Övningskörning lätt MC
Övningskörning lätt MC
Hejhej alla scooterister,
Jag heter Harald Johansson, är 17 år och bor i Göteborg.
Ingen i min släkt har MC-körkort, vilket gör det svårt för mig att kunna ta det. Jag har precis investerat i en Vespa Popolino och måste nu ta körkort via körskola, något som lär kosta en förmögenhet.
Jag har kört moped sedan 15 års ålder och har även testat att köra vespan på gatan hemma, vilket fungerade finfint.
Är det någon som bor i göteborg som har lust att hjälpa mig ta mitt körkort, övningsköra privat någon gång i veckan exempelvis, jag är villig att betala!
Mvh
Harald Johansson
harald.johansson@samskolan.se
Jag heter Harald Johansson, är 17 år och bor i Göteborg.
Ingen i min släkt har MC-körkort, vilket gör det svårt för mig att kunna ta det. Jag har precis investerat i en Vespa Popolino och måste nu ta körkort via körskola, något som lär kosta en förmögenhet.
Jag har kört moped sedan 15 års ålder och har även testat att köra vespan på gatan hemma, vilket fungerade finfint.
Är det någon som bor i göteborg som har lust att hjälpa mig ta mitt körkort, övningsköra privat någon gång i veckan exempelvis, jag är villig att betala!
Mvh
Harald Johansson
harald.johansson@samskolan.se
Harald - se mej nu inte som nåt slags pessimist här, men:
Privat övningskörning på Vespan ger dej rutin - men inte på den motorcykeltyp som skolan använder vid utbildning resp uppkörning. Och tro mej, det är två skilda världar, rent hanteringsmässigt.
Du *kan* såklart välja att köra upp på din egen hoj, men jag rekommenderar det *inte*, av olika anledningar. Be en körskollärare förklara detaljerna - dom är många, och inte till din fördel.
Privat övningskörning på Vespan må alltså vara kul och ge viss rutin och trafikvana. Se det som en möjlighet att lära dej trafikvett och Vespans unika egenskaper i trafik, men tro inte att du sparar pengar genom att köra privat på en Vespa och på en "normal" hoj på en körskola.
Det finns en risk att du snabbt övar in ett felaktigt beteende (eller flera olika) om du övningskör mycket på Vespa, eftersom den inte är i närheten av en modern MC rent maskinellt.
Det kommer ta längre tid för dej (och körskolan) att rätta till dom här felen än om du enbart kör "riktig" MC = DYRARE än normalt.
Avrådes, alltså.
OM du ska övningsköra privat - se då till att köra på en cykel som är så nära trafikskolehojarma som möjligt maskinellt. Du kommer ändå ha ett helvete att justera din körning mellan dessa två hojar i början.
Vid uppkörningen - där du såklart är supernervös - kan den lilla skillnaden bli det som avgör om du kuggas.
(Sen KAN du köra upp som privatist också, utan inblandning av en körskola alls. Om du gör det kan du lika bra köra upp på din Vespa, risken att du inte fixar det är ändå monumental - eftersom du inte skolats så som Vägverket vill att MC-piloter SKA skolas. Efter fyra-fem såna uppkörningsförsök - med lååång väntetid emellan varje eftersom du är privatist - så är du uppe i samma kostnad som en full (bra) utbildning på en körskola.)
Tänk igen. Fråga folk som klarat sej som körskoleelever resp privatister hur det gick, och vad det kostade. /Richard
Privat övningskörning på Vespan ger dej rutin - men inte på den motorcykeltyp som skolan använder vid utbildning resp uppkörning. Och tro mej, det är två skilda världar, rent hanteringsmässigt.
Du *kan* såklart välja att köra upp på din egen hoj, men jag rekommenderar det *inte*, av olika anledningar. Be en körskollärare förklara detaljerna - dom är många, och inte till din fördel.
Privat övningskörning på Vespan må alltså vara kul och ge viss rutin och trafikvana. Se det som en möjlighet att lära dej trafikvett och Vespans unika egenskaper i trafik, men tro inte att du sparar pengar genom att köra privat på en Vespa och på en "normal" hoj på en körskola.
Det finns en risk att du snabbt övar in ett felaktigt beteende (eller flera olika) om du övningskör mycket på Vespa, eftersom den inte är i närheten av en modern MC rent maskinellt.
