Martin O wrote:
Peter Sundfeldt, känd från Motorjournalen hade kört ner från Göteborg på sin Stella. En mycket sympatisk herre med en D2X om halsen.
Italiensk Vespa, Tillverkad i Indien, Exporterad till USA med varumärket Stella och importerad till Sverige. Reportage om Stellan kan du se här:
http://kanalnio.se/web/kanalnio/program ... 1507/none/
Tack för det omdömet, och för länken! Japp, det går ju att ha en tung kamera om halsen när man kör scooter. Upprätt körställning, jajemen!
Edit: Lägger in alla bilder här ändå, det där med flickr.com-länken var inget kul... Laddade upp bilder från dagens Göteborgspremiär och då hamnade de i samma "photostream". Och det vill man ju inte.
Yahoo, jodå, så att...

Nationellt släktskap, om än på omvägar över Indien och och Amerika.

Stella och jag besökte en italiensk fordonsträff på Skottorps slott på vår väg ned till Malmö och Lund.

Mycket kul att titta på, mmh, Alfasud, eller?

Vespa Club Lund och Lambretta Club Malmö lägger ut texten på Stortorget i Malmö. I bakgrunden dunkar 1:a maj-trummorna, ivriga på att få börja gå.

Tröjutförsäljning från Svenska Scooterklubben. Övertygande säljare till vänster och resterande är spekulanter.

Fria ytor och fräcka väskor.

Lambretta-pappa(?) och brännbolls-chef.

De små vägarna från Malmö till Lund, de finns, men det vill till att ha bra lokalkännedom för att hitta rätt.

Stilfull pose och rätt kläder, Ystad-Jens blev snabbt en övertygad sccoterist.

Med pappa på något som kallas ride-out, och dom gör det alltid på en massa torg!

Jens på original-Touring känner sig upprymd. Han står ju bredvid en rejsig (Sprint, SS eller så?) med fräckt startnummer och snygg lack!

På väg mot ett torg i Lund mittemot stationen. Stationstorget. kanske?

Innan EU-medlemskap och allt och alla som ska ha tillägget Euro- på sitt företag, organistation eller event, då..., då fanns det riktiga Europa-märken.

Orörd Touring 62 med emfas på just orörd.
Och den har ju skylt!

Team Gulf Sweden, hårdare än så blir det inte.

Henrik Börjesson lägger upp frågeprylarna. Växelkors här och tändningslås där, men till vilken?

Den är från '02, det ser jag ju på skylten!

Och där går starten!

Scooterboyz sans frontiers.

Rak i ryggen längs Lundagatorna på GS:en med introduktionsfärgen på första Volvo C70. Den med Helgonet-ambitioner, men som blev en riktig Cliff Barnes-bil. En loser-bil, alltså. Men saffransgul... cool färg.

In i tunnelmörkret, notera mannen i med Tommy-hjälmen i spegeln.

Stopp, stanna... nähä, där kommer dom. Är alla me', eller...?

Dagens snyggaste shades, bästa färgen för kontrasten i pisten. Så även på scooter-vägen.

Scooter-babe på PX med fräsig British Airways-väska.

Rally 200 och av de sist sålda PX200 i Sverige upp genom körsbärs(?)-allén.

Yo, man! Going places? Yeah, Mårten-motherfucking-torget!

Parken vad-den-nu-heter i Lunds nordvästra hörn blev vacker fond för brännbolls-derby, föda i gräset och viktiga däcksparkar-samtal.

Och rätt svar på alla frågor...

Olja ja, nu ska vi se... Vad sa du? Klockor, också? Aha, Lambretta-klockor, äntligen vann jag!!! Vinnaren av de kluriga del(!)-frågorna visar äkta klock-glädje. Pojkarna i bakgrunden undrar avundsjukt, men konstaterar att jämställdheten har kommit längre på scooterscenen än i andra fordonshobbyläger.

Lambretta-klocka även till andrapristagaren. Hon visar var kunnandet finns och hur fint den där klockan passar på armen.
Gulf-olja, fränt att köra på. Tänk, att de mackarna och märket fanns. Och med klibba (dekal, alltså, de säger så i Skåne) i handen, dessutom.

Miles-mätaren är störst, man får titta noggrant för att se km/h.

Hallandsåsen vid horisonten, har just passerat Ängelholms flygplats.

Mörkt visir är ett måste på soldagar, men det är det där med kvällskörning. Jobbigt när man glömt att lägga klarglas-visiret i väskan...!

Kylan sätter in strax innan Hallandsåsen, vid Margeretorp. Underställ på, men vad hjälper det? Kallt hela vägen till nattvila i Ugglarp, söder om Falkenberg.
Åkte från Lund vid 1800-tiden och sällskapade trevligt och vägfinnande med tre Helsingborgs-scooterister, de med King-märket. Blev till och med visad ut ur stan, innan vägvisaren vände och pekade mig åt rätt riktning. Vid Fleninge-korset, raka vägen norrut mot Hasslarp, Strövelstorp, Ängelholm och Margeretetorp. Inte en meter motorväg. Här hittar jag, men småvägarna söder om Helsingborg är knivigare.
Strax före 2100 ankom jag till lantstället söder om Falkenberg och satt en bra stund framför brasan och tinade upp. Med understället på...
I dag lördag for jag upp till Göteborg efter lite vårstök runt sommarhuset. Det blev sent och kallt igen, det märks att det trots allt är tidigt på våren. Men det var en förbannat trevligt lång inkörningstur för Malossi-installationen i Stellan, fram och tillbaks till Skåne. Premiär, som sagt!