Val av cylinder
Val av cylinder
Hej!
Nu har jag tagit dom första turerna på min Popolino -61 med GTR motor. Den var stor skillnad mot den gamla Popolinomotorn som jag hade förut. 10" hjulen går mycket stabilare än 8" men tar ju tyvärr bort den fina "looken" med 8" hjul. (funderar på att bygga tillbaka till 8"..)
Jag är dock lite besviken på toppfarten som hamnar straxt under 80km/h.. Käns inte som den orkar riktigt på 4'an. (Kan bero på Popolinoljuddämparen som sitter kvar?)
Nu till min fråga: Jag har för avsikt att åka mycket på denna Vespa och vill ha en tillförlitlig maskin men vill samtidigt att ha en högra toppfart. Jag har redan beställt ett Malossi förgasrkit med reed från SIP http://www.sip-scootershop.com/Products ... +PXT5.aspx. Frågan är vilken cylinder man ska välja, funderar på Olympia 177cc http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 35&kId=635, Malossi 166cc http://www.sip-scootershop.com/Products ... LOSSI.aspx, eller Polini 177 http://www.sip-scootershop.com/Products ... OLINI.aspx .
Avgassystem tänkte jag försöka mig på att snickra ett själv med hjälp av lite program..
Vad tror ni skulle vara lämplig cylinder som har bra hållbarhet utan att man får skruva varje gång man kört och byta delar en gång i kvarten?
Nu har jag tagit dom första turerna på min Popolino -61 med GTR motor. Den var stor skillnad mot den gamla Popolinomotorn som jag hade förut. 10" hjulen går mycket stabilare än 8" men tar ju tyvärr bort den fina "looken" med 8" hjul. (funderar på att bygga tillbaka till 8"..)
Jag är dock lite besviken på toppfarten som hamnar straxt under 80km/h.. Käns inte som den orkar riktigt på 4'an. (Kan bero på Popolinoljuddämparen som sitter kvar?)
Nu till min fråga: Jag har för avsikt att åka mycket på denna Vespa och vill ha en tillförlitlig maskin men vill samtidigt att ha en högra toppfart. Jag har redan beställt ett Malossi förgasrkit med reed från SIP http://www.sip-scootershop.com/Products ... +PXT5.aspx. Frågan är vilken cylinder man ska välja, funderar på Olympia 177cc http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 35&kId=635, Malossi 166cc http://www.sip-scootershop.com/Products ... LOSSI.aspx, eller Polini 177 http://www.sip-scootershop.com/Products ... OLINI.aspx .
Avgassystem tänkte jag försöka mig på att snickra ett själv med hjälp av lite program..
Vad tror ni skulle vara lämplig cylinder som har bra hållbarhet utan att man får skruva varje gång man kört och byta delar en gång i kvarten?
Jag skulle utan tvekan säga Malossi 166. Har haft alla tre, och Malossin är den med absolut bäst konstruktion och hållbarhet. Polinin slet ut sina kolvringar på drygt en säsong vilket ledde till kolvras. Malossin är inne på sin fjärde säsong nu, still going strong.
Men, som amerikanerna säger: Your milage may vary.
/G
Men, som amerikanerna säger: Your milage may vary.
/G
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Misstänkte nog att den skulle vara ett bra köp. Beställde en idagHedge wrote:Jag skulle utan tvekan säga Malossi 166. Har haft alla tre, och Malossin är den med absolut bäst konstruktion och hållbarhet. Polinin slet ut sina kolvringar på drygt en säsong vilket ledde till kolvras. Malossin är inne på sin fjärde säsong nu, still going strong.
Men, som amerikanerna säger: Your milage may vary.
/G

Tack för din åsikt!
Helgen räddad

Reed-valve carburator kit Malossi PHB 30mm

Malossi 166cc
Lite helgjobb väntar....

Re: Helgen räddad
Skippa kopparpackningen i toppen om du vill ha ett vettigt squish bara. Med den på så får man typ 2mm i squish, utan hamnar man på 1.1-1.2. Oringen som sitter i toppen räcker alldeles utmärkt för att få det tätt.
Och: Glöm för allt i världen inte att loctita skruven som sitter inuti insuget (den lilla försänkta insexan). Du kan säkert själv räkna ut vad som händer om den vibbar loss och trillar ner i vevhuset...
Malossin är ganska högt portad, så ska du köpa ett blås till den för att få ut all effekt, sikta på ett högvarvigt. Själv har jag testat både JL Right Hand och PM Evo 24, tycker PM'et funkar bäst av dom två. Det finns ett Zirri-blås till PX125 som tydligen ska funka dunder med 166-cylindern, har aldrig testat själv så jag vet inte om det stämmer. Med det sagt, har pendlat med min hoj kittad med orginalblås, och den är hyfsat pigg även med det på. Kändes som en stark 200.
Mvh
Guran
Och: Glöm för allt i världen inte att loctita skruven som sitter inuti insuget (den lilla försänkta insexan). Du kan säkert själv räkna ut vad som händer om den vibbar loss och trillar ner i vevhuset...
Malossin är ganska högt portad, så ska du köpa ett blås till den för att få ut all effekt, sikta på ett högvarvigt. Själv har jag testat både JL Right Hand och PM Evo 24, tycker PM'et funkar bäst av dom två. Det finns ett Zirri-blås till PX125 som tydligen ska funka dunder med 166-cylindern, har aldrig testat själv så jag vet inte om det stämmer. Med det sagt, har pendlat med min hoj kittad med orginalblås, och den är hyfsat pigg även med det på. Kändes som en stark 200.
Mvh
Guran
Svennas wrote: Reed-valve carburator kit Malossi PHB 30mm
Malossi 166cc
Lite helgjobb väntar....
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Kopparringen bortplockad idag.
Jodå, jag hade loctite på skruven när jag monterade den, det såg lite otäckt ut annars..
Ska titta vidare på avgas snart.
Tyvärr får jag inte snurr på maskinen efter monteringen. Den gick igång först och gick i ca 10 sek för att sedan tvärdö (verkade som tändningen lade av). Hade dock gnista när jag kollade. När jag sedan höll på att kicka så sköt den i avgaset, rejäla smällar var det. Dubbelkollade tändningen (ej med stroboskop) som stod på ca 18grader så den borde ju inte skjuta. Har sedan bytt brytare, konding och dubbelkollat tändningen igen. Allt står rätt. Kan spolen ha gått tror du och ger gnistor som den vill..... hmmm
Jodå, jag hade loctite på skruven när jag monterade den, det såg lite otäckt ut annars..

Ska titta vidare på avgas snart.
Tyvärr får jag inte snurr på maskinen efter monteringen. Den gick igång först och gick i ca 10 sek för att sedan tvärdö (verkade som tändningen lade av). Hade dock gnista när jag kollade. När jag sedan höll på att kicka så sköt den i avgaset, rejäla smällar var det. Dubbelkollade tändningen (ej med stroboskop) som stod på ca 18grader så den borde ju inte skjuta. Har sedan bytt brytare, konding och dubbelkollat tändningen igen. Allt står rätt. Kan spolen ha gått tror du och ger gnistor som den vill..... hmmm
Bara för att vara grundlig: du har kollat att kolven är rättvänd va?
/G
/G
Svennas wrote:Kopparringen bortplockad idag.
Jodå, jag hade loctite på skruven när jag monterade den, det såg lite otäckt ut annars..
Ska titta vidare på avgas snart.
Tyvärr får jag inte snurr på maskinen efter monteringen. Den gick igång först och gick i ca 10 sek för att sedan tvärdö (verkade som tändningen lade av). Hade dock gnista när jag kollade. När jag sedan höll på att kicka så sköt den i avgaset, rejäla smällar var det. Dubbelkollade tändningen (ej med stroboskop) som stod på ca 18grader så den borde ju inte skjuta. Har sedan bytt brytare, konding och dubbelkollat tändningen igen. Allt står rätt. Kan spolen ha gått tror du och ger gnistor som den vill..... hmmm
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Kolla att inte svänghjulet har släppt och roterat på axeln. Det kan ge dom symptom du beskriver. Ta av det, och kolla att krysskilen är hel och fin. Passa på att kolla att tändplattan sitter som den ska. Dubbelkolla tändinställningen, MED strob.
Nästa steg borde vara att kolla/rengöra förgasaren.
/G
Nästa steg borde vara att kolla/rengöra förgasaren.
/G
Svennas wrote:Nu har jag kollat att kolven sitter åt rätt håll.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Har haft av svänghjulet, kollat kilen osv flera ggr. Lossat/dragit dit tändplattan och kännt så den sitter så den ska, kollat brytaravstånd, att kablar ser hela och fina ut. Kollat kopplingsplinten på motorn.
Men i eftermiddags när jag skulle kolla med Strob så fick jag ingen gnista alls när jag kickade förutom precis när motorn stannar och "slår" tillbaka en liten bit. Hmmm.
Ska riva ner allt imorgon igen och mäta spolarna och kolla kondensatorn mm.
Men i eftermiddags när jag skulle kolla med Strob så fick jag ingen gnista alls när jag kickade förutom precis när motorn stannar och "slår" tillbaka en liten bit. Hmmm.
Ska riva ner allt imorgon igen och mäta spolarna och kolla kondensatorn mm.
Har haft isär hela plattan igen. Kollat kablar och dragit anslutningarna lite. Nu har jag fin gnista med stiftet löst, det blir signal på stroblampan också. Men när jag monterar stiftet så försvinner signalen till stroblampan och förmodligen också till stiftet. Verkar som den inte orkar ge gnista med kompressionen? Testade med en ny spole till min touring -57 som jag hade liggandes men det är samma sak med den.
Jag har beställt yttre från Em idag. Och inre om dom har. Passade på att ta konding och brytare också.
Tog en sån där ersättningsspole som ska ge bättre gnista. Får se om den orkar.
Jag har beställt yttre från Em idag. Och inre om dom har. Passade på att ta konding och brytare också.
Tog en sån där ersättningsspole som ska ge bättre gnista. Får se om den orkar.
Problemet löst. Det var ytterspolen och tändhatten som bråkade. Provade med ny ytterspole först, samma problem med att gnistan försvann med monterat stift. Fin gnista med löst stift. Bytte tändhatten också och då funkade allt som det skulle. Nyfiken som jag var testade jag med ny tändhatt och gamla spolen också men det funkade inte.
Ny ytterspole och tändhatt var alltså receptet.

Ny ytterspole och tändhatt var alltså receptet.