Det kommer ta längre tid för dej (och körskolan) att rätta till dom här felen än om du enbart kör "riktig" MC = DYRARE än normalt.
Avrådes, alltså.
OM du ska övningsköra privat - se då till att köra på en cykel som är så nära trafikskolehojarma som möjligt maskinellt. Du kommer ändå ha ett helvete att justera din körning mellan dessa två hojar i början.
Vid uppkörningen - där du såklart är supernervös - kan den lilla skillnaden bli det som avgör om du kuggas.
(Sen KAN du köra upp som privatist också, utan inblandning av en körskola alls. Om du gör det kan du lika bra köra upp på din Vespa, risken att du inte fixar det är ändå monumental - eftersom du inte skolats så som Vägverket vill att MC-piloter SKA skolas. Efter fyra-fem såna uppkörningsförsök - med lååång väntetid emellan varje eftersom du är privatist - så är du uppe i samma kostnad som en full (bra) utbildning på en körskola.)
Tänk igen. Fråga folk som klarat sej som körskoleelever resp privatister hur det gick, och vad det kostade. /Richard
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag övningskörde 1,5 månad privat och tog kortet på första försöket. Tog inte en ENDASTE körlektion på körskola så det går visst om man ser till att ha en privat handledare som kan något om mc-körning. Hade inte heller B-kort innan så hade ingen fördel av det. Öva mycket på konbanorna och läs i boken så går det alldeles utmärkt med få eller inga lektioner om man övar på rätt saker och inte chansar sig fram på saker man är osäker på.
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Marre, vad övningskörde du på resp körde upp på för hoj? Och vad var "1,5 månad" i effektiva timmar?
Och var körde du upp?
(Malmö är bland de svåraste orter man kan ta MC-kort i, visar statistiken)
/R
Och var körde du upp?
(Malmö är bland de svåraste orter man kan ta MC-kort i, visar statistiken)
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Oki, nu pratar vi alltså 6 veckor x säg 4 dar x ett par timmar?
Totalt - och lågt räknat - 50 timmar, cirkus, vilket motsvarar 25 dubbel-lektioner på skola a 900 spänn = 25000 för ett MC-kort. Har du fått dom timmarna gratis har du gjort en bra affär. Grattis!
Ja, jag säger ju inte att det inte går.
Man kan göra det olika svårt för sej, bara.
/R
Totalt - och lågt räknat - 50 timmar, cirkus, vilket motsvarar 25 dubbel-lektioner på skola a 900 spänn = 25000 för ett MC-kort. Har du fått dom timmarna gratis har du gjort en bra affär. Grattis!
Ja, jag säger ju inte att det inte går.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
All inlärning förenklas avsevärt om man är intresserad av att lära sig.
Martin var grymt intresserad av att lära sig att göra rätt och sjukt bra på teorin. Jag har övningskört med flera som inte lärt sig och förstått teorin ordentligt innan och mycket tid och tålamod har slösats då eleven ifrågasatt om någonting verkligen är på det ena eller det andra viset.
Är man bara intresserad av att klara uppkörningen är det säkert svårare som privatist eftersom körskolorna avslöjar vilka som är dom viktigaste sakerna att kunna på uppkörningen och dessutom lägger stor vikt på att lära ut hur man ska köra just i det området uppkörningen är i.
Tar man sitt körkort efter det receptet har man glömt det mesta innan körkortet landat i brevlådan och man spelar antagligen i mittfilssurfarnas lag inom kort.
Om du väljer att övningsköra privat är det alltså en god idé att kunna teorin ordentligt innan. Låt även den du ska köra med fräscha upp sina kunskaper med din bok. Om du kör med någon som inte ens orkar läsa din körkortsbok noga innan ni börjar köra råder jag dig att ta allt denne någon säger med en stor nypa salt.
Tänk åxå på att på uppkörningen är helhetsintrycket väldigt viktigt. Detta blir naturligtvis mycket bättre om du siktat på att lära dig allt och inte bara på att klara uppkörningen.
Som Bluesman säger är Vespan inte riktigt samma grej som en stor och tung motorcykel men du kan absolut öva dina färdigheter i trafiken på den och helt annorlunda kommer inte en lätt mc att kännas. Trafikvana, placering på vägen och trafikregler tex kan du öva på Vespan. Innan du ger dig ut på motorcykel i trafiken är det bäst att ha övat inbromsningar, högfartsbanorna och speciellt lågfartsbanorna till förbannelse.
