P200E som inte vill starta när den är varm?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Psychobilly
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Mon 27 Apr 2009, 20:52

P200E som inte vill starta när den är varm?

Post by Psychobilly »

Har precis skaffar en Vespa P200E 1983 som jag tänkte köra på under tiden jag renoverar min Lambretta. Men den bråkar med mej....
Den startar på första kicken när den är kall men vägrar när den är varm.
Det känns som den blir sur....när jag tar bort locket till förgasaren/ luftfiltret och sätter dit det igen så hoppar den igång och går bra tills jag stannar den igen.
Jag kan inte mycket om motorer i allmänhet och är kass på förgasare i synnerhet.
Var ska jag börja? :?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Läckande flotörnål? :sad:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

När du skall stänga av motorn stäng först bensinkran sedan tändningen, prova om det hjälper. :smile:
Psychobilly
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Mon 27 Apr 2009, 20:52

Post by Psychobilly »

Jag testade att stänga av bensinkranen först men det funkade inte ändå... men jag ska testa en gång till imorgon.
Jag vill inte skruva för mycket på förgasaren när jag inte vet vad jag gör...men hur kollar jag flotörnålen? :sad:

... jag har beställt en mek. handbok så jag ska försöka läsa på lite också.. 8)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

det kan vara tändningsrelaterat också.
Om tändningen är svag kan det hjälpa med mer luft.

Testa att byta stift och/eller slå ihop gapet lite.

Om tändspolen är sliten kan den funka dåligt när den är varm också. Men den är dyr att byta...

Om gasaren är sliten kan den vara dålig på att fungera bra på låga varvtal.

Det kan också vara vevhuskompet som är dåligt, ibland visar det sig under varmstart.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Psychobilly wrote:Jag testade att stänga av bensinkranen först men det funkade inte ändå... men jag ska testa en gång till imorgon.
Jag vill inte skruva för mycket på förgasaren när jag inte vet vad jag gör...men hur kollar jag flotörnålen? :sad:

... jag har beställt en mek. handbok så jag ska försöka läsa på lite också.. 8)
Det kan vara klurigt att testa flottörnålen då det kan vara mycket annat som splear in. Men testa frittes tips men testa också att stänga av kranen och sedan köra förgasaren tom innan du stänger av motorn.

Du ser på nålen om den är sliten, den skall vara helt jämn i gummit, om det börjat bildas en ring i gummit kan den täta dåligt.

Du hittar flottörnålen i flottörhuset, ta av den så här:

ta av luftfiltret (det kan du redan ju ;) )
skruva loss bensinslangens infärstning (bult med 10mm huvud)
skruva av flottörlocket (2st bultar med 8mm huvud)
lyft upp flottörlocket
tryck ur sprinten som håller flottören (gör inte av med den)
nu kan du lyfta ur flottören och kika på flottörnålen
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Psychobilly
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Mon 27 Apr 2009, 20:52

Post by Psychobilly »

Tack för alla tipsen...jag börjar med att byta tändstift, sedan ska jag dra i de andra trådarna.
Håll tummarna så återkommer jag med lägesrapport.

Tack så länge
Psychobilly
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Mon 27 Apr 2009, 20:52

Post by Psychobilly »

Bytte tändstift och det hjälpte faktiskt...
Dock får jag inte till tomgången nu... den dör så fort jag släpper gasen eller varvar som bara den när jag försöker skruva upp den...och ibland bara för att krångla till det lite extra så går den bra korta stunder utan att jag rör nåt??? :roll:
Post Reply