Tjurig Lammy som inte vill starta när den är varm.

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
Ronnie
Lärling
Lärling

Tjurig Lammy som inte vill starta när den är varm.

Post by Ronnie »

Jaha, så var det dags igen...efter allt strul med kickarm som går av, avgassystem som inte vill sitta, förgasare som hela tiden flödar över mm har jag fått Silver Specialen att funka någorlunda. Helt hundra är den dock inte.

Den går oftast skapligt, men känns en smula orkeslös (tom slöare än min relativt oskruvade Touring). Med passagerare känner man till och med av motvinden och uppförsbackar tycker den inte alls om. Häromdagen tog vi en lite längre tur och då hade den till och med en tendens att småhacka och baktända (inga rejäla smällar dock, utan snarare små "puffar" som man fick parera med att frikoppla och gasa till för att den inte skulle dö) när man pressade den. Därför fick tjejen åka bil hem - utan passagerare går det nämligen mycket bättre.

Dessutom är den märkligt svårstartad när den är varmkörd. Kall puttrar den igång fint på en eller ett par kickar, men har man kört en mil eller två och stannar till kan man få hålla på i både en och tio minuter innan den kommer igång om det vill sig illa. Ingen bensinlukt och när den väl tänder startar den fint, precis som om det var på första kicken, så det verkar inte som om den blir sur.

Förgasaren är renoverad så det är nog inte problemet. Kan det vara spolen eller något annat tändningsmässigt som spökar? Värt att nämna är att något inte verkar vara som det skall med laddningen heller - batteriet dör ganska fort och måste därför laddas med jämna mellanrum. Kan det vara relaterat?

Vet inte riktigt var jag skall börja felsöka och är tacksam för tips!
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

hej
jag är en vespa kille å ingen lammy kis. men detta i mina ögon standard problem löses oftast genom att byta tändspole samt brytarspetsar och ställa gapet som troligen ska vara runt 0.4mm.
finns säkert dom som tycker annat men
jag har med gott resultat provat medecinen på flakamoppe, vespor samt en harley och lite andra gamla moppar.
lycka till
mvh c
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Om laddningsproblemet är relaterad skulle det kanske också kunna bero på att svänghjulets magnetisering är svag så att du varken får en bra gnista eller bra laddning.

Men det förklarar inte att den blir mera svårstartad varm, det gör att jag i första hand mistänker tändspolan.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Vad gäller laddningsproblemen funkar det fint om jag kör med lyset av - då verkar den ladda. Kan till och med få igång batteriet trots att det är nästan helt slut på så sätt. Men så fort jag slår på lyset är det som om den slutar ladda och kör slut på batteriet istället.
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Har du rätt effekt på framlampan då?

/Aryan
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Hmmm...bra fråga. Har inte behövt byta den och tanken har aldrig slagit mig att det skulle kunna sitta fel lampa i. Får kolla det imorgon.

Men kan verkligen en lampa av fel effekt dra så mycket extra ström att den tömmer batteriet?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ronnie wrote:Men kan verkligen en lampa av fel effekt dra så mycket extra ström att den tömmer batteriet?
Men, strålkastarlampan går inte på batteriet, den drivs ju direkt av ljusspolen? Batteriet driver (om jag minns rätt) bara tutan och parkeringljuset, det fanns i vissa länder regler att parkeringsljuset skulle funka även med avstängd motor. Det är nog dax att investera i ett 12V elektroniskt tändsystem?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Mmmm -12-voltstanken har slagit mig.

Har inte brytt mig om att kolla elsystemet tidigare, eftersom det verkat funka fint (förutom laddningsproblemet), men om det du säger stämmer har nog någon tidigare ägare kopplat lite annorlunda. Mitt framljus lyser nämligen fint oavsett om jag har scootern igång eller inte (när batteriet är laddat, vill säga :wink: ).
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Skumt! Det kan vara en bra orsak till att saker och ting inte funkar. Orkar verkligen laddningen och batteriet med att driva huvudstrålkastaren?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Bare with me now - el är inte min starka sida: men skulle det till och med kunna vara så att de andra problemen också är relaterade till det? Att det det "stjäls" så mycket kräm att tändningen också börjar strula?
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Har du provat om den går bättre med ljuset avstängd? De kanske ändrat elsystemet så att även tändningen drivs av batteriet! I så fall skulle den gå sämre samtidigt som batteriet börjar bli urladdat och gnistan blir sämre.

/Aryan
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Renovera tändningen är nog en bra idé, det finns ett standardfel på Lambrettorna som är lätt att åtgärda.
Se:
http://lambrettaclub.mille.nu/servizio/Lammy.PDF

Byt kondensator och brytare samtidigt.

