Kameraväskor är något som jag har haft mycket bekymmer med genom åren. Jag har ägt minst sju olika kameraväskor och de flesta av dessa har varit totalt misslyckade köp. Det är bara den sist köpta som jag har varit helt nöjd med (se nedan).
För de flesta är det väl så att man börjar med en väska som rymmer den utrustning man har. Sen när man skaffar mer utrustning vill man ha en större väska, som rymmer alla prylarna. Så gjorde även jag och det var mitt första stora misstag. Den nya väskan rymde visserligen alla prylarna men då blev den så tung att jag inte orkade bära den. Den här väskan använde jag bara ett par gånger och den finns fortfarande kvar i källaren, i nära nyskick.
Sedan köpte jag mindre väskor men de var antingen för små eller för tunga eller opraktiska att hantera.
När jag skulle köpa min nuvarande väska var kravet inte bara att den var lagom stor utan också att man måste kunna byta objektiv med väskan hängande över axeln. Ryggsäckar och liknande gick alltså bort.
Tanken med den nya väskan var också att den skulle rymma annat än kamerautrustning. På resor använder jag den som handbagage och då rymmer väskan den fotoutrustning jag behöver på resan plus allt annat sådant som man inte vill lägga i det incheckade bagaget.
När jag går ut på dagsutflykter rymmer väskan en vattenflaska, en frukt, kameran och ett eller två extra objektiv. Den nya väskan är tillverkad av Lowepro och heter Stealth Reporter D200AW. Måtten är ca 30x20x25 cm (bxdxh).
Här är väskan full med fotoutrustning:

Det här finns i väskan på bilden ovan:

Här är utflyktskitet med ett extra objektiv, vattenflaska, frukt, bok mm. Kamerahus med rejält zoomobjektiv får också plats men hänger normalt runt halsen när man ska fota. Kameran får plats med motljusskyddet påsatt åt rätt håll, så det bara är att sticka ned kameran i väskan.

Här är innehållet i utflyktskitet:

Väskan får utan problem plats på Vespans frampakethållare:

Med den här väskan tycker jag att jag har hittat en bra lösning för de flesta situationer. Det gäller helt enkelt att packa väskan med det man tror sig behöva. Man vet att får det plats i väskan så kommer man att orka bära det. Och man frestas inte att ta med mer utrustning än man orkar bära.
De enda nackdelarna är att jag inte har hittat något riktigt smidigt sätt att fästa väskan på Vespans pakethållare och att det inte finns plats för papper/böcker i A4-format (en kartbok till exempel).
/Jörgen