Framhjulslager och sving på PX200/125

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Framhjulslager och sving på PX200/125

Post by henrikborjeson »

Hej

Efter besiktning och anmärkning på framhjulslagret trodde jag efter att ha bytt både nållagret och kullagret i bromstrumman att det skulle vara frid och fröjd. Men inte då! Framhjulet väsnas precis lika mycket fortfarande och jag börjar misstänka slitbanan på axeln eftersom den har oxidspår efter rullar (förmodligen har vespan stått länge med dåligt smorda lager)

Är det någon som testat att bara polera upp axeln alternativt att sätta på någon tunn metallgördel? En ny axel kostar 350:- så det är hanterligt men det vore trevligt att minska mekandet.

För övrigt tyker jag det är en tveksam konstruktion att inte man byter båda slitytorna i lagren - som på de gamla modellerna där nya lager ger ett helt tyst framhjulsrull. Dessutom är nållagret glappigt och inte ens på min PX200 där jag bytte hela svingen är det helt tajt.

Dessutom - kan man byta gummiringarna runt framsvinglagret utan att demontera hela svingen? ringarna börjar spricka och skulle behöva bytas innan lagret fylls med grus och vatten. Skulle behöva någon delbar O-ring...

mvh/HB
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej Henrik,

PX låter alltid i framhjulslagret då det löper direkt mot axeln som sitter direkt på gaffeln där det sitter en framskärm i plåt.
Även med ny axel och nya lager låter det.

Men om du har spår på axeln borde du garanterat byta den, det är ändå framjulslagret vi pratar om, farligt farligt om det blir problem.

VH/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Skaffade en ny framaxel men blev förvånad över att den var så hård att få på plats. När för mycket bankande skadade splinsen, stackade jag upp med gamla kullager och drog den på plats med axelmutter - CRACK!!

Den nya axeln saknade koning i delen mot bakplattan (märkte jag sen) och knäckte hela svingen mitt itu när den drogs på plats - fan fan fan och fan en gång till till mecur som inte kan planka piaggiodelar ordentligt (och till mig som inte kollade :-( För en gångs skull ska jag faktiskt reklamera delen.

Hursom - tänkte byta hela gaffeln eftersom svingen var trött också. Men min gaffel verkar vara en hybrid med 20mm utgående axel men med tändningslåset i styrhuvudet. Passar en vanlig PX lusso axel eller måste man antingen fräsa spår eller byta till 16mm trumma - eller i alla fall 16mm lager i bakplatta och trumma?

mvh/HB
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

...på Scootercity slutade/vägrade vi byta framaxel på grund av att det tog så otroligt lång tid och ofta resulterade i just det du upplevt.

Skumt med din gaffel, har du den nya 'flytande' bromshävarmen eller är det den gamla också?
Vilken årsmodell är det?

(av rent intresse, frågan om inte den nya gafeln kan användas rakt i och du kan hitta en position att låsa? Spåret i de gamla gafflarna är annars lätta at ta upp och det behöver ju inte vara snyggt)
Mina scootrar:
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

calle wrote:...på Scootercity slutade/vägrade vi byta framaxel på grund av att det tog så otroligt lång tid och ofta resulterade i just det du upplevt.

Skumt med din gaffel, har du den nya 'flytande' bromshävarmen eller är det den gamla också?
Vilken årsmodell är det?

(av rent intresse, frågan om inte den nya gafeln kan användas rakt i och du kan hitta en position att låsa? Spåret i de gamla gafflarna är annars lätta at ta upp och det behöver ju inte vara snyggt)
Det är en 83:a, SIP kallar gaffeln för typ2 och jag vet inte riktigt vad du menar med "flytande" bromshävarm...Det ser ut som på gamla Touring med en muttar som klämmer wiren och en led som sitter länds ut på bromsarmen. Det är inte typen med gängad skruv längs ut på wiren.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Flytande...kanske borde jag kallat den 'självjusternade'?
En lösning som kom på de nyare PX där hävarmen själv kan centrera sig i bästa läge istället för att vara helt fast.
Mina scootrar:
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

calle wrote:Flytande...kanske borde jag kallat den 'självjusternade'?
En lösning som kom på de nyare PX där hävarmen själv kan centrera sig i bästa läge istället för att vara helt fast.
OK, tror jag vet vilken du menar men jag har den gamla modellen där man måste byta beläggen i förtid eftersom armvinkeln blir kass när beläggen slits.

mvh/HB
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

henrikborjeson wrote:
OK, tror jag vet vilken du menar men jag har den gamla modellen där man måste byta beläggen i förtid eftersom armvinkeln blir kass när beläggen slits.

mvh/HB
Skum gaffel du verkar ha, men 83 är ju en mellanmodell innan den blev helt PX. Trodde alla 20mm var av den nyare modellen.
Mina scootrar:
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

calle wrote:
henrikborjeson wrote:

mvh/HB
Skum gaffel du verkar ha, men 83 är ju en mellanmodell innan den blev helt PX. Trodde alla 20mm var av den nyare modellen.
Trodde jag också, men tydligen bytte man till 20mm innan man bytte till tändlås i gaffelröret. Hade själv inte sett denna variant förr. Beställde en ny sving + lager så det blir helgjobb.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Så här kan det se ut när man får konstiga grejor, Lägg märke till a) att orginalaxeln överst har en kona 1/4 in och b) effekten av mina brutala hammarslag :-). Det syns inte på bilden men spåret för låsringen sitter inte heller riktigt rätt.

Image

/HB
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Du tror inte att det möjligtvis är fel modell på axeln om du bankar så splinsen ser ut som en broccoli??
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

marre wrote:Du tror inte att det möjligtvis är fel modell på axeln om du bankar så splinsen ser ut som en broccoli??
Jo - nu ;-)

Då tyckte jag att det var skit ihop om splinsen defomerades eftersom det ändå satt en kåpa utanför och axeln skulle "bara" in 2mm till för att få på låsringen. Egentligen tur att svingen sprack nu och inte på i en vägbula i 70km/h.

Men SCK kommer kanske att hävda "malpractice"...

/HB
PS läxa, montera aldrig en motordel utan att först kolla att den är helt identisk med den du tog bort.
Post Reply