Vespa Elite 1957

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling

Vespa Elite 1957

Post by Erling »

Har köpt en Vespa Elite 1957(i delar) som ska fixas till en pärla!
Hum...om jag nu klarar av det?
Söker nu bilder, allmän INFO om orginalfärg mm., utrustningsdetaljer, tips i största allmänhet!8)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br />Har köpt en Vespa Elite 1957(i delar) som ska fixas till en pärla!
Hum...om jag nu klarar av det?
Söker nu bilder, allmän INFO om orginalfärg mm., utrustningsdetaljer, tips i största allmänhet!8)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Har du alla papper? är den i registret? eller har du tänkt att registreringsbesiktiga?
Pappersprylarna är alltid skönt att ha i ordning innan renovering, även om du inte kan besiktiga innan den är klar.

För korrekt info (bilder m.m.) så är det ramnummret du ska gå på. Piaggio har listor på ramnummer som talar om exakt årsmodell (tyvärr inte färg). Observera att årsmodellen som är angiven i svenska reg-papper inte alltid stämmer med den "riktiga" årsmodellen, alltså när den är ihopskruvad nere i Italien. Det är inte ovanligt att den i själva verket är en årsmodell tidigare än vad som är angivet i regpapper.

Inför renoveringen kan det också vara bra att känna till lite om hur samma Vespamodell faktiskt kunde se olika ut i olika länder, bara inom norden hade importörerna olika önskemål om vilka färger, extratillbehör, sadlar m.m. som Vespan skulle vara utrustad med från Italien. Detta gör att man inte kan säga vad som är original till 100% eftersom det finns så många varianter.

Vill man göra originalrenovering så finns det alltså olika sätt att göra det på utan att det ena eller det andra är fel....

grattis till en fin oldie Vespa!

Federico
Anders
Nybörjare
Nybörjare

Post by Anders »

Hej Erling,
Välkommen till illustra sällskapet av Elit-57 ägare :wink:
Jag har precis renoverat en, dock med en Supermotor från 55 i den, allstå ej helt original. Kulören är inte original heller,min blev vaniljsåsgul istället för originalets mellangrå, som verkar vara standardfärgen på dessa. Det är svårt att ge generella tips, du får nog ta frågorna efter hand. De flesta delarna går att få tag på på tex EM scooter eller via Italien. Var beredd på att byta alla gummidetaljer (lister, packningar,förgasarbälg...). Jag började med att plocka ned och blästra hela skapelsen, för att se hur mycket svetsjobb som behövdes.
Är det en vanlig Elit eller en Elit S ? Jag tror att det kan vara skilland på dem nämligen. Min är en "S" och har besinkranen dold innan för luckan, har din det ? Vad är det för cahssinummer, mitt är VN2T !
Anders
Erling

Post by Erling »

Tusen TACK för tipsen och synpunkterna!
Jag ska kolla de frågor och funderingar som Ni har ställt vad gäller ramnummer mm. - och svara - men jag tror att "papperna" är i sin ordning.
Hälsningar
:D Erling
Erling

Post by Erling »

Federico och Anders;
Nu har jag kollat cahassinummer som är VN2T.
När jag söker i dataregistren så säger de 6 siffrorna (efter VN2T)
att en punkt mellan 3-4 siffran så är det en 1954, och utan punkt 1957???
Besiktningspapperna har punkt mellan siffra 3 & 4!
Bör alltså var en 1957?
Bensinkranen sitter innaför luckan - alltså en "S" om jag förstod Anders rätt?
Vad betyder S-et? Vilka är olikheterna mellan en "vanlig" Elit och en S?
En utrustningsdetalj; Sadeln har stora fjädrar, det skulle vara läckert men en likadan som bönpall, om det nu går att få tag på en sådan! Har sett en bild!
Jag har plockat isär allt för blästring och så småningom lackering, men jag funderar fortfarande på färgkulör!
Sen en nöt!
Jag får inte isär stötdämparen bak, alltså innanför den stora fjädern!!! Pust.....
Vi hörs hoppas jag!

Mvh
Erling
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

hej igen, kul att du är igång.

http://www.mauropascoli.it/ är kanske den som har mest delar till Vespor före 1959. Han har t.ex sadlar. Hemsidan är lite sådär.

Jag har dålig koll på skillnader och detaljer på Vespa före 59, men kan "S" stå för Sverige?

Ett tips för att skruva isär ihoprostade stötdämpare är att använda tryckluftsmutterknack (finns väl för el också). med en sådan brukar det släppa och man behöver inte hålla i någonstans. Normalt brukar det vara ett spår för mejsel eller liknande på stötdämpar pinnens topp, men det fungerar inte så bra om den är fastrostad
Anders
Nybörjare
Nybörjare

Post by Anders »

Hejsan, Det verkar som att du har en identisk med min. "S" vet jag inte vad det står för, min gissning är att det är en modell med vissa modifikationer, tex bensinkranen. Angående stötdämparen, så är det bara att gratulera om du har fått bort fjädern , det lyckades inte jag med, jag fick inte ens loss prylarna från stöddämparfästet. För att få isär dämparen, så tror jag att det är ett gängat lock, som stången löper genom. Detta lock skall kunna skruvas bort, med specialverktyg som passar i de små hålen, alternativt ett smalt dorn och en hammare för att knacka loss denna.

Anders
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

locket brukar man kunna ta med en polygrip om det går ut i kanten. är det separat fjäder och dämpare elle allt i ett på era Eliter?

Federico
Erling

Post by Erling »

Det är separat fjäder och dämpare - om jag nu lyckas få isär??
Har ställt den i läge med rostolja och hoppas att kapilärkraften gör sitt?
Det är kul med utmaningar!
Tack för tipsen!

Nu ska jag på semester, det finns andra ting i tillvaron (måste jag intala mig). Men just nu så är det vespan som finns i huvudet......egentligen........
Vi hörs.....8)
Mvh Erling
Post Reply