Jag klarade mitt körkort på andra uppkörningen trots att jag hade samma lärare som Martin.
Martin var grymt intresserad av att lära sig att göra rätt och sjukt bra på teorin. Jag har övningskört med flera som inte lärt sig och förstått teorin ordentligt innan och mycket tid och tålamod har slösats då eleven ifrågasatt om någonting verkligen är på det ena eller det andra viset.
Är man bara intresserad av att klara uppkörningen är det säkert svårare som privatist eftersom körskolorna avslöjar vilka som är dom viktigaste sakerna att kunna på uppkörningen och dessutom lägger stor vikt på att lära ut hur man ska köra just i det området uppkörningen är i.
Tar man sitt körkort efter det receptet har man glömt det mesta innan körkortet landat i brevlådan och man spelar antagligen i mittfilssurfarnas lag inom kort.
Om du väljer att övningsköra privat är det alltså en god idé att kunna teorin ordentligt innan. Låt även den du ska köra med fräscha upp sina kunskaper med din bok. Om du kör med någon som inte ens orkar läsa din körkortsbok noga innan ni börjar köra råder jag dig att ta allt denne någon säger med en stor nypa salt.
Tänk åxå på att på uppkörningen är helhetsintrycket väldigt viktigt. Detta blir naturligtvis mycket bättre om du siktat på att lära dig allt och inte bara på att klara uppkörningen.
Som Bluesman säger är Vespan inte riktigt samma grej som en stor och tung motorcykel men du kan absolut öva dina färdigheter i trafiken på den och helt annorlunda kommer inte en lätt mc att kännas. Trafikvana, placering på vägen och trafikregler tex kan du öva på Vespan. Innan du ger dig ut på motorcykel i trafiken är det bäst att ha övat inbromsningar, högfartsbanorna och speciellt lågfartsbanorna till förbannelse.
Jag klarade mitt körkort på andra uppkörningen trots att jag hade samma lärare som Martin.

/David
Jag tog mitt MC-kort förra sommaren genom körskola. Jag hade aldrig ens kört moped innan så min erfarenhet med hanteringen av MC:n vart ju minst sagt ringa. Totalt gick kalaset på 12000 inklusive allt. Om du är intresserad av ett riktmärke för kostnad.
Det svåra i min mening är inte så mycket att köra i trafiken utan snarare att lära sig den förbannade banan med dess ganska överdrivna situationer och regler (vem släpper inte gasen vid en undanmanöver... av ren reflex?).
Det svåra i min mening är inte så mycket att köra i trafiken utan snarare att lära sig den förbannade banan med dess ganska överdrivna situationer och regler (vem släpper inte gasen vid en undanmanöver... av ren reflex?).
"COOP, YOU REMIND ME TODAY OF A SMALL, MEXICAN CHIWOWWOW."
Jag tog också mitt kort på körskola. Hade kört mycket moped innan, och det hjälpte väl lite grann. Skulle tippa på att det hamnade nånstans runt 10.000 kr (det är länge sen jag tog det så jag kommer inte ihåg exakt kostnad).
Det är väl investerade pengar i att bli en säker förare, om man inte har någon nära vän eller släkting som är väldigt duktig, kan lära ut och dessutom har den tiden att avvara.
Det är väl investerade pengar i att bli en säker förare, om man inte har någon nära vän eller släkting som är väldigt duktig, kan lära ut och dessutom har den tiden att avvara.
2009 Vespa GTS 300 Super
nu var det ju några år sedan man tog körkort men jag hade kört ett par tusen mil Vespa innan uppkörningen (och en hel del motorcross också) och det var närmst en nackdel då man skulle manövrera runt en CB på banan, för inte uppför sig den som de andra tvåhjulingarna man kört.
Körning i trafik kan man ju lätt öva med en Vespa!
Körning i trafik kan man ju lätt öva med en Vespa!
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
ett bra tips är att göra en bana för krypkörning själv att öva på,det är nog det mest svåra tyckte jag ialla fall.Har man möjlighet till det,så är det bäst,där spar man många kronor på trafikskolan.Högfartsövning kan man oxå göra själv.
ett högfartsexempel:

ett högfartsexempel:

Last edited by blizzy on Mon 04 May 2009, 15:34, edited 1 time in total.
http://www.mcannonser.nu/mc-korkort/4-m ... ppkorning/
den e väl komplett?
