Tändningsbekymmer på PX200E
-
- Drömmare
Tändningsbekymmer på PX200E
Min kära vespa hade en trög höst med en massa stopp. Jag bytte ut tändspolen, tändkabel och tändhatt/stift. Glad i hågen hoppade den igång på första kicken och allt var frid och fröjd några kilometer innan det blev ett nytt tvärstopp. Nu verkar det vara något paj för när jag mäter den gula(vita) och gröna på tändspolen så visar den nu kring 560 och vad jag har förstått så skall det ligga plus minus 20 på 500. Är jag felet på spåret? Har även mätt upp kablarna från tändningslåset och de är OK.
-
- Drömmare
röda är då okej, se också efter att mätvärdet är helt stabilt, om det fladdrar är något galet. den röda kommer från pickupen som ger tändtidpunkten.
570 ohm från den gröna låter högt, den gröna är matarspolen till tändningen, sitter monterad på matarspolen som alltså är den som ger kraften.
Om den gröna spolen är kass får du ingen som helst gnista. Men kontrollerad den gröna kabeln hela vägen ifrån matarspolen till tändspolen och jordpunkten på tändplattan.
Se också här om mätvärdet är helt stabilt, om inte dålig kontakt eller kass spole.
Det sitter ingen kondensator på tändplattan.
VH/Calle
570 ohm från den gröna låter högt, den gröna är matarspolen till tändningen, sitter monterad på matarspolen som alltså är den som ger kraften.
Om den gröna spolen är kass får du ingen som helst gnista. Men kontrollerad den gröna kabeln hela vägen ifrån matarspolen till tändspolen och jordpunkten på tändplattan.
Se också här om mätvärdet är helt stabilt, om inte dålig kontakt eller kass spole.
Det sitter ingen kondensator på tändplattan.
VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra