Min pop -62 har en hemmapulad bromsljuskontakt (från nån´ mc). Jag tänkte byta till korrekt kontakt istället. Hur ska bromsljuskontakten sitta? Var ska kablarna gå? Jag har försökt att hitta bilder på nätet utan att lyckas. Någon som kan förklara eller kanske har en bild?!?
/ Linus
bromsljuskontakt
-
- Nybörjare
Hej!
Bromsljuskontakten sitter bakom själva pedalen och kablarna går in i ett hål bakom kontakten.
Kopplingsschema hittar du här:
http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... 2_VNB5.pdf
Det är en mycket udda koppling av bromsljuset på gamla vespor:
1. Tre blå kablar är ihopkopplade på kopplingsdosan på motorn: Från baklampans övre lamphållare, från en av spolarna på tändplattan och till bromsljuskontakten.
2. Andra sidan av bromsljuskontakten skall ha en svart kabel direkt till jord.
-> Funktionen är den att när lampan inte är tänd så är spolen kortsluten...
-> På grund av detta är det viktigt att du inte har tjockare kablar än 0,75mm²
Se bild nedan...dock är den kontakt du skall ha lite bredare än den på bilden.
/Calle

Bromsljuskontakten sitter bakom själva pedalen och kablarna går in i ett hål bakom kontakten.
Kopplingsschema hittar du här:
http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... 2_VNB5.pdf
Det är en mycket udda koppling av bromsljuset på gamla vespor:
1. Tre blå kablar är ihopkopplade på kopplingsdosan på motorn: Från baklampans övre lamphållare, från en av spolarna på tändplattan och till bromsljuskontakten.
2. Andra sidan av bromsljuskontakten skall ha en svart kabel direkt till jord.
-> Funktionen är den att när lampan inte är tänd så är spolen kortsluten...
-> På grund av detta är det viktigt att du inte har tjockare kablar än 0,75mm²
Se bild nedan...dock är den kontakt du skall ha lite bredare än den på bilden.
/Calle

-
- Nybörjare
Hej Calle,
Tack för snabbt svar!!! Enligt em så ska jag ha denna bromsljuskontakt:
http://www.emscooters.se/webshop/upload/320301(1).jpg
Men den verkar likna den som är på din bild som du säger är för smal. Är det rätt kontakt (på länken ovan), det kanske är så små skillnader att det inte går att jämföra på bilderna?!?
Sätter jag jorden bara till en skruv på b4romsljuskontakten eller ska det dras en kabel till någon gemensam jordpunkt någonstans...?
/ Linus
Tack för snabbt svar!!! Enligt em så ska jag ha denna bromsljuskontakt:
http://www.emscooters.se/webshop/upload/320301(1).jpg
Men den verkar likna den som är på din bild som du säger är för smal. Är det rätt kontakt (på länken ovan), det kanske är så små skillnader att det inte går att jämföra på bilderna?!?
Sätter jag jorden bara till en skruv på b4romsljuskontakten eller ska det dras en kabel till någon gemensam jordpunkt någonstans...?
/ Linus
-
- Nybörjare
Efter att ha jämfört de rester som finns kvar av mitt original elsystem (samt innehållet på tändplattan) med olika kopplingsscheman som finns att få tag i på vespa.dk så har jag kommit fram till att min pop-62 (enligt regpapper) har ett elsystem enligt VNA, inte VNB som man kan tro om man tittar på årsmodeller. Detta betyder att det inte ska sitta något bromsljus, vilket förklarar den hemmagjorda kontakten. Min fråga är nu; måste jag ha bromsljus eller vad säger dom på besiktningen om jag kommer utan (det verkar ju som om det inte har suttit något bromsljus original?)?
/ Linus
/ Linus
f*nns det inget bromsljus när den var ny krävs givetvis inget nu heller. Och det tror jag inte det f*nns på din gamla Pop.
Rent allmänt brukar besiktning av gamla scootrar vara ganska lugna tillställningar. Typ att besiktningsmannen och några till går runt och beundrar den en stund, pliktskyldigast kollar att ramnumret är rätt och att ljuset funkar och sedan godkänner den. Fast det är klart, de finns ju övernitiska grabbar också, även om jag aldrig råkat ut för dem ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Rent allmänt brukar besiktning av gamla scootrar vara ganska lugna tillställningar. Typ att besiktningsmannen och några till går runt och beundrar den en stund, pliktskyldigast kollar att ramnumret är rätt och att ljuset funkar och sedan godkänner den. Fast det är klart, de finns ju övernitiska grabbar också, även om jag aldrig råkat ut för dem ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Nybörjare
-
- Nybörjare