---
Angående itt laddningsproblem så koppla det rätt angående matningen av hel/halv-ljus så har du nog löst laddningsproblemet.
Kolla uppe i lamphuset, där är allt färgkodat och enkelt se om det är fel.
Se efter att de två oranga sitter på rätt plats och att de tre grå också sitter på rätt plats.

/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Tackar för tipsen! Skall ta tag i det imorgon (idag är en soffdag känns det som, nämligen... :wink:).
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

hmm, märkte idag att min lammy (golden special) verkar svårstartad när den är varm. säg till om du hittar problemet.
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Samma beteende, alltså? När den väl kommer igång startar den hur fint som helst, men man får kicka en evighet innan den vill?

Då vet vi vad vi skall diskutera på Lambretta-puben på fredag, då... :lol:
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Ronnie wrote:Samma beteende, alltså? När den väl kommer igång startar den hur fint som helst, men man får kicka en evighet innan den vill?

Då vet vi vad vi skall diskutera på Lambretta-puben på fredag, då... :lol:
exakt:)
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Skumt...allt ser ut att vara rätt kopplat i styrhuvudet. Lägena på tändningslåset stämmer, men batteriet tycks driva i alla. Enda gången allt slår av är om man bryter kretsen helt. Är ni säkra på att batteriet bara skall driva parkeringsljus och tuta?

Tog för övrigt en titt på brytarspetsarna också och inställningen verkar vara helt åt fanders. Gick knappt och se att de öppnar sig överhuvudtaget. Orkade dock inte justera det nu - får se om jag hinner imorgon innan jag drar till till Stockholm för Lammypub och scooterpremiär. :D :
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

batteri? :grin:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

ja, batteriet skall bara driva parkeringsljus och tuta.

Är det rättkopplat nere i kopplingsplinten ovanpå likriktaren? (där kablarna från motorn kommer)

Oj, justera dina brytare..! Annars kan det hända tråkigheter som hål i kolv och liknande.
0,40mm skall öppningen vara, precis som Vespa och andra fordon
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Får ta och kolla kopplingarna vid likriktaren och se hur det ser ut där.

Jo, fick en smärre chock när jag såg brytarnas inställning. Får väl skatta mig lycklig att inget hänt ännu. Borde kanske kollat dem tidigare... :wink: Får se om jag hinner justera dem efter jobbet. Tur att jag ändå inte tänkt ta Lammyn till Stockholm i eftermiddag!
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Gott att du förmodligen hittat felet.

Ta ändå och fixa till "Mellankopplingen på kopplingsboxen" som Calle nämner i sin länkade PFD-fil.
Jag skarvade ihop kabeln från tändplattan med den från tändspolen och alla konstiga tändnings- och elproblem försvann.
Trodde ett tag att det det var förgasaren som spökade.

Kolla gärna upp så det är ett vettigt tändstift du använder också.

Syns i Örebro!
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Har pillat med brytarna lite här på kvällen...var lite lurigt eftersom de, när jag inspekterade närmare, trots allt verkade öppna sig - men mellan öppningarna i svänghjulet vilket gjorde det svårt att mäta. Har tyvärr ingen svänghjulsavdragare, då jag inte behövt plocka av det ännu, men skall fixa en i helgen för att kunna kolla ordentligt. Upptäckte dessutom att den mindre skruven (antar att det är den som enligt Sticky-boken används för att öppna brytarna vid justering) inte var ordentligt åtdragen utan stod i mittenläge, typ.

Passade även på att byta till ett fräscht tändstift, och nu verkar den starta hur fint som helst även efter en liten provrunda, men det återstår att se hur den beter sig imorgon när jag kan ta en lite längre tur och varmköra den ordentligt. Går den bättre nu ger jag mig på elen igen imorgon kväll...

Popolino: jag kör med B7ES-stift enligt rekommendation, så det borde inte ha något med saken att göra.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Har tagit en rejäl tur och stannat till ett par gånger bara för att testa. Den går betydligt bättre! Ok - fortfarande inget fartmonster (vilket ju inte är att förvänta sig). 80-90 enligt mätaren, men nu pallar den både uppförsbackar och motvind utan några som helst problem! :lol:
Startade på första eller andra kicken vid alla stopp också, även efter att jag varmkört den ordentligt. Skumt, med tanke på hur lite jag gjorde med den egentligen.

Imorgon tar jag en tur med passagerare för att se hur den orkar då. Sedan gäller det som sagt att lösa batterimysteriet också...
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Yes, alles gut! Körde fyra-fem mil och det gick fint. Inga som helst tendenser till ojämn gång, misständning eller startproblem. 70-80 km/h med passagerare - borde väl vara ganska normalt, eller?

Batteriemysteriet är dock fortfarande olöst...får se om jag fixar det imorgon, annars får det vara tills efter Bandits Race i helgen. Känns som om jag klarar mig med dåligt lyse och utan tuta under det.
Post Reply