Att tänka på inför köp
Att tänka på inför köp
Hej!
Vänder mig till er för att få lite goda råd och lugna mina nerver. Jag är otroligt lockad av att köpa en vespa 50 och har nu kanske en på gång. Jag är färsk när det gäller att meka med motorer även om jag är händig.
Vad är värt att tänka på när man köper en begagnad vespa och vad är rimligt att klara av att fixa själv när man är ny i gemet??
Alla råd mottages tacksamt!
Vänder mig till er för att få lite goda råd och lugna mina nerver. Jag är otroligt lockad av att köpa en vespa 50 och har nu kanske en på gång. Jag är färsk när det gäller att meka med motorer även om jag är händig.
Vad är värt att tänka på när man köper en begagnad vespa och vad är rimligt att klara av att fixa själv när man är ny i gemet??
Alla råd mottages tacksamt!
Oj, det här är inte lätt att svara på. Men här är ett försök (trots att jag vet att det nyligen fanns en tråd om detta - jag hittar bar ainte länken):
Väg priset mot dina förväntningar! En V50 som är riktigt billig (typ kring 2-3000:- ) ska du kanske inte ha så höga krav på när det gäller motor, rost och allmänt mekaniskt skick..
Ha i varje fall följande i åtanke (andra kommer säkert att fylla på här vartefter):
En svensksåld orörd V50 är nåt av det slöaste som finns, ha det i minnet.
Starta den, kolla om den håller tomgångsvarvet och svarar nåtsånär villigt på gas utan choke. Återgår den till tomgång? Bra.
Kolla att växlarna går i nåtsånär smidigt, och inte hoppar ur under körning.
Rosthål finns oftast i bakändan av fotplattorna. Allvarlig rost undertill kan betyda att du behöver byta tvärstagen under golvet.
Påstår säljaren att den är trimmad/"öppnad" så passar du på att fråga vad som mer är bytt förutom veven - ramlager, packboxar, packningar, munstycken, primärdrev?
Kvitton på inköpta delar kan vara bra att se.
Svårt buliga och misshandlade karosser kan vara sneda och ha sned framgaffel - undvik.
Bromsar ska ta nåtsånär både fram och bak.
Ja, jösses. Finns hur mycket som helst att kolla efter.
Vad vill säljaren ha för moppen, och vad säger han om skick och dagsform?
Om vi vet det kan vi nog ge dej mer direkta/handfasta tips.
/R
Väg priset mot dina förväntningar! En V50 som är riktigt billig (typ kring 2-3000:- ) ska du kanske inte ha så höga krav på när det gäller motor, rost och allmänt mekaniskt skick..
Ha i varje fall följande i åtanke (andra kommer säkert att fylla på här vartefter):
En svensksåld orörd V50 är nåt av det slöaste som finns, ha det i minnet.
Starta den, kolla om den håller tomgångsvarvet och svarar nåtsånär villigt på gas utan choke. Återgår den till tomgång? Bra.
Kolla att växlarna går i nåtsånär smidigt, och inte hoppar ur under körning.
Rosthål finns oftast i bakändan av fotplattorna. Allvarlig rost undertill kan betyda att du behöver byta tvärstagen under golvet.
Påstår säljaren att den är trimmad/"öppnad" så passar du på att fråga vad som mer är bytt förutom veven - ramlager, packboxar, packningar, munstycken, primärdrev?
Kvitton på inköpta delar kan vara bra att se.
Svårt buliga och misshandlade karosser kan vara sneda och ha sned framgaffel - undvik.
Bromsar ska ta nåtsånär både fram och bak.
Ja, jösses. Finns hur mycket som helst att kolla efter.
Vad vill säljaren ha för moppen, och vad säger han om skick och dagsform?
Om vi vet det kan vi nog ge dej mer direkta/handfasta tips.
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du klarar det mesta på egen hand när det gäller meckandet - om du har normalt handlag med verktyg och lite handverktyg hemma. Folket här är oerhört hjälpsamma, så du är aldrig ensam. Sen finns ju Scooterhelp.com och ett otal andra ställen där hjälp, tips, skisser, foton och instruktioner dräller omkring. Ett par specialverktyg kan vara bra att köpa hem, men alla prylar till V50 finns att köpa.
Ingen anledning till oro för den sakens skull, alltså.
/R
Ingen anledning till oro för den sakens skull, alltså.
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Det är väl bara att blunda, slanta upp och konstatera faktum
Allvarligt så lita rätt mycket på din magkänsla. Problem kommer du aldrig att klara dig undan men känns det rätt är det roligare att ta itu med dem.
/JM

Allvarligt så lita rätt mycket på din magkänsla. Problem kommer du aldrig att klara dig undan men känns det rätt är det roligare att ta itu med dem.
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Jag velar både fram och tillbaka och magkänslan skiftar. Att vespa 50 är slöa har jag förstått men det är inte fartkänslan jag är ute efter utan helhetsintrycket, men det lär jag knappast behöva beskriva för er 
Den vespa jag funderar på har jag ännu inte sett, och det är givetvis så att innan jag genomför ett eventuellt köp så är det ett måste! Säljaren har lämnat in motorn för renovering och efter genomförd renovering så har vespan stått. Jag kommer inte att ha möjlighet att starta den då ljuddämpare inte är på ännu (?). Jag har erbjudits kontakt med den person som gjort renoveringen av motorn.
Student som jag är så har jag inte råd att köpa en riktigt vacker en, priset för den här ligger inom mina ramar...

Den vespa jag funderar på har jag ännu inte sett, och det är givetvis så att innan jag genomför ett eventuellt köp så är det ett måste! Säljaren har lämnat in motorn för renovering och efter genomförd renovering så har vespan stått. Jag kommer inte att ha möjlighet att starta den då ljuddämpare inte är på ännu (?). Jag har erbjudits kontakt med den person som gjort renoveringen av motorn.
Student som jag är så har jag inte råd att köpa en riktigt vacker en, priset för den här ligger inom mina ramar...
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Man kan (om man vill
) fråga sig varför han/hon inte sätter dit ljuddåmparen så den kan provköras? Låter lite undanflykt tycker jag, två muttrar på pinnbultarna i cyllen och en bult i svingen borde inte vara så svårt att få dit...
(Gällande tips om vad man ska titta på vid köp, förutom de bra tips du redan fått, kan du ju kolla på min hemsidas smallframe-faq)

(Gällande tips om vad man ska titta på vid köp, förutom de bra tips du redan fått, kan du ju kolla på min hemsidas smallframe-faq)
Var i gbg bor du? Kanske nån klubbmedlem eller nån som hänger här kan följa med dej vid inspektionen/köpet?
/R
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag bor i Linné... Jag tror faktiskt inte att det blir något av. Jag vill inte kasta pengar i sjön liksom för något jag inte kan vara säker på går att köra. Tyvärr. Sen har jag inte hört mer från säljaren heller som skulle återkomma med bilder och mer information. Blir nog till att avvakta ett bättre tillfälle...