta förfaringssätt tidigare - verkar väldigt smidigt - dock en undring!

Visst sitter packboxen redan monterad (?) som förutom aluminium även har någon sorts plast- eller gummiläpp! (den jag känner till är köpt hos EM)

Förstörs inte den av värmebehandlingen, även om gaslågan inte direkt berör???

Erling
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Han värmer inte mer än c:a 80-100 grader och en packbox på denna typ klarar betydligt mer under lång tid.
Har inga siffror i huvudet men jag vet anläggningar med kullager och packbox som har drifttemperaurer på runt 120 grader och då pratar vi c:a 4000 timmar mellan renoveringarna.
Tror säkert att en Vespa har temperaturer närmare 100 grader under drift (vid lagren).
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Erling

Post by Erling »

Intressant med Dina funderingar och fakta!

I går - före jag skrev mitt inlägg - så bankande jag fast ett ramlager till min GS-60. Ska fortsätt denna helg!
Det gick i och för sig bra men det känns lite fel att behöva banka in lager - väldigt lätt att lagret kommer lite snett - och fastnar - och till och med spränger blocket. Viktigt med stadigt mothåll!
Att pressa in lager måste väl vara det optimala gissar jag - förutom detta smarta med värme/kyla.
Tänkvärt - och som man kanske glömmer när man mekar - det där med att motorn vid gång hamnar på ca 100 grader, och att packboxarna klarar den "behandlingen"!
Hörde i telefon att det var grått och att regnet hängde i luften i Umeå.

Erling
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

En ir-termometer är ett mycket användbart verktyg vid denna operation.
Erling

Post by Erling »

IR-termometer...bra!

Läste om detta i Classic Motor och Jim Lundberg!
Har tyvärr glömt vilket märke som han rekommenderade!
Någon som minns?

Erling
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Erling wrote:IR-termometer...bra!

Läste om detta i Classic Motor och Jim Lundberg!
Har tyvärr glömt vilket märke som han rekommenderade!
Någon som minns?

Erling
Det var en modell från Biltema. Liknar i alla fall den jag köpte där, som numera är utgången. Den jag köpte klarar över 1000 grader, medan den som säljs nu klarar strax över 500 grader. Passa på att köpa den bättre modellen om den finns kvar. Det högre temperaturområdet är bra vid tex härdning eller förvärmning vid svetsning.

Det är ett användbart instrument. När jag skulle måla garagegolv, fick temperaturen inte understiga 12 grader. Mätning visade 15 grader, så det var bara att sätta igång. Sedan är det kul med onödigt vetande som tex hur varm är grillen?
Erling

Post by Erling »

Kollade i Biltemas senaste katalog, och de verkar tyvärr bara finnas en som klara 538 grader. (om de nu inte finns på någon hylla på lagret)

Men den räcker väl trots allt till lagermontering.
En kul apparat som är ett måste för oss vespister och grillister!!! :grin:

Erling
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Ir-termometern är bra när man skall förvärma innan svetsning, då kan man tex få ett så fint resultat som detta. Mycket vacker svetsning.

Image
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

Erling wrote:Kollade i Biltemas senaste katalog, och de verkar tyvärr bara finnas en som klara 538 grader.
Erling
jaa.. 538 grader celcius känns ju lite klent, helst vill du ju komma upp i dryga 600 grader så att aluminiumblocket smälter ner till en klump på bänken, då brukar lagret glida i helt utan motstånd.
---------------------------------------------------------
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Ajamen...här dryper det av ironi idag - vad är det med er? :grin:

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Bluesman wrote:Ajamen...här dryper det av ironi idag - vad är det med er? :grin:

/R
PMS? :sad:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Varför banka? Köp en kraftigare gängstång och brickor i olika storlekar, och dra lagret på plats. Betydligt mer kontrollerat och smidigt.

Mvh

Guran
Erling wrote:Intressant med Dina funderingar och fakta!

I går - före jag skrev mitt inlägg - så bankande jag fast ett ramlager till min GS-60. Ska fortsätt denna helg!
Det gick i och för sig bra men det känns lite fel att behöva banka in lager - väldigt lätt att lagret kommer lite snett - och fastnar - och till och med spränger blocket. Viktigt med stadigt mothåll!
Att pressa in lager måste väl vara det optimala gissar jag - förutom detta smarta med värme/kyla.
Tänkvärt - och som man kanske glömmer när man mekar - det där med att motorn vid gång hamnar på ca 100 grader, och att packboxarna klarar den "behandlingen"!
Hörde i telefon att det var grått och att regnet hängde i luften i Umeå.

Erling
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hedge wrote:Varför banka?
Om man nu gör det med kärlek och försiktighet finns det ett par bra saker:
man kan banka in lagret på ytterringen och därför inte skada lagret (svårt om man drar det på plats)
när lagret kommer på plats så hör man det.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Om man ser till att införskaffa brickor som är något mindre än ytterdiametern på det lager man avser montera, så får du ju inga problem med att den pressar på något annat än ytterringen.

Värmer man dessutom lagersätet ordentligt innan, så känns det tydligt när lagret bottnar vid idragning.

/G
calle wrote:
Hedge wrote:Varför banka?
Om man nu gör det med kärlek och försiktighet finns det ett par bra saker:
man kan banka in lagret på ytterringen och därför inte skada lagret (svårt om man drar det på plats)
när lagret kommer på plats så hör man det.
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Får vara en rejält tjock bricka annars kommer den flexa mot centrum och ändå bara pressa på innerringen :wink:
Drg 200
Tph 173

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hedge wrote:Om man ser till att införskaffa brickor som är något mindre än ytterdiametern på det lager man avser montera, så får du ju inga problem med att den pressar på något annat än ytterringen.

Värmer man dessutom lagersätet ordentligt innan, så känns det tydligt när lagret bottnar vid idragning.

/G
Om brickan är tunnare än 3 mm fjädrar den ner vid belastning och kraften kommer ändå på innerringen. Om man istället sätter en hylsa mellan bricka & lagrets ytterring blir lagrets innerring obelastad. :smile:
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

släggrenovering is the shit!
---------------------------------------------------------
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

marre wrote:Får vara en rejält tjock bricka annars kommer den flexa mot centrum och ändå bara pressa på innerringen :wink:
Hmm, läste ditt inlägg först nu, fånit va? :sad: :evil:
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

fritte wrote:
marre wrote:Får vara en rejält tjock bricka annars kommer den flexa mot centrum och ändå bara pressa på innerringen :wink:
Hmm, läste ditt inlägg först nu, fånit va? :sad: :evil:
hehe, nu är det tydligt eller nåt sånt :)
Drg 200
Tph 173

Post Reply