bromsljuskontakt

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Popolino -62
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 18
Joined: Fri 20 May 2005, 11:22
Location: Sweden

bromsljuskontakt

Post by Popolino -62 »

Min pop -62 har en hemmapulad bromsljuskontakt (från nån´ mc). Jag tänkte byta till korrekt kontakt istället. Hur ska bromsljuskontakten sitta? Var ska kablarna gå? Jag har försökt att hitta bilder på nätet utan att lyckas. Någon som kan förklara eller kanske har en bild?!?

/ Linus
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Bromsljuskontakten sitter bakom själva pedalen och kablarna går in i ett hål bakom kontakten.
Kopplingsschema hittar du här:
http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... 2_VNB5.pdf

Det är en mycket udda koppling av bromsljuset på gamla vespor:
1. Tre blå kablar är ihopkopplade på kopplingsdosan på motorn: Från baklampans övre lamphållare, från en av spolarna på tändplattan och till bromsljuskontakten.
2. Andra sidan av bromsljuskontakten skall ha en svart kabel direkt till jord.
-> Funktionen är den att när lampan inte är tänd så är spolen kortsluten...
-> På grund av detta är det viktigt att du inte har tjockare kablar än 0,75mm²

Se bild nedan...dock är den kontakt du skall ha lite bredare än den på bilden.

/Calle
Image
Popolino -62
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 18
Joined: Fri 20 May 2005, 11:22
Location: Sweden

Post by Popolino -62 »

Hej Calle,

Tack för snabbt svar!!! Enligt em så ska jag ha denna bromsljuskontakt:

http://www.emscooters.se/webshop/upload/320301(1).jpg

Men den verkar likna den som är på din bild som du säger är för smal. Är det rätt kontakt (på länken ovan), det kanske är så små skillnader att det inte går att jämföra på bilderna?!?

Sätter jag jorden bara till en skruv på b4romsljuskontakten eller ska det dras en kabel till någon gemensam jordpunkt någonstans...?

/ Linus
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Den kontakten på länken är korrekt! (320301)

Original är bromsljuskontakten jordad uppe i kopplingsboxen ovanför motorn.

VH,
Calle
Popolino -62
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 18
Joined: Fri 20 May 2005, 11:22
Location: Sweden

Post by Popolino -62 »

Efter att ha jämfört de rester som finns kvar av mitt original elsystem (samt innehållet på tändplattan) med olika kopplingsscheman som finns att få tag i på vespa.dk så har jag kommit fram till att min pop-62 (enligt regpapper) har ett elsystem enligt VNA, inte VNB som man kan tro om man tittar på årsmodeller. Detta betyder att det inte ska sitta något bromsljus, vilket förklarar den hemmagjorda kontakten. Min fråga är nu; måste jag ha bromsljus eller vad säger dom på besiktningen om jag kommer utan (det verkar ju som om det inte har suttit något bromsljus original?)?
/ Linus
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

f*nns det inget bromsljus när den var ny krävs givetvis inget nu heller. Och det tror jag inte det f*nns på din gamla Pop.

Rent allmänt brukar besiktning av gamla scootrar vara ganska lugna tillställningar. Typ att besiktningsmannen och några till går runt och beundrar den en stund, pliktskyldigast kollar att ramnumret är rätt och att ljuset funkar och sedan godkänner den. Fast det är klart, de finns ju övernitiska grabbar också, även om jag aldrig råkat ut för dem ...
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Motorcyklar med årsmodell innan 1975 behöver inte ha bromsljus!
(inte heller hastighetsmätare...)

VH,
Calle
Popolino -62
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 18
Joined: Fri 20 May 2005, 11:22
Location: Sweden

Post by Popolino -62 »

Aha, bra, då skippar jag bromsljus! Min hastighetsmätare funkar inte heller, men då är det ingen brådska med detta innan besiktningen!

/ Linus
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej igen!

Om din hastighetsmätare finns men inte fungerar måste du täcka över den på något sätt inför besiktningen, en tejpremsa över räcker!

VH,
Calle
Popolino -62
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 18
Joined: Fri 20 May 2005, 11:22
Location: Sweden

Post by Popolino -62 »

Oj då, bra att veta... det hade inte jag tänkt på! Tack Calle!

/ Linus
Post Reply