Finns olika övningar,jag övade på ett,men fick köra upp på ett annat,gick dock bra ändå.
Så tänk på att öva på alla.
den e väl komplett?
Finns olika övningar,jag övade på ett,men fick köra upp på ett annat,gick dock bra ändå.
Så tänk på att öva på alla.
Last edited by blizzy on Mon 04 May 2009, 15:36, edited 1 time in total.
Högfartsprov 2 (fig 6) har jag inte sett användas, resten ser rimligt korrekt och aktuellt ut, även om vissa av måtten verkar skilja sej lite från dom i senaste körkortsboken (har den inte här, kan inte verifiera).
/R
Edit: Blizzy: du visar alltså högfartsbanan, som ska köras i 50km. Bara den sista konen (som du bromsar hårt innan och sedan vänder kring) kan med lite god vilja kallas "krypkörning" - den vändningen ska gå undan, annars kuggas du.
/R
Edit: Blizzy: du visar alltså högfartsbanan, som ska köras i 50km. Bara den sista konen (som du bromsar hårt innan och sedan vänder kring) kan med lite god vilja kallas "krypkörning" - den vändningen ska gå undan, annars kuggas du.

Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Frågade körinstruktören om han kunde applicera höghastighetsprovet (med undanmanöver utan att lätta på gasen) på verkligheten. Dvs. en situation i 50 km i timmen som kräver att du inte släpper på gasen och sen i fortsatt tempo måste göra en slalom direkt efter undanmanövern.. han kunde inte
Svensk byråkrati i ett nötskal det här.. eller som min lärare sa "personen som designade de här testen kör antagligen inte motorcykel själv".

"COOP, YOU REMIND ME TODAY OF A SMALL, MEXICAN CHIWOWWOW."
Högfartsprov version 2 (fig 6 i din länk, Blizzy) är skrotat 2008. Numera gäller ett högfartsprov enligt version 1 och bilden ovan plus ett av de två krypkörningsproven - inspektören väljer vilket det blir.
Plus bromsproven i 70 + 90 km/h (hastigheterna justeras neråt vid regn)
Ang "applicera på verkligheten": det är nog så att högfartsprovet är designat för att visa att föraren inte fegar, kan sin cykels egenskaper och litar på sin förmåga att hantera cykeln - samt att bedöma t ex avstånd vs hastighet. Ett koncentrat av flera olika tester, liksom. Klart att det sammanlagda provet känns orealistiskt. Men det gör väl krypkörningsprovet också - för vem utsätter sej frivilligt för en mc-miljö där man måste ta sej fram på det viset?
Fast: det råder ingen tvekan om att dom som övat krypkörning hanterar långsamma och trånga trafiksituationer bättre än t ex oss gamla uvar som slapp..så visst är det nyttigt.
Men nu avviker vi från ämnet, liksom.
/R
Plus bromsproven i 70 + 90 km/h (hastigheterna justeras neråt vid regn)
Ang "applicera på verkligheten": det är nog så att högfartsprovet är designat för att visa att föraren inte fegar, kan sin cykels egenskaper och litar på sin förmåga att hantera cykeln - samt att bedöma t ex avstånd vs hastighet. Ett koncentrat av flera olika tester, liksom. Klart att det sammanlagda provet känns orealistiskt. Men det gör väl krypkörningsprovet också - för vem utsätter sej frivilligt för en mc-miljö där man måste ta sej fram på det viset?
Fast: det råder ingen tvekan om att dom som övat krypkörning hanterar långsamma och trånga trafiksituationer bättre än t ex oss gamla uvar som slapp..så visst är det nyttigt.
Men nu avviker vi från ämnet, liksom.
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
att hastigheten justeras neråt e inte att ge sig fan på!När jag körde upp och skulle göra bromsprovet i 90 km/h,så vräkte det ner+ att det börja hagla o ch åska,riktigt busväder alltså.Då sa trafikläraren till inspektören att "nu sänker vi väl farten",då sa inspektören:"nej,det e bra att han får känna på sånt här väder oxå,så här e det i verkligheten"Bluesman wrote: Plus bromsproven i 70 + 90 km/h (hastigheterna justeras neråt vid regn)
/R
Körskolorna bara vevar in pengar, milliondollarbusiness utan dess like. Detta lär ju kosta skjortan och en hel sommars arbete... Gäsp.
Jag hittade följande trafikskola: http://10039.str.se/Priser/Priser-A/
De ger ut lektioner för både MC och Lätt MC, i mitt fall Lätt MC (observera att samma priser gäller oavsett MC-klass).
7000:- för 11 lektioner, låter det vettigt? Teorin kan jag låna på biblioteket.
Då ingår hoj vid varje körtillfälle, men hur många lektioner tror ni krävs?
11 Timmar med körskolelärare, hinner de ens gå igenom alla momenten och så på den tiden? Jag vet hur man hanterar handväxel som finns på vespa, men jag tror att det är fotväxlad mc som gäller här.
Harald
Jag hittade följande trafikskola: http://10039.str.se/Priser/Priser-A/
De ger ut lektioner för både MC och Lätt MC, i mitt fall Lätt MC (observera att samma priser gäller oavsett MC-klass).
7000:- för 11 lektioner, låter det vettigt? Teorin kan jag låna på biblioteket.
Då ingår hoj vid varje körtillfälle, men hur många lektioner tror ni krävs?
11 Timmar med körskolelärare, hinner de ens gå igenom alla momenten och så på den tiden? Jag vet hur man hanterar handväxel som finns på vespa, men jag tror att det är fotväxlad mc som gäller här.
Harald
"En lektion" i det här fallet (ovan) är 55min och normalpris är 750 spänn = nästan 14 spänn per minut. Här i Malmö säljs MC-utbildningar nästan enbart i lektioner (som egentligen är dubbellektioner) som varierar mellan 60 och 80, ibland 90 minuter, och de flesta skolor är nog eniga om att det inte är lönt med "enkellektioner".
Såna 80-90-minuters kostar ca 900-950-1000 spänn normalt, och ett "klippkort" gör att lektionspriset hamnar strax över 800:- för 80 min = 10 spänn/minut.
Billigare än ditt exempel, således, som fortfarande kostar ca 13 spänn med rabatt.
På 80 minuter hinner du både bli varm, göra framsteg (och tabbar) och köra dej rejält trött om du är ovan. Har du en bit till närmaste bana (konbana) så har du en transportsträcka dit som du kan ha nytta av som trafikträning, men mindre tid kvar för just bankörningen. 55 minuter kan bli rysligt knappt då. 2 st 55=110 minuter kan däremot bli svårbokat, och du kommer vara helt slut efteråt, åtminstone i början.
Kolla dej omkring. Kolla deras - och andras - rykte, servicenivå, avbokningsvillkor, antal lärare, kör läraren med MC eller bil (oseriöst), svarar dom i telefon/är nåbara, har dom ö h t några tider resp fasta uppkörningstider? Hur många MC-lärare, hur många inskrivna elever just nu? Och hur ser deras facit ut för uppkörningar 2008?
Mycket omkring själva körningen som kan vara värt att shoppa runt lite för och fundera över. Gå på intuition - känner du dej väl omhändertagen så kan det vara värt ett dyrare pris.
/R
Såna 80-90-minuters kostar ca 900-950-1000 spänn normalt, och ett "klippkort" gör att lektionspriset hamnar strax över 800:- för 80 min = 10 spänn/minut.
Billigare än ditt exempel, således, som fortfarande kostar ca 13 spänn med rabatt.
På 80 minuter hinner du både bli varm, göra framsteg (och tabbar) och köra dej rejält trött om du är ovan. Har du en bit till närmaste bana (konbana) så har du en transportsträcka dit som du kan ha nytta av som trafikträning, men mindre tid kvar för just bankörningen. 55 minuter kan bli rysligt knappt då. 2 st 55=110 minuter kan däremot bli svårbokat, och du kommer vara helt slut efteråt, åtminstone i början.
Kolla dej omkring. Kolla deras - och andras - rykte, servicenivå, avbokningsvillkor, antal lärare, kör läraren med MC eller bil (oseriöst), svarar dom i telefon/är nåbara, har dom ö h t några tider resp fasta uppkörningstider? Hur många MC-lärare, hur många inskrivna elever just nu? Och hur ser deras facit ut för uppkörningar 2008?
Mycket omkring själva körningen som kan vara värt att shoppa runt lite för och fundera över. Gå på intuition - känner du dej väl omhändertagen så kan det vara värt ett dyrare pris.
/R
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact: