Meck med ET3 banan

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
anders2011
Lärling
Lärling

Meck med ET3 banan

Post by anders2011 »

Har just satt på en et3 banan ljuddämpare på min lätt trimmade primavera. Är grymt nöjd men undrar lite om det finns några bra tips på hur man kan komma åt bakhjulet utan att demontera hela motorn...

Jag kan inte ta av (eller ens dra åt) hjulet utan att ta av dämparen och jag kan inte ta av dämparen utan att ta av hjulet... Jag monterade allt när motorn var avplockad.

Det måste finnas några bra genvägar?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Om du släpper lite på bulten på svingen så kan du vika ut ljuddämparen.
Det är i allafall tanken.

Vissa eftermarknadsljuddämpare är dock inte konstruerade så att du kan vika ut ljuddämparen.
Ibland får man ta av stötdamparbulten så att motorn kommer ner lite och ibland även gasaren så att man kan svänga ut motorn ännu mer.

/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Jag försår inte riktigt vad du menar med att vika ut. Jag har en sito plus och den har en led vid svingen. För att kunna vrida där så måste jag dock lossa bultarna till kröken (vilket går men är krångligt).

Jag har lossat bultarna men jag tyckte inte att jag kunde vrida den på något sätt för att komma åt (den går ju upp eller ner men den kom aldrig ut vägen för däcket).

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Jo..om du nästan lägger moppen ner på höger sida. Då får du den frigång du behöver. Trist och bökigt.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Bananen lät iaf fint när du blåste förbi i ytterfilen på ringvägen igår!
/David
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Är det inte detta som är det roligaste med smallframes, att man inte kommer åt alls nånstans? :/
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

När jag i söndags fick punka igen! bytte jag de två M8 skruv som man så svårt kommer åt mot insex skruv, med en lång insexnyckel gärna med kula ängst ut så kan man lätt skruva de där jobbiga skruven.

Nu ska jag bara ta med en sån insex och en 17 mm blocknyckel och jag kan byta till reservhjulet längs vägen!

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

marre wrote:Är det inte detta som är det roligaste med smallframes, att man inte kommer åt alls nånstans?
Så sant, så sant...

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

mavio wrote:Bananen lät iaf fint när du blåste förbi i ytterfilen på ringvägen igår!
:-) Ja den låter som en liten trimmad moppe och går mycket bättre än vad jag hoppades på, och då har jag ju inte ens fått gasa på ordentligt ännu.
aryan wrote:När jag i söndags fick punka igen! bytte jag de två M8 skruv som man så svårt kommer åt mot insex skruv, med en lång insexnyckel gärna med kula längst ut så kan man lätt skruva de där jobbiga skruven.
Låter som ett bra tips, det ska jag också göra.
marre wrote:Är det inte detta som är det roligaste med smallframes, att man inte kommer åt alls nånstans? :/
Mm, väldigt roligt. Det är dags att gå igenom och efterdra allt och kontrollera men för att komma åt allt behöver jag i princip demontera hela motorn...

I vilket fall som helst är jag sjukt nöjd med min lätta trimmning och kan verkligen rekommendera den till alla primaveraägare som inte har lust att byta till en race-vev.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

anders2011 wrote:
mavio wrote:Bananen lät iaf fint när du blåste förbi i ytterfilen på ringvägen igår!
:-) Ja den låter som en liten trimmad moppe och går mycket bättre än vad jag hoppades på, och då har jag ju inte ens fått gasa på ordentligt ännu.
aryan wrote:När jag i söndags fick punka igen! bytte jag de två M8 skruv som man så svårt kommer åt mot insex skruv, med en lång insexnyckel gärna med kula längst ut så kan man lätt skruva de där jobbiga skruven.
Låter som ett bra tips, det ska jag också göra.
marre wrote:Är det inte detta som är det roligaste med smallframes, att man inte kommer åt alls nånstans? :/
Mm, väldigt roligt. Det är dags att gå igenom och efterdra allt och kontrollera men för att komma åt allt behöver jag i princip demontera hela motorn...

I vilket fall som helst är jag sjukt nöjd med min lätta trimmning och kan verkligen rekommendera den till alla primaveraägare som inte har lust att byta till en race-vev.

//Anders
Du behöver inte efterdra om du drar det ordentligt från början, bultar till en cylinder ex ska inte "sätta sig" dom ska va i hårt spänn redan från början..
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

marre wrote:Du behöver inte efterdra om du drar det ordentligt från början, bultar till en cylinder ex ska inte "sätta sig" dom ska va i hårt spänn redan från början..
Det handlar nog mer om att kontrollera så att allt sitter bra än att efterdra. Jag kanske är lite väl försiktig men nu har jag kört ca 50 km och då skulle det kännas bra att göra en liten kontroll. Cylindern är jag inte orolig för utan det är mer ljuddämparen, bakhjulet och svänghjulet...

Hade tagit 5 minuter på en vanlig vespa men nu blir det nog en helkväll...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Hmm. Varför ska du ens tycka att det är nödvändigt att kolla nåt av detta?

Svänghjulet sitter fast så länge din tändning funkar bra och det inte skramlar/tjuter viner från den sidan motorn.
Bakhjulet sitter där det sitter om du dragit det tillräckligt och satt en saxpinne i axeln. För inte spårar väl bakhjulet snett eller vinglar i kurvorna?
Ljuddämparen lär du väl höra om den börjar läcka/skramla?

Relax, buddy. Bara kör! Håll koll på läckage, det räcker långt.
Ha med dej justeringsverktyg till koppling/växelvajrar plus en tändstiftsnyckel dom närmaste 20 milen, sen kan du lämna dom hemma också.

/R (som just sparat in en helkväll åt dej) :grin:
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

du får strammet hjulboltene med eksosen på, hvis du bruker fastnøkkel og har den aktuelle hjulbolten i nederste posisjon ;)
1976 Vespa 50s
Post